qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

خیر و شر

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا و حبیب قلوبنا و طبیب نفوسنا و شفیع ذنوبنا ابا القاسم المصطفی محمّد
اللهم صل علی محمد وآل محمد و آل الطاهرین المعصومین المکرمین
اللهم العن ابا الشرور و اتباعه فی کل لحظة من الازل الی الابد بعدد ما احاط به علمک

اللهم صل علی علی بن موسی الرضا المرتضی الامام التقی النقی و حجتک علی من فوق الارض و من تحت الثری الصدیق الشهید صلاة کثیرة تامة زاکیه متواصله متواترة مترادفه کافضل ما صلیت علی احد من اولیائک
صلواتی برای امام رضا(علیه السلام) مرحمت بفرمایید.
اللهم صل علی محمد وآل محمد.

خداوند را شاکریم که دوباره اجازه داد سر سفره‌ی ماه رمضان، ماه خدا، ماه پر برکتی که همه‌ی لحظاتش برای ما هدایت،تربیت، نعمت و برکت است قرار بگیریم. این عافیت همیشه شامل حال انسان نمی‌شود.
در این اولین شب ماه رمضان، ابتدا با تفسیر یک آیه از قرآن کریم خدمت شما هستم.

«هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ»
«اوست كه در میان مردم بی‌سواد، پیامبری از خودشان برانگیخت تا آیات او را بر آنان بخواند و آنان را پاكشان كند و به آنان كتاب و حكمت بیاموزد، آنان قطعاً پیش از این در گمراهی آشكاری بودند.»(سوره جمعه/ آیه ۲)
به چینش واژه هادقت کنید؛ قرآن چقدر دقیق کلمات را استخدام کرده‌است و چه مطالب عمیقی را از درون این واژه‌ها منتقل می‌کند! واژه‌ای داریم به نام «بَعَثَ»، «هو الذی بعث» معنای این واژه چیست؟ «بعث» یعنی (برانگیخت، انتخاب کرد). در عربی سه کلمه‌ی شبیه به هم هست که مترادف نامیده می‌شوند، ونزدیک به این معناست: 1- «انقلب» یعنی (انقلاب) 2- «ثور» که این هم یعنی (انقلاب) 3- «بعث» که این هم به معنای (انقلاب) است. اما چرا خدا از این سه کلمه «بعث» را انتخاب کرد؟! «ثور»: زیاد از عرب ها شنیده‌ایم که با مشت‌های گره کرده می‌گویند: «ثور ثور حتی النصر»، «ثور» در زبان عربی یعنی (راه حق!) گاو وقتی زمین را شخم می‌زند و خاک را زیرورو می‌کند توجهی ندارد که خاک خوب بالا می‌آید یا خاک بد!! فقط شخم می‌زند، به این می‌گویند (ثورة). انقلاب یعنی( زیرورو شدن). یک واژه هم «انقلب»، یعنی (انقلاب شد، زیرورو شد)؛ این هم به همین شکل است برای همین ما انقلابمان را، انقلاب اسلامی نامیدیم؛ اگر تنها انقلاب بود، فایده‌ای نداشت، چون انقلاب یعنی زیرورو شدن اعم از اینکه این زیرورو خوب باشد یا نباشد! آیا خوب‌ها آمدن بالا یا بدها؟ معلوم نیست!! در یک انتخابات هم همین است، مردم رأی می‌دهند، رای نصف بعلاوه‌ی یک فلان فرد و رأی نصف منهای یک هم فلان فرد می‌شود. این جزء انتخاب نیست، یعنی انتخاب اصلح نیست. و در همین انتخاب اگر تخلفی هم شود و یه عده رأی هم بخرند یا تخلفاتی از این قبیل، باز هم با این حال جزئی از انتخاب می‌شود در صورتی که انتخاب اصلح طور دیگری است.
قرآن می‌گوید: «هو الذی بعث»، «بعث» یعنی چی؟ یعنی (برانگیخت) یک مرام نامه دارد، یک هدف متعالی دارد! برای همین نسبت به دین فرمود «بعث» و نفرمود: «انقلب»! فرمود: «هو الذی بعث فی الامیین رسولا»، نفرمود «نبیا». چرا؟ چون نبی یک خبر می‌آورد، «نبأ»، «عن النبا العظیم» چون قرار نیست فقط خبری بیاورد نه! “رسول” می‌خواهد بیاید پیاده کند، یعنی( قصد پیاده کردن دارد). برای همین ما هم قرائت قرآن داریم، شما هر روز قرائت قرآن دارید خوب هم هست اما پیامبران نیامدن تا فقط قرائت قرآن کنند! آمده‌اند پیاده کنند، بفهمانند، هدایت کنند، جهت و راه را نشان بدهند.

تعریفی جدید از خیر و شر
گاهی حوادث ناراحت کننده و گاهی اتفاقات خوشحال کننده‌ای برای ما رخ می‌دهد؛ اما اصل این حوادث برای ما معلوم نیست! گاهی حادثه‌ای رخ می‌دهد و به ظاهر ضرری می‌کنیم و تلقی‌مان شر بودن آن اتفاق است؛ اما حضرت فرمود: نه! روایت داریم: شری که شما را به بهشت ببرد، شر نیست و برعکس خیری که شما را راهی جهنم کند، خیر نیست! پس خیر و شر هم متفاوت است و ما با هر خیری کار نداریم. فلان امر خیر است!! چه خیری است؟! خیری که شما در حال رفتن به جهنم هستید. فلان امر شر است!! چه شری در آن است؟! شری که شما را به بهشت می‌برد. یک نفر تصادف می‌کند، اما این ….می‌آید سر جایش! درست است ظاهر تصادف شر است اما اینکه ….. سرجایش بیاید خیلی خوب است. راهی مشهد هستی و همان ابتدای جاده دویست هزار تومن جریمه می‌شوی، ظاهراً شر است اما تا مشهد به سلامت می‌رسی ؛ همان جریمه درسی می‌شود تا دیگر سرعت نروی. «عسی ان تکره شیئا فهو خیر لکم».
پس «هو الذی بعث فی الامیین رسولاً》 نه نبیا! 《منهم یتلوا علیهم آیاته» برای چی؟ «لیزکیهم»، تزکیه! الان شما در حال تزکیه‌ی نفس هستید و پانزده الی شانزده ساعت، چیزی نمیخورید، حتی آب نمی‌خورید! آب که حلال و طیب است، غذا نمی‌خورید، این تزکیه است! « لیزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمة» کتاب یعنی قرآن و حکمت یعنی( قلبا بدانی در هر لحظه چه کاری انجام دهی)اصطلاحا: دونم کار شوی.
اگریک پیرمرد به مسجد بیاید که الحمدلله زیاد هم هست، ولی من یک نفر را عرض می‌کنم، اگر به مسجد بیاید، معنا دارد! و معنای آن این است که دین ما، دین با ارزشی است، چراکه یک نفر هفتاد سال، این دین را نگه داشته است. یک جوان ممکن است الان متدین باشد ولی درآینده این دین را از دست بدهد، اما وقتی یک هفتاد ساله به مسجد آمد، یعنی (این دین عمق دارد، اصالت دارد). هر چیزی را که نگه نمی‌دارند ،معمولا یک چیز با ارزش را نگه می‌دارند و به آن عتیقه می‌گویند. پس در تدین هم همین‌گونه است و ما باید به این اصل برسیم.
معنای این آیه را مختصر خدمت‌تان عرض کردم تا در این ماه مبارک کمی حال وهوای قرآن نیز در ما پیاده شود.

حکم شرعی
هنگام نماز جماعت اگر فردی، دو رکن را از امام جماعت جلو یا عقب بیفتد، نمازش فُردی می‌شود و ثواب نماز جماعت را نمی‌برد. بنابراین باید مواظب باشیم تا امام جماعت به رکوع نرفته است ما هم به رکوع نرویم و تا بلند نشده ما نیز بلند نشویم و تا سجده نرفته است، نباید به سجده برویم. هم فعل حرام است و هم نمازش تبدیل به فُردی می‌شود.