qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

روز زیارتی امام رضا-علیه‌السلام-

بیست و سه ذیقعده شاید تنها روزی باشد که سفارش به زیارت علی‌ابن‌موسی‌الرضا-علیه‌السلام- شده است. عده‌ای که موفق به زیارت در این روز نمی‌شوند، می‌توانند زیارت‌نامه‌ای که در حرم خوانده می‌شود را از راه دور بخوانند تا زائر امام ‌رضا-علیه‌السلام- و مشمول رحمت الهی باشند و بعد هم از خدا بخواهند در سال آینده روز بیست و سوم ذیقعده توفیق این زیارت برایشان حاصل شود.

«أعوذُ بِاللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الْرَّجیم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ»
«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَى سَيِّدِنَا وَ نَبِيِّنَا وَ حَبِيبُ قُلُوبِنَا أبوألقاسِمِ مُصْطَفیٰ مُحَمَّد وَ عَلی آلِهِ الطَیِّبینَ الطَّاهِرِين ألمَعصومین وَ لَعنةُ اللهِ عَلَی أعدائِهِم أجمَعینِ مِنَ الان إلی قیامِ یَومِ الدّین»
«اَللّهُمَ صَلِّ عَلي علي بن مُوسَي الِّرِضا المَرُتَضي اَلاِمامِ التَّقيِّ النَّقيِّ وَ حُجَتِكَ عَلي مَن فَوقَ الاَرضِ و َمَن تَحت الثَّري اَلصِدّيقِ الشَّهيدِ صَلاةً كَثيرَةً تآمَّةً زاكِيَةً مُتَواصِلَةً مِتَواتِرَةً مُتَرادِفَة كَاَفضَلِ ما صَلَّيتَ عَلي اَحَدٍ مِن اوليائِكَ.»
صلواتی برای امام رضا-علیه‌السلام- مرحمت بفرمایید.

شکل‌دهی انسان بر اساس امامت

خداوند متعال انسان را بر اساس امامت شکل داده و چیده و این خیلی مهم است که ما بدانیم امر پروردگار بر اساس امامت شکل گرفته است.

فاصله‌ی بین ما و خدا، به واسطه‌ی معصوم-علیه‌السلام- پر می‌شود

ببینید ما هر چقدر هم تلاش کنیم که فرمان‌بردار و مطیع خداوند بشویم، موفق نخواهیم بود و اصلا اسبابش را نداریم، چرا؟ چون در وجودمان ضعف داریم، شهوت داریم، غضب داریم لذا همیشه این فاصله بین ما و خدا باقی می‌ماند و این مثل یک حفره‌ی بزرگی هست که فکر می‌کنیم می‌توانیم اطاعت خدا را انجام بدهیم و قرب پروردگار را کسب کنیم که البته این محال است. خدای متعال به‌خاطر لطفش آمده و این حفره و فاصله‌ای که بین ما و خودش هست را پر کرده و عمل معصوم-علیه‌السلام- را برای ما قرار داده است.

جبران کسری پرونده‌ی اعمال شیعه از جانب حجت خدا

این خیلی مهم است که مردم با امام‌شان محشور می‌شوند و این امام-علیه‌السلام- هست که پاسخگوی خداوند است؛ برای همین دوشنبه و پنجشنبه‌ها پرونده‌ی اعمال ما به محضر ولی خدا می‌رسد و حضرت-علیه‌السلام- این پرونده‌ها را می‌بیند و کسری‌هایش را اصلاح می‌کند، لذا آن پرونده‌ای که نزد خدا فرستاده می‌شود پرونده‌ی ما نیست بلکه پرونده‌‌ای هست که از طرف امام و حجت خدا اصلاح شده است. مثلا من نوشته‌ای را به فلان آقا می‌دهم و می‌گویم این را می‌خواهند از صدا و سیما بخوانند، شما ببین این نوشته کم و کاستی نداشته باشد و آن آقا نوشته را دوباره تصحیح می‌کند.
برای ما هم این معصوم-علیه‌السلام- و حجت خدا هستند که اعمال‌مان را اصلاح و درست می‌کنند.

تبدیل شدن سیئات به حسنات، به برکت معصوم-علیه‌السلام-

از علم خداوند گذشته است که ما تابع معصوم-علیه‌السلام- هستیم و به همین دلیل سفارش ما را به امام-علیه‌السلام- کرده است و بعد به برکت امام-علیه‌السلام- معصیت‌های ما را تبدیل به حسنات کرده است و این فقط به دوستان اهل‌بیت-علیهم‌السلام- مربوط می‌شود. باید قبل از اینکه به برکت معصوم-علیه‌السلام- پرونده‌ی اعمال ما را تبدیل به حسنات می‌کردند، اول آن را به خودمان نشان می‌دادند که بفهمیم چه خطاهایی را انجام داده‌ایم.

ارکان امامت

در ائمه-علیهم‌السلام- ، ما چهار نام علی داریم که از ارکان امامت هستند؛ امیر المومنین-علیه‌السلام-، امام سجاد-علیه‌السلام-، امام رضا و امام هادی-علیهماالسلام- ، لقب این چهار نفر هم ابا‌الحسن هست و این لقب را خدا افتخاری به موسی ابن جعفر-علیه‌السلام-هم داده است با اینکه اسم ایشان علی نیست!

زائر امام رضا-علیه‌السلام- بالاترین مقام را دارد

در نزد خدا، بالاترین مقام برای زائران امام رضا-علیه‌السلام- است و اگر کسی موفق به زیارت ایشان بشود نزد پروردگار قرب دارد.

شأن نبوت برای امام رضا-علیه‌السلام-

راجع به امام رضا-علیه‌السلام- خیلی مسائل عجیب و غریبی وجود دارد؛ امام رضا‌-علیه‌السلام- شأن نبوت دارد و در روایت هست که عبای نبوت بر دوش امام رضا-علیه‌السلام- بوده و خدا به وسیله‌ی امام رضا-علیه‌السلام- از ما راضی شده است.

دوست‌دار امام رضا-علیه‌السلام- در قیامت خندان است

هر کس امام رضا-علیه‌السلام- را دوست دارد، وقتی در قیامت مقابل خدا قرار می‌گیرد خندان هست. در مشهد هم همین است و وقتی شما وارد حرم می‌شوید، یک نشاط درونی وجودتان را می‌گیرد، یک نشاط امام رضایی!

زیارتی که ثوابش برابر با هزار حج است

حضرت-علیه‌السلام- فرمود: زیارت امام رضا-علیه‌السلام-برابر با ثواب هزار حج است. شما ببینید الان چقدر هزینه می‌کنند برای حج، در آخر شاید یک یا دو درصد حج‌شان قبول باشد، شما می‌دانید که حج به این آسانی قبول نمی‌شود؛ اینکه شما پولتان را از کجا آوردید؛ اعمالتان را به چه صورت انجام دادید؛ نیت شما چه بوده؛ اگر آنجا یکی از اعمال‌تان را خراب کرده باشید، حج شما قبول نیست، مثلا در مشعرالحرام اگر وقوف شما در عرفات و منا خراب باشد یا طواف نسا را درست انجام ندهید، حج شما قبول نمی‌شود! اما حضرت-علیه‌السلام- فرمود: زیارت امام رضا-علیه‌السلام- به اندازه‌ی هزار حج ثواب دارد. از همین‌جا و از همین روایت باید انسان بفهمد که امام رضا-علیه‌السلام- چه جایگاهی نزد خدای متعال دارد و به‌خاطر گل روی حضرت-علیه‌السلام- ثواب هزار حج را به زائران امام رضا-علیه‌السلام- می‌دهد.

حرم امام رضا-علیه‌السلام- قطعه‌ای از بهشت

شما نمی‌دانید امام رضا-علیه‌السلام- کیست. خودِ حضرت-علیه‌السلام- فرمود: وقتی من را در مشهد دفن کنند، آن‌جا قطعه‌ای از بهشت و محل نزول و صعود ملائکه می‌شود. همه جای قم محل نزول و صعود ملائکه است و همه‌ی قم حرم است، ولی در مشهد یک قطعه برش خورده که محل نزول و صعود ملائکه است و آن حرم امام-رضا-علیه‌السلام- است.

برطرف شدن غم و اندوه به برکت زیارت امام رضا-علیه‌السلام-

ببینید این روایت چقدر عجیب است؛ یکی از برکات زیارت امام رضا-علیه‌السلام- این است که غم و غصه از دل انسان برداشته می‌شود. اگر مشکل مالی غم و غصه دارید با اعتقاد، خودتان را به حرم امام رضا-علیه‌السلام- برسانید، دو ساعت در حرم بمانید و برگردید، بعد می‌بینید فتح الفتوح می‌شود.

زیارت امام رضا‌-علیه‌السلام- زیارت خداوند است

حضرت-علیه‌السلام- فرمودند: به زیارت امام منطقه‌ی خودتان را بروید! نزدیک‌ترین امام ما امام رضا-علیه‌السلام- است. زیارت حضرت-علیه‌السلام- زیارت خدا در عرش و زیارت پیغمبر-صلی‌الله‌علیه‌واله‌وسلم- است. ویزا هم که نمی‌خواهد، پس کاهل نباشید! اگر دوست دارید که یک چیزی از دین بچشید و بفهمید، به زیارت امام معصوم-علیه‌السلام- بروید. سابق رسم این بود که اگر فرد خودش نمی‌توانست به زیارت برود یک سر‌ِراهی به کسی که داشت به مشهد می‌رفت می‌داد و می‌گفت من هم شریک زیارت شما باشم، بعد هم اسم او در لیست زائران قرار می‌گرفت و امام رضایی می‌شد و دیگر هر چه خدا به امام رضا-علیه‌السلام- می‌داد برای او هم بود، به شرط این‌که آدم برود و خودش را به آن‌جا برساند.

پاداش کسی که به زیارت امام رضا-علیه‌السلام- می‌رود

حضرت-علیه‌السلام- فرمود: «ألا فمَن زارهُ فی غُربَتِه غَفَر اللهُ لهُ ذنوبَه ما تَقَدَّم مِنْها وَ ما تأخَّر و لو كانَ مِثلَ عددِ النُّجوم و قطر الأمْطارِ وَ وَرَقِ اَلْأَشْجَارِ.» (روضة‌الواعظین/ج۱/ص۳۸۴)
«ولو کان مثلَ عددِ النّجوم» اگر گناهان فرد به اندازه‌ی ستارگان، «و قطرِ الامطار و وَرقِ الاَشجار» و به اندازه‌ی قطره‌های باران باشد، خداوند به برکت علی بن موسی الرضا-علیه‌السلام- او را می‌بخشد، «کان عنْدالله عزوجَل کالشُّهداءِ البَدر» و اجر شهدای بدر را به او می‌دهد! شهدای بدر مقام عجیبی دارند. شما بروید حرم امام رضا-علیه‌السلام- زیارت‌نامه نخوانید، دو رکعت نماز هم نخوانید و فقط بگویید «السَّلامُ علیکَ یا علیِ بن موسی الرِّضا » چنین مقامی را به شما می‌دهند و این فقط به برکت امام رضا-علیه‌السلام- است.

فضیلت زیارت امام رضا-علیه‌السلام-

«عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ-عَلَيْهِ‌اَلسَّلاَمُ- قَالَ: مَنْ زَارَ قَبْرَ وَلَدِي كَانَ لَهُ عِنْدَ اَللَّهِ سَبْعِينَ حِجَّةً مَبْرُورَةً قَالَ قُلْتُ سَبْعِينَ حِجَّةً قَالَ نَعَمْ وَ سَبْعَمِائَةِ حِجَّةٍ قُلْتُ سَبْعَمِائَةِ حِجَّةٍ قَالَ نَعَمْ وَ سَبْعِينَ أَلْفَ حِجَّةٍ قُلْتُ وَ سَبْعِينَ أَلْفَ حِجَّةٍ قَالَ نَعَمْ وَ رُبَّ حِجَّةٍ لاَ تُقْبَلُ مَنْ زَارَهُ وَ بَاتَ عِنْدَهُ لَيْلَةً كَانَ كَمَنْ زَارَ اَللَّهَ فِي عَرْشِهِ قُلْتُ كَمَنْ زَارَ اَللَّهَ فِي عَرْشِهِ»
«ابى‌الحسن‌موسى‌بن‌جعفر عليه‌السّلام- فرمودند: كسى كه قبر فرزندم را زيارت كند براى او نزد خدا ثواب هفتاد حجّ‌ مقبول مى‌باشد. راوى مى‌گويد: محضرش عرضه داشتم: ثواب هفتاد حج‌؟! حضرت-علیه‌السلام- فرمودند: بله، بلكه ثواب هفتصد حج‌! عرض كردم: هفتصد حج‌؟! فرمودند: بله، بلكه ثواب هفتاد هزار حج. عرض كردم: هفتاد هزار حج‌؟! فرمودند: بلى، از اين گذشته بسا حج مقبول واقع نمى‌شود، كسى كه آن حضرت-علیه‌السلام- را زيارت كند و شب را نزد آن جناب بيتوته كند مثل كسى كه است كه خدا را در عرش زيارت كرده است» (کامل‌الزیارات/ج۱/ص۹۲۸)
یکی دیگر از فضیلت‌های زیارت امام رضا-علیه‌السلام- خلاصی از احوال قیامت است؛ احوال قیامت عجیب است؛ در روایت دارد که انبیاء-علیهم‌السلام- آن‌جا دلهره و اضطراب دارند و به تعبیری بال بال می‌زنند، ولی هر کس زائر امام رضا-علیه‌السلام- باشد آرام است. در قیامت انبیاء-علیهم‌السلام- تلاش می‌کنند که گشایشی شود، ولی زوار امام رضا-علیه‌اسلام- راحت هستند و هر کس نگاه می‌کند می‌گوید این‌ها چرا این‌قدر راحت هستند؟ جواب می‌آید این‌ها زوار امام رضا-علیه‌السلام- هستند.
حضرت رضا-علیه‌السلام- فرمود: کسی که در غربتم به زیارت من بیاید، من و پدرانم شفیع او می‌شویم و هرکس ما شفیع‌اش باشیم غصه نخورد و خداوند برای او باغی از باغ‌های بهشت را قرار می‌دهد.

بیست و سوم ذیقعده، هدیه‌ی ویژه‌ی خدا به شیعیان

پس ببینید برای ما یک تفحه‌هایی ویژه‌ای هست، لذا کاهلی نکنید، در بیست و سه ذیقعده که روز زیارتی امام رضا-علیه‌السلام- است با زن و بچه به زیارت بروید، من خودم اعتقاد دارم که هر وقت شما به قصد زیارت وارد حرم می‌شوید، ثواب روز زیارتی را می‌برید.

به قصد زیارت به مشهد بروید

این حرف مهم است که فرد به قصد زیارت به آن‌جا برود، ولی متاسفانه افراد بیشتر به قصد سیاحت می‌روند تا زیارت! حواستان را جمع کنید و یک بار هم که شده به عنوان زائر به مشهد بروید تا در پرونده‌ی شما بنویسند این زائر است، وقتی نوشتند این زائر است دیگر تمام است.

و‌صلی‌الله‌علی‌محمدوآله.
ــــــــــــــــــــــــــــ
(شب‌جمعه؛ ۲۳ ذی‌قعده ۱۴۴۰؛ ۹۸/۵/۳)