qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

مرجع پاسخگویی مسائل دینی

سوال: با توجه به اختلاف آراء علما و اساتید و بزرگان در مورد مسائل دینی، اگر ممکن است افرادی را معرفی کنید که (مثل حضرتعالی)، ما از ایشان سوالات دینی‌مان را بپرسیم.

جواب: خب من هم می‌شوم یک اختلاف دیگر! اختلاف اگر نباشد، علم نیست« فوق کل ذی علم علیم»، بالا سر هر عالِمی یک عالم است. ببینید شما باید ملاک دستت باشه. ما ملاک می‌خواهیم، ما نمی‌خواهیم از این شخص بگیریم یا از این نگیریم، به افراد چه کار داریم ما، ملاک می‌خواهیم ما. من وقتی می‌بینم این آقا دارد حرف می‌زند، خلاف عقل حرف می‌زند، خب مال من نیست، با عقل من تمام شد، تکلیف ندارم با آن! این آقا خلاف شرع می‌گوید، خب تکلیف من نیست! این آقا خلاف عرف حرف می‌زند، اصلا عرفیات ما این نیست که! پس مال من نیست.

حالا ملاک‌ها را از کجا گیر می‌آوریم؟ از این حرف‌ها، از توی همین اختلاف‌ها. شما الان می‌روید سوپر مارکت، می‌بینید ۱۰ نوع صابون آن‌جا هست. آقا 10 نوع صابون خوبست، حق انتخاب می‌رود بالا. یک جایی می‌بینی نه، یک نوع صابون، خب شما حق انتخاب نداری، باید همان را برداری، حالا اصلاً این به موی شما می‌خورد، نمی‌خورد؟!  کار شما را راه می‌ندازد، نمی اندازد؟! هرچه اختلاف بیشتر، بهتر. ما در اختلاف مشکل پیدا نمی‌کنیم که!   شما ببینید موسی-علیه‌السلام- و خضر-علیه‌السلام- چقدر اختلاف دارند ولی موسی منقاد شد، فهمید این خضر است. خضر هم گفت تا  همین جا بس است دیگر. شما هر پیغمبری را نگاه کنید یک جا رفته. ابراهیم-علیه‌السلام- را ببینید قومش چه کسانی بودند! موسی-علیه‌السلام- را ببینید، عیسی-علیه‌السلام- را ببینید، رسول خدا-صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم- را ببینید، در این اختلافات ملاک دست شما می‌آید، وقتی شما انواع حرف‌ها را شنیدی «الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَه»(زمر/18) ‏احسن یعنی ائمه-علیهم‌السلام- . حرف را بشنو، وقتی شنیدی می‌فهمی که بهترین حرف را امام صادق-علیه‌السلام- زده، ولی اگر نشنوی این را نمی‌فهمی، لذا مفت و ارزان می‌پذیری، مفت و ارزان هم ردّش می‌کنی.