qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

جلسات اهل‌بیت-علیهم السلام-

سوال: ما جلسات هفتگی برای اهل‌بیت-علیهم‌السلام- داریم اطعام هم می‌دهیم، ولی گاهی جلسات در حالتی برگزار می‌شود که به لحاظ مالی در دشواری هستیم، آیا این‌جا اطعام یا جلسات ما قبول است؟ مثلاً دندان بچه خراب است ولی اولویت را باز هم در ادامه جلسه می‌بینیم که قطع نشود. 

پاسخ: این سوال را حتماً خانم دارد می‌پرسد؛ این خانم به شوهرش اشکال دارد که چراغی که به خانه رواست به مسجد…، این حرف شیطان است، پس ایثار چه می‌شود؟ اگر واقعاً مردم می‌خواستند برای خانه‌شان آن چه که لازم است خرج کنند، برای مسجد خرج نکنند اصلاً یک مسجد ساخته نمی‌شد؛ شما الان به برخی دهات دورافتاده که می‌روی مردم اصلاً ندارند بخورند، ولی بهترین مسجد را ساخته‌اند، از دهان بچه‌اش زده برای مسجد خرج کرده؛ یک آقای اصفهانی به من گفت ما از حلق بچه‌مان کم می‌گذاریم ولی مشهد را می‌آییم؛ این خیلی مهم است. 

این که اوضاع مالی فشار می‌آورد، پس برای اهل‌بیت-علیهم‌السلام- خرج نکنیم چه حرفی است؟! جلسه اهل‌بیت-علیهم‌السلام- است و برکاتی دارد؛ حالا شما دندانت خراب هم بشود، اهل‌بیت-علیهم‌السلام- رفتند خودشان را فدا کردند، شما یک دندانت مشکل دارد! چه ایمان و چه عقیده‌ای شما داری؟! بعضی از خانم‌ها برای شوهرهایشان اصلاً کفو نیستند، کفر هستند. اگر در خانه‌ات جلسه اهل‌‌بیتی گرفتی بچه‌ات هدایت می‌شود، از در و دیوار برایت رزق می‌رسد و بلا می‌رود. بله به آقایان عرض می‌کنم مواظبت کنید اجحاف به خانواده نشود، حق خانمت ضایع نشود، جوری خرج نکنی که شرمنده زن و بچه‌ات بشوی. به این آقا می‌گوییم که عاقلانه جلسه بگیر. 

البته هر جور جلسه گرفته شود باز هم ایراد سر جایش هست، این‌ را مطمئن باشید؛ مثلا ما با همسایه‌ها راجع به همین جلسه که مثلا آقا چرا ماشین را این‌جا می‌گذارید، آن‌جا می‌گذارید، بعد از این‌که همه جور مواظبت کردیم، مساله داشتیم. یک آقایی که در همسایگی آیت‌الله وحید-حفظه‌الله- بود، ایراد داشت که ما از جلساتی که ایشان در آن کوچه می‌گیرند به ستوه آمده‌ایم، وقتی به ایشان گفتند، فرمودند جلسه امام حسین-علیه‌السلام- است، نمی‌شود تعطیل کرد! خانه کنار مسجد خریدی، خانه کنار مسجد برای مؤمنین است، کسی باید برود نزدیک مسجد خانه بگیرد که خوشش بیاید صبح صدای اذان پخش شود، نه کسی که بگوید دوباره صدای اذان! شما خانه‌ات را باید ببری کنار قمارخانه، نباید در کنار خانه‌ی مؤمنین باشد، کنار مسجد باشد. ما نباید دست از اعتقادمان برداریم ولی باید عاقلانه جلسه بگیریم؛ من این را قبول دارم، این درست است، ولی از جلسه نباید به این بهانه‌ها صرف نظر کرد. آقای علی صفایی-خدا رحمت‌شان کند- آن موقع که از دنیا رفت چند میلیون تومان بدهی بالا آورد، به خاطر سفره‌هایی که برای اهل‌بیت-علیهم‌السلام- انداخت، سفره‌دار بود، مریدهایش هم رفتند بدهی را دادند، این آدم عاقلی است؛ آقای صفایی کسی نبود که بخواهد بگوید که حالا اهل‌بیت هیچی. بنابراین باید برای اهل‌بیت-علیهم‌السلام- خرج کرد، بدهکار هم شد، و بعد پرداخت کرد، ولی عاقلانه. یک چنین زنی را هم باید شکم و چشمش را پر کرد که ایراد نگیرد.