qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

ملاک کار سیاسی

❓سوال: یک طلبه تا چه اندازه باید دنبال مسائل سیاسی و اخبار باشد؟

👈پاسخ: در حال حاضر سیاسیون در حال انجام کارهای ما هستند و مثل ما درس نمی‌خوانند، چون وقت‌شان را گذاشته‌اند در سیاست، و البته انتظار آن‌ها هم از ما این است که درس بخوانیم. چون در واقع یک تقسیم کار صورت گرفته است، او سیاسی است و باید روزنامه بخواند و اخبار گوش دهد و رادیوهای بیگانه را گوش دهد. باید تحلیل بگذارد و از کوچک‌ترین خبر هم مطلع باشد، چون قرار است دخالت کند و نظر بدهد. اما آیا من نیز باید مثل او روزنامه بخوانم و دنبال اخبار باشم؟! در این صورت چه کسی درس بخواند؟! آیا می‌توان این دو امر را با هم جمع نمود؟! این اشتباه است، اگر کسی به چنین چیزی معتقد است، نه از مسائل سیاسی درک درستی دارد و نه درس را می‌فهمد. دقت کنید وقتی مرحوم مدرس می‌گوید: «سیاست ما عین دیانت ماست»، می‌گوید ما سیاسیونی نیاز داریم که متدین باشند، نه این‌که یک متدین سیاسی شود. منظور این است که متدینی باشد که دین حاکم بر سیاست‌اش باشد.

نکته این‌جاست که سیاست نیاز به شمّ سیاسی دارد و ما در خیلی امور این درک را نداریم. بعضی در حالی که واضح ترین امور را هم تشخیص نمی‌دهند، نماینده‌ی مجلس شده‌اند!! حتی تعریف درستی از منطقه و بخش و استان ندارند! میزان تولیدات کشاورزی استان مربوطه اش را نمی‌داند! از فقر و فساد جامعه‌اش خبر ندارد. آیا به این فرد می‌توان گفت نماینده‌ی یک جامعه؟! بعضی در کل شمّ سیاسی ندارند! شما اگر تشخیص دادید که شمّ سیاسی دارید و میزان تقوای‌تان هم در حدی است که اگر وارد سیاست شدید دین‎‌تان را حفظ می‌کنید، در این صورت برای سیاست وقت بگذارید، ولی اگر تشخیص‌تان این بود که شمّ سیاسی ندارید، حتی اگر بی‌کار بودید، من سفارش می‌کنم یک روزنامه را هم نخوانید. البته مطلع و آگاه باشید، اما گوش‌تان به فرمان ولایت‌فقیه باشد. فرمودند: بروید راهپیمایی، بگویید چشم! فرمودند: فلان کار، چشم! چون من خودم قدرت تشخیص ندارم.

من جایی منبر رفتم، آمدند گفتند چرا از سیاست نمی‌گویید؟! گفتم من درک درستی از مسائل سیاسی ندارم، چه چیزی می‌توانم بگویم، وقتی خودم نمی‌فهمم؟! من مسائل دینی را هم آن میزان که متوجه می‌شوم می‌گویم. در مورد مسائل سیاسی مقرر شده است که در نماز جمعه، امام جمعه یک خطبه فقط مسائل سیاسی را بیان کند. امام جمعه وظیفه دارد بگوید و تبیین کند. آن هم این‌گونه نباشد که از دفتر امام جمعه به او دیکته شود! نه! با تشخیص خودش و مناسب شهرش سخن بگوید.

مهم‌تر ازهمه این‌که ولی‌فقیه عهده‌دار کار سیاسی جامعه است، نمی‌شود دو نفر نظر بدهند! یک زمانی آقای بهجت-رحمه‌الله‌علیه- سکوت می‌کرد، می‌گفتند ایشان ضد انقلاب است. آیت‌الله خوانساری-رحمه‌الله‌علیه- سکوت می‌کرد، می‌گفتند ضد انقلاب است! امام-رحمه‌الله‌علیه- می‌فرمود: حضرت آیت‌الله خوانساری-رحمه‌الله‌علیه- چگونه ضد انقلاب باشد در حالی که با سکوت‌اش ما را تایید می‌کند. بله، سکوت کردن خودش نوعی تایید است. ما یاد گرفته‌ایم که تنها با حرف کسی را تایید کنند! چرا آقای وحید-حفظه‌الله- صحبت نمی‌کنند؟! چرا آقای زنجانی-حفظه‌الله- چیزی نمی‌گویند؟! مهم است که بدانیم این افراد با سکوت‌شان در حال تایید نظام هستند. اگر بخواهند صحبت کنند که دو نظر می‌شود! پس فلان شخص یک انسان سیاسی است و متوجه است که باید الان سکوت کند و سکوت می‌کند.

پس ما همان میزانی که شمّ سیاسی داریم، به شرط این‌که تقوایی در وجود ما باشد تا این دو مثقال دین را از ما نگیرد، مجازیم وارد سیاست شویم. من به شما تذکر می‌دهم آن‌قدر که سیاست دین را می‌خورد، پول و قدرت و شهوت از بین برنده‌ی دین نیست.

برچسب‌ها:, ,