qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

۱۳۹۴ / ۱۱/ ۱۳جابرجوفی می‌گوید خدمت امام باقر-علیه‌السلام- شرفیاب شدم حضرت بعد از این‌که توضیح فرمودند که چرا جمعه جمعه نامیده شد، اخذ ولایت مخلوقات در میثاق! حضرت در مورد دو سه آيه آخر سوره‌ی جمعه مطالبی رو فرمودند. «ثُمَّ قَالَ عَزَّوَجَلَّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذا نُودِیَ لِلصَّلاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ مِنْ یَوْمِکُمْ هَذَا الَّذِی جَمَعَکُمْ فِیهِ وَ الصَّلَاةُ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ-علیه‌السلام- یَعْنِی بِالصَّلَاةِ الْوَلَایَةَ وَ هِیَ الْوَلَایَةُ الْکُبْرَى فَفِی ذَلِکَ الْیَوْمِ أَتَتِ الرُّسُلُ وَ الْأَنْبِیَاءُ وَ الْمَلَائِکَةُ وَ کُلُّ شَیْ‏ءٍ خَلَقَ اللَّهُ وَ الثَّقَلَانِ الْجِنُّ وَ الْإِنْسُ وَ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرَضُونَ وَ الْمُؤْمِنُونَ بِالتَّلْبِیَةِ لِلَّهِ عَزَّوَجَلَّ فَامْضُوا إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ وَ ذِکْرُ اللَّهِ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ وَ ذَرُوا الْبَیْعَ یَعْنِی الْأَوَّلَ ذلِکُمْ یَعْنِی بَیْعَةَ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ-علیه‌السلام- وَ وَلَایَتُهُ خَیْرٌ لَکُمْ مِنْ بِیعَةِ الْأَوَّلِ وَ وَلَایَتِهِ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ فَإِذا قُضِیَتِ الصَّلاةُ یَعْنِی بِیعَةَ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ فَانْتَشِرُوا فِی الْأَرْضِفِی الْأَرْضِ یَعْنِی بِالْأَرْضِ الْأَوْصِیَاءَ أَمَرَ اللَّهُ بِطَاعَتِهِمْ وَ وَلَایَتِهِمْ کَمَا أَمَرَ بِطَاعَةِ الرَّسُولِ وَ طَاعَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ-علیه‌السلام- کَنَّى اللَّهُ فِی ذَلِکَ عَنْ أَسْمَائِهِمْ فَسَمَّاهُمْ بِالْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ قَالَ جَابِرٌ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ قَالَ تَحْرِیفٌ هَکَذَا أُنْزِلَتْ وَ ابْتَغُوا فَضْلَ اللَّهِ عَلَى الْأَوْصِیَاءِ وَ اذْکُرُوا اللَّهَ کَثِیراً لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ ثُمَّ خَاطَبَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ فِی ذَلِکَ الْمَوْقِفِ مُحَمَّد-صل‌الله‌علیه‌و‌آله- فَقَالَ یَا مُحَمَّد إِذا رَأَوْا الشُّکَّاکُ وَ الْجَاحِدُونَ تِجارَةً یَعْنِی الْأَوَّلَ أَوْ لَهْواً یَعْنِی الثَّانِیَ انْصَرَفُوا إِلَیْهَا قَالَ قُلْتُ انْفَضُّوا إِلَیْها قَالَ تَحْرِیفٌ هَکَذَا نَزَلَتْ وَ تَرَکُوکَ مَعَ عَلِیٍّ قائِماً قُلْ یَا مُحَمَّدُ ما عِنْدَ اللَّهِ مِنْ وَلَایَةِ عَلِیٍّ وَ الْأَوْصِیَاءِ خَیْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَ مِنَ التِّجارَةِ یَعْنِی بِیعَةَ الْأَوَّلِ وَ الثَّانِی لِلَّذِینَ اتَّقَوْا قَالَ قُلْتُ لَیْسَ فِیهَا لِلَّذِینَ اتَّقَوْا قَالَ فَقَالَ بَلَى هَکَذَا نَزَلَتِ الْآیَةُ وَ أَنْتُمْ هُمُ الَّذِینَ اتَّقَوْا وَ اللَّهُ خَیْرُ الرَّازِقِین‏»«خدای متعال روز جمعه را روز جمعه یعنی روز جمع نامید. حضرت فرمودند می‌‏خواهی تأویل اعظم این آیه را به تو بگویم؛ جابر گفت که اگر لایق می‌‏دانید به من سر مسئله را بگویید. حضرت فرمود که به این خاطر است که در روز جمعه خدای متعال همه اولین و آخرین را یک جا جمع کرده و روز جمع است. همه جن و انس را خدای متعال در یوم الجمعه جمع کرده است. صحراها دریاها و آسمان‌ها و هر چه خدای متعال خلق کرده در یک یوم الجمعه‌ای جمع‌شان کرده؛ همه بهشتی‌هاو جهنمی‌ها همه جمع شدند و در آن ‏روز میثاق همه را جمع کرده و چه میثاق و عهدهایی از آن‌ها ‏گرفته که همه مخلوقات باید پای این عهد الهی بایستند. برای خودش میثاق ربوبیت گرفته و بعد در آن ‏یوم الجمع برای حضرت به نوبت میثاق گرفتند و همه قول دادند که این نبی است و از طرف خدا خبر می‌‏آورد و ما باید دنبال او حرکت کنیم و با او با خبر بشویم؛ اسرار دست اوست و ما باید دنبال اخبار او باشیم او اخبار الهی را می‌‏داند. و همه قبول کردند. برای امیرالمومنین-علیه‌السلام- هم میثاق ولایت گرفتند پس این یوم الجمعه است. در آن ‏روز خدای متعال به آسمان‌ها و زمین خطاب کرد باید وارد محیط بندگی بشوید.اگر طوعاً آمدید که آمدید و اگر نیامدید «کرها» شما را می‌‏آوریم. گفتند نه ما همراه بقیه عالم با خشوع و تواضع می‌‏آییم و در این وادی قدم می‌­گذاریم و همه این عهد را قبول کردند خدای متعال همه را در آن ‏روز جمع کرده و فرمود: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِذا نُودِیَ لِلصَّلاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى‏ ذِکْرِ اللَّهِ وَ ذَرُوا الْبَیْعَ ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُون‏» وقتی دعوت به صلات شدید در آن ‏روزی که خدا همه‌تان را جمع کرده بصلات الولایه امیرالمومنین-علیه‌السلام- شما را دعوت می‌‏کند که بیایید عهدتان را نو کنید. یوم الجمعه یوم تجدید عهد با امام است. حقیقت صلات اصلاً همین است. حضرت فرمودند صلات همان ولایت کبری است. در آن ‏روز بود که همه مخلوقات لبیک گفتند.» (بصائرالدرجات فی فضائل آل محمد-صلى‌الله‌علیهم-/ جلد‏۱/ ببینید یه سوره کل اعتقادات به ولایت رو و انکار اون‌ها رو چه‌قدر دقیق بیان کرده؛ حضرت شأن نزولی می‌گه، می‌گه اون‌ها دارن این‌جوری می‌گند. در اصل اینه که ما می‌گیم. آمد پیش حضرت و گفت عصی آدم حضرت فرمود یعنی این. حالا اون دوباره برگرده بگه عصی ظاهرا اینه وقتی معنا شد خُب تمومه دیگه! معناش رو نمی‌دونستیم فکر می‌کردیم اونه. حضرت فرمود معنا اینه. مثل بنی اسرائیل اومدن هته رو می‌خواستن بگن می‌گفت انظرنا. معنا کرد حضرت دیگه. اینا راعنا می‌خواستن بگن حضرت فرمود نه انظرنا.چند جا در قرآن صلاة به اهل بیت تعبیر شده، مثلا به جای صلاة می‌نوشتند علی، نه اسم دیگه امیرالمؤمنین صلاة هست. یه نکته ای که توی این روایت بود خود بحث جمعه‌ هست. دقت کنید مگه شما نمی‌گویید شب قدر، شب قدر مگر مثل شب‌های دیگر نیست؟! چرا شب قدر این‌قدر ارزشمند شد؟ «تنزل الملائکه و الروح» این با ارزشش کرد، ما نمی‌دونیم کدوم شبه؟! یه شب تو ساله؛ ولی جمعه قطعیه کی هست. از جمعه زیاد استفاده کنید، حضرت وقتی داره اسم می‌بره می‌گه غدیر، می‌گه قربان، می‌گه جمعه. روزهای مهم رو می‌گه. می‌گه سیدالایام، جمعه! اون چیزی که باعث شد جمع شدند بر ولایت امیرالمؤمنین-علیه‌السلام- جمعه بود، همه اون چیزهایی که به انبیاء می‌رسه روز جمعه هست، شب جمعه، روز جمعه، شام جمعه. ظهور روز جمعه هست. استجابت دعا، جمعه‌ هست، اعمال در شب جمعه و روز جمعه غیر از اعمال دیگه هست. می‌خوام این‌رو بگم یه خورده تخصصی‌تر در عمل و رفتار مواظب جمعه باشیم. یعنی مقید باشیم جمعه رو جمعه بدونیم. همان‌طور که ائمه جمعه می‌دونستن. صدتا صلواتی که فرمودند. صدتا انا انزلنایی که فرمودن. غسل جمعه که فرمودن. اصلا جمعه رو قرار بدید روز رخاء برای خودتون. روز رخاء. که یه غسل جمعه تمام وضوهای هفته‌تون رو درست می‌کنه هر چی خلل و فرج داره خیلیه. یه جمعه توبه‌اش باعث میشه گناهان یه هفته پاک بشه. انتظار ظهور می‌ره از جمعه، جمعه یه چیزیه خودش! شما مگه دنبال شب قدر نیستید؟ شب جمعه، شب قدره! مثل شب قدره، مثل عید قربانه، مثل عید فطره، مثل عید غدیره، خدا چه لطفی کرده که ما رو آشنا کرده با جمعه. شب جمعه، ساعات جمعه، روز غفلته هممون غافلیم ازش. روایت داریم نماز جمعه تمام شد برید دنبال تجارت ولی در روایت دیگه داریم جمعه.یا صاحب الزمان ادرکنی: ولی در روایت دیگه داریم جمعه تمام شد، شنبه برید دنبال تجارت.مردم هم همین‌جوری‌اند جمعه‌شون تعطیله. مسلمون‌ها جمعه کار نمی‌کنند، ولی کار دیگه‌ای هم نمی‌کنند. تعطیل دو طرفه هست. هم کار خوب تعطیله، هم کار دنیایی تعطیله.شب جمعه، شب زیارتی امام حسین-علیه‌السلام- هست و روز جمعه اگر کسی کربلا باشه همه‌ی انبیاء و اولیاء و اوصیاء اون‌جا هستند.اموات شب جمعه آزادند، در خونه‌ها می‌یاند و سر می‌کشند ببینند چیزی آماده هست ببرند. بچه‌های ناخلف ارثیه‌ها رو قورت دادند. آدم یک روز جمعه در عمرش نماز هزار قل هو الله رو بخونه. سیدالایام هست، اصلا روز ائمه هست، روز اهل بیته. از شب جمعه مال این‌هاست که مال امام حسینه تا روزش هم که می‌شه مال امام زمان-عج‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف- می‌ره تا شب.اگر کسی شب جمعه یا روز جمعه، شعر بخونه نمازش باطله. بله این خُل بازی‌ها، حافظ و… اگر هزارم می‌گی خوبه لطفا شب جمعه نخون. ولی برای امام حسین-علیه‌السلام- اشکال نداره.قال الباقر-علیه‌السلام- «فِی یَوْمِ الْجُمُعَةِ سَاعَةٌ لَا یَسْأَلُ اللَّهَ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ فِیهَا شَیْئاً إِلَّا أَعْطَاهُ اللَّهُ وَ هِیَ مِنْ حِینِ تَزُولُ الشَّمْسُ إِلَى حِینِ یُنَادَى بِالصَّلَاةِ».«امام باقر-علیه‌السلام- فرمود: در روز جمعه یک ساعتی هست که بنده مؤمنی از خدا درخواستی نمی‏‌کند و حاجتی نمی‌‏طلبد، مگر این‌که خدا به او عطا می‏‌کند،موقعی که ظهر می‌‏شود، یعنی ظهر شرعی که زوال شمس است، تا موقعی که ندا داده می‏‌شود.» (مستدرک‌الوسائل/ جلد۶/ صفحه‌ی ۱۹)عن فاطمه‌الزهرا-سلام‌الله‌علیها- «سَمِعْتُ النَّبِیَّ أنَّ فِی الْجُمُعَةِ لَسَاعَةً لَا یُرَاقِبُهَا رَجُلٌ مُسْلِمٌ یَسْأَلُ اللهَ عَزَّوَجَلَّ فِیهَا خَیْراً إلَّا أعْطَاهُ إیَّاه،ُ قَالَتْ فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللهِ أیُّ سَاعَةٍ هِی؟ قَالَ إذَا تُدَلَّى نِصْفُ عَیْنِ الشَّمْسِ لِلْغُرُوب وَ کَانَتْ فَاطِمَةُ تَقُولُ لِغُلَامِهَا إصْعَدْ عَلَى الضِّرابِ فَإذَا رَأیْتَ نِصْفَ عَیْنِ الشَّمْسِ قَدْ تُدَلَّى لِلْغُرُوبِ فَأعْلِمْنِی حَتَّى أدْعُو»«حضرت زهرا-سلام‌الله‌علیها- می‌فرماید: من از پیغمبر-صلی‌الله‌علیه‌وآله- شنیدم که فرمودند در روز جمعهیک ساعتی هست که اگر شخص مسلمان مراقبت داشته باشد و از خدا در آن ساعت خیری بخواهد، مطمئنّاً خدا به او عنایت می‏‌کند. من از پیغمبر سؤال کردم این ساعتی که شما گفتید چه وقتی است؟ حضرت فرمود آن موقعی که نصف خورشید هنگام غروب استتار پیدا کند. بعد در ادامه روایت دارد که حضرت زهرا-سلام‌الله‌علیها- به غلامش می‌‏فرمود برو به پشت بام و نگاه کن، هر وقت این زمان فرا رسید که موقع غروب، نصف خورشید بالا بود، من را خبر کن؛ می‏‌خواهم دعا کنم.» (معانی‌الاخبار/ صفحه‌ی ۳۹۹)یک ساعتی در شبانه روز جمعه هست، که دعای هر کسی مستجابه الا صاحب تنبور، موقع زوال جمعه که خطیب داره می‌یاد پایین از منبر اون‌جا هم دعا مستجابه.اون ساعت همون ساعتیه که صدیقه طاهره، حسن و حسین رو می فرستادند آفتاب داره غروب می‌کنه ساعت خود صدیقه طاهره هم هست.«قال‌الصادق-علیه‌السلام-: إنّ لنا فى كلّ ليلة جمعة سرورا. قلت: زادك اللّه! و ما ذاك؟ قال: إذا كان ليلة الجمعة وافى رسول‌اللّه-صلى‌الله‌عليه‌وآله- العرش و وافى الائمة-عليهم‌السلام- معه و وافينا معهم، فلا تردّ أرواحنا إلى أبداننا إلّا بعلم مستفاد و لو لا ذلك لأنفدنا» «به درستى كه در هر شب جمعه براى ما سرورى هست. عرض كردم: خداوند بر سرور شما بيافزايد! آن سرور چيست؟ فرمود: هر گاه شب جمعه شود، رسول‌اللّه-صلى‌الله‌عليه‌وآله- به عرش برآيد و ائمه-عليهم‌السلام- نيز همراه او برآيند و ما نيز همراه ايشان برآييم، پس ارواح ما باز نمى‌گردد به سوى بدن‌هايمان مگر به همراه علمى كه استفاده كرديم و اگر اين نبود، علم ما تمام مى‌شد.» (اصول‌کافی/ جلد۱/ صفحه‌ی ۲۵۲)در شب جمعه علم اهلبیت-عليه‌السلام- زیاد می‌شه.سی تا انا انزلناه ما هم برای همینه، مؤمنین به علمشون اضافه می‌شه شب جمعه، چون به علم امام اضافه می‌شه. سر ریزش مال ما هست. اون آقا در حرم مطهر گفتند که شب‌های جمعه ارواح مؤمنین و مؤمنات از زنده و مرده در خانه کعبه جمع‌اند. اون‌جا همین هست که خدای متعال هم می‌یاد پایین. شب‌های جمعه ارواح همدیگه رو می‌شناسند، همدیگه رو بیرون می‌بینند و شناسایی می‌کنند. این همونی است که روحش اون‌جا ملاقات کرده با این. برای همین شناساییش کرد. اگر کسی شب جمعه از دنیا بره یا روز جمعه از دنیا بره از فشار قبر در امانه، اگر شب جمعه از دنیا بره برائت از عذاب نار داره، اگر روز جمعه از دنیا بره أُعْتِقَ مِنَ النَّار. پیشنهادی دارم می‌گم بنشینید فکر کنید. ما که اداری نیستیم که یک روز تعطیل رو بیندازیم وسط هفته جمعه رو روز درسی قرار بدیم.ص۴.