qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

توصیه‌های تغذیه‌ای2

سوال: آیا خوردن ترشی برای انسان مفید است؟

پاسخ: ترشیجاتی که در حال حاضر موجود است، یک معجون است؛ کلم، هویج و فلفل و …؛ چون این ترکیبات متضاد هستند اگر زیاد بخوریم محیط معده اسیدی می‌شود و اسید زیاد معده را دچار مشکل می‌کند. برخلاف خوردن سرکه، امیرالمومنین-علیه‌السلام- شب‌های جمعه برای خیرات سرکه پخش می‌کردند.

عربستان تنها کشوری است که سرطان در آن صفر است، یکی به دلیل مصرف خرمای زیاد و دیگری مصرف سرکه‌ی فراوان. البته آن‌ها سرکه را هم از خرما می‌گیرند. سرکه دوای سرطان است، البته نه سرکه‌ای که همراه با ترشی است که آن برای بدن مضر است. منظور سرکه‌ی خالص است، یک قاشق چای‌خوری سرکه روی غذای خود بریزید.

من در مورد غذا خوردن خارجی‌ها که عموماً باریک و خوش‌اندام هستند تحقیق کرده‌ام، آن‌ها ظهرها غذا نمی‌خوردند. دستور اسلام هم همین است. ناهار خوردن را معاویه-لعنه‌الله‌علیه- رواج داد. دلیلی که می‌توان به سادگی این امر را اثبات کرد این است که اسلام نماز ظهر و عصر را 8 رکعت قرار داده است، عموما مردم با این رکعات زیاد سازگار نیستند، چون ناهار مفصل می‌خورند، اگر این ناهار مفصل خورده نشود، کسی در خواندن 8 رکعت دچار مشکل نمی‌شود. معاویه که میل زیادی به خوردن غذا داشت، این امر را رواج داد. بهترین اوقات خوردن غذا صبح‌ها و غروب‌ها است. البته می‌گویند غروب غذای پخته‌شده و ظهر کمی غذای حاضری بخورید. دلیل طبی آن این است که هنگامی که ظهر، روز در نهایت گرما قرار دارد، اگر آن موقع غذا هم خورده شود، متابولیسم بدن شروع به فعالیت می‌کند و معده و  کبد هم داغ می‌شوند. هوای بیرون داغ، درون بدن داغ، غذا می‌سوزد. خوردن بستنی به عنوان دسر هم این مشکل را برطرف نمی‌کند، بلکه برای معده مشکل ایجاد می‌کند. در صبح و غروب باید غذا خورد، آن موقع هوا خنک است و چنین مشکلاتی ایجاد نمی‌شود و آن غذا انسان را سرحال نگاه می‌دارد.

برچسب‌ها: