qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

فراز9-6

فراز9-6«يَا مَنْ يُرْغَبُ إِلَيْهِ وَ لَا يُرْغَبُ عَنْه»‏ ( ۶ )
«و ای آن‌که به تو روی آوریم و از تو روی برنتابیم.»

شما به هوا نیاز دارید و اگر دهانتان را ببندید خفه می‌شوید, باید رغبت نشان دهید به نفس کشیدن. به خدا هم رغبت نشان دهید و به بهانه‌های مختلف نزد او بروید، چون این رفتن نزد خدا، حیاتی است. اگر نروید، مجبور می‌شوید با ذلت نزد خدا بروید.
اگر امروز کم‌کاری‌تان را جبران نکنید و نقصان درس خواندن و عبادتتان را جبران نکنید، فردا مجبور می‌شوید بروید و اگر فردا هم نرفتید، به مرور به جایی می‌رسید که باید از حوزه بروید. اگر مریض شدید امروز سراغ خدا بروید و قرصی را که می‌خورید, با بسم‌الله بخورید و شفا را در آن بدانید, والا این مریضی در شما می‌ماند و فردا باید یک توبه و درخواست محکم‌تری از خدا داشته باشید. مریضی یک بُرء دارد یعنی یک بیرون رفت، که باید زمانش برسد.

«وَ يَا مَنْ لَا تُفْنِي خَزَائِنَهُ الْمَسَائِلُ» ( ۷ )
«و ای آن‌که خواهش‌ها و درخواست‌ها، گنج‌هایت را به پایان نرساند.»

اگر خدا همه آن‌چه را که به همه مخلوقات از اول تا آخر داده است, به یک نفر بدهد, باز هم از خزائن او چیزی کم نمی‌شود.

«وَ يَا مَنْ لَا تُبَدِّلُ حِكْمَتَهُ الْوَسَائِلُ» ( ۸ )
«و ای آن‌که اسباب و وسایل، حکمت او را دگرگون نسازد.»

الان خورشید مگر از نور دادن خسته می‌شود؟ حتی به کسی که نور را نمی‌خواهد هم نور می‌دهد. خدا فیاض است، الان نعمت خدا تا بالای سر ما آمده است، منتهی می‌خواهد ما بفهمیم. خدا اغراء به جهل ندارد. اگر شما امروز فهمیدید که خواطر ذهنی‌تان هم نعمت خداست، یک جایزه دیگر به شما می‌دهد, اگر بفهمید که خواطرتان اگر شکر می‌خواسته، شکر کنید و اگر استغفار می‌خواسته استغفار کنید.

«وَ يَا مَنْ لَا تَنْقَطِعُ عَنْهُ حَوَائِجُ الْمُحْتَاجِينَ» ( ۹ )
«و ای آن‌که رشته نیاز محتاجان از تو بریده نگردد.»

برای خدا هیچ امری زحمت ندارد, همه امور از شاء خدا گذشته است. شاء خدا, ظرف علم اوست. کلمه «کن فیکون» عجیب است, معنای این نیست که خدا بگوید «باش» بعد «بشود» بلکه در همین است. اگر امیرالمومنین-علیه‌السلام- دارد کاری را انجام می‌دهد, برای هرکاری از خدا اذن می‌گیرد و خدا هم اذن می‌دهد. مثل پای من هنگام راه رفتن، که برای هر قدم، از من اجازه می‌گیرد.
کیف کنید و خدا را شکر کنید که امام سجاد-علیه‌السلام- هم کار قرآن و هم کار نهج‌البلاغه و هم تمام روایات را در صحیفه انجام می‌دهد؛ یعنی تمام اعتقاداتی را که شما پیدا کرده‌اید, در صحیفه مرور می‌شود. اگر فقط صحیفه آمده بود, هیچ کسری و نقصی وجود نداشت.