qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

۵۱۷۹۴/۸/۱۹شاگرد:وسائل الشیعه باب این‌که مستحبه آدم دنبال قضای حاجت که می‌ره، وضو بگیره و مکروه است اگه انسان حاجت داشت بدون وضو به دنبال حاجتش بره، حضرت فرمودند:«عن ابی عبدالله-علیه‌السلام- قال سَمِعتُ یَقول مَن طَلَبَ حاجةً وَ هُوَ عَلی غَیرِ وُضو فَلَم تَقضَ فَلا یَلومَنَّ اِلّا نَفسَه»«هر کس بدون وضو دنبال برطرف کردن مشکلی برود و آن مشکل حل نشود جز خودش کسی را ملامت و سرزنش نکند.»(وسائل‌الشیعه/ ج۱/ باب استحباب وضو/ ص۲۶۲)حاج آقا: ممکنه بدون وضو به یه دلیل دیگری حاجتش برآورده بشه، ولی غالباً این‌جوریِ که بر آورده نمی‌شه اما با وضو که شد…بله.شاگرد: در روایت شریف دیگری حضرت فرمودند: «اِنّی لَاعجَبُ مِمَن یاخُذُ فی حاجَت وَ هوَ علی وُضوءِِ کَیفَ لا تُقضی علی حاجتُه» «من تعجب می‌کنم از کسی که با وضو دنبال حاجت می‌رود چگونه حاجتش قضا نمی‌شود.» (لئالی‌الاخبار/ ج۳/ ص۸۸۹)حاج آقا: ببینید من این‌جوری فهمیدم که باب همه‌ی عبادات وضو است. هر عبادتی شما فکر کنید، هر ثوابی شما فکر کنید برای هر چیزی هست مثلاً برای غذا خوردن، برای احیای امر، برای رفتن به حرم امام رضا-علیه‌السلام-، بدون استثناء وضو بابش است، یعنی وضو است که بابِ همه‌ی این‌هاست. لذا کسی که وضو می‌گیره دیگه راهش می‌دن. یه نورانیتی داره.آدم هم بنا بذاره، عهد کنه برای شکرانه، وقتی رفت دستشویی بدون وضو بیرون نیاد، بلافاصله وضو بگیره. نصف ایمانه، بحث حدث خیلی مهمه؛ یعنی جنابت هم حدثه، حدث اکبر، اسمِ حدث اکبر، حدثه، یعنی یه چیزی تو وجودمون حادث می‌شه، کم می‌شه. یه خللی ایجاد می‌شه. شاگرد: رسول‌الله-صلی‌الله‌علیه‌وآله- می‌فرماید: جفا کرده به من کسی که به تخلی بره و وضو نگیره، در ادامه فرمود: اگه وضو گرفت دو رکعت نماز هم بخونه بعد حاجتش رو بخواد.حاج‌آقا: لطفی که توی زندگی‌ام به من شده برای اینه که یه آقایی بود می‌اومد منزل ما، همین یک کلمه رو گفت که شما وضو رو برای خودت واجب کن، وضو بگیر. هنوز نماز هم به من واجب نشده بود، من از مطلب این آقا خیلی خوشم اومد، حالا کاری هم نداره، وضو هم به من یاد داد. یه آقایی بود مال نجف. خدمت ایشون هم ما می‌رفتیم، من مکبّر ایشون بودم، خیلی قشنگ وضو می‌گرفت، وضوی اهل نجف معروف بود. من از وضو گرفتنش خیلی خوشم می‌اومد. به بچه‌هاتون هم از الان یاد بدید، حتی نماز نمی‌خونه، ولی وضو بگیره، این وضو براش نوره. یعنی بابِ رحمت رو دیگه به روش باز کردید، دائم الوضو باشه، پولی بهش بده برای وضوش. جایی نداریم وضو نباشه، شما برای خوابت هم وضو می‌خوای، برای غذا خوردن گفتن وَضو، ولی وُضو بهتره.شاگرد: آقا یه روایت دیگه داریم مرتبط به همین بحث وضو که سماعه می‌گه «کُنتُ عند ابالحسنِ-علیه‌السلام- فَصلّٰی ظهر و العصر بَینَ یدیَّ و جلَستُ عِندَهُ حتی حَضَرتِ المَغرِب فَدعی بِوَضوءٍ و توضأَ لِصلاة ثم قال لی تَوَضَّأ فقلتُ جُعِلْتُ فداک أنا علیٰ وضوءٍ فقال وَ إِن کُنْتَ علی وضوءٍ إنّ من توضأَ لِلْمَغْرِبْ کان وضوءُهُ ذلک کفارةٌ لما مَضی مِن ذنوبهِ فی یومی الا الکبائر و من توضأَ لصبح کان وضوئه ذلک کفارة لما مضی من ذنوبه فی لیلته الا الکبائر»(کافی/ ج۳/ باب نوادر/ ح ۴۱۵۴)«نزد آقا امام رضا-علیه‌السلام- بودم. نماز ظهر و عصر را خواندیم. پیش حضرت بودیم تا وقت مغرب حضرت آب طلب کرد و برای نماز مغرب وضو گرفت به من هم فرمود که وضو بگیر. من به حضرت عرض کردم آقا جان من وضو دارم. با این‌که از نماز ظهر وضو داشتم، حضرت فرمود وقت اذان مغرب باز هم وضو بگیر، عرض کردم چرا آقا جان؟ حضرت فرمود: این وضو کفاره‌ی گناهان روز تو هست الا کبائر، و کسی که برای نماز صبح وضو بگیرد کفاره‌ی گناهان شب او است الا کبائر.» حاج‌آقا: کبائرت هم با همون نمازه، صغائر با وضو هست کبائر با نماز. شاگرد: در روایت دیگه هم هست که، «عَنِ اَلرِّضَا-عَلَيْهِ‌اَلسَّلاَمُ- قَالَ: تَجْدِيدُ اَلْوُضُوءِ لِصَلاَةِ اَلْعِشَاءِ يَمْحُو لاَ وَ اَللَّهِ وَ بَلَى وَ اَللَّهِ.»«امام رضا-علیه‌السلام- فرمودند: تجدید وضو براى نماز عشا (گناه قسم ) (نه به خدا) و ( بله به خدا) را محو مى کند.»(وسائل الشیعه/ ج۱/ ص۳۷۷)شاگرد: «قَالَ عَلِی-علیه‌السّلام- لِابْنِهِ: «إِذَا نَزَلَ بِک أَمْرٌ عَظِیمٌ فِی دِینٍ أَوْ دُنْیا فَتَوَضَّأْ وَ ارْفَعْ یدَیک وَ قُلْ یا اللَّهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ ثُمَّ سَلْ حَاجَتَک فَإِنَّهُ یسْتَجَابُ لک». «حضرت علی-علیه‌السّلام- به پسرشان فرمودند: هر گاه امر بزرگی در دین یا دنیای تو نازل شد، وضو بگیر و دو دستت را بالا ببر و هفت مرتبه بگو: «یا الله» سپس حاجتت را بخواه، پس همانا برای تو مستجاب خواهد شد.»(مکارم الأخلاق/ ص ٣٤٦)استاد: داره که در حین وضو اگه دهانت رو هم آب بگیری، داخل دهان نورانی می‌شه.شاگرد: راجع به چشم هم داره.استاد: همین آب رو بگیری تو دهنت، آب وضو رو، همین آب وضو دهان رو نورانی می‌کنه. شاگرد: از امام باقر-علیه‎السلام- روایت شده که فرمودند: «هر کس بعد از وضو گرفتن یک بار آیت الکرسى بخواند، خدا ثواب چهل سال عبادت را به او عطا کند و مقامش، چهل درجه بالا می‎رود.»(لئالى الاخبار/ ج۱/ ص ۲۰۸) استاد: یا ما نمی‌دونیم چهل سال چیه یا نمی‌دونیم آیت‌الکرسی چیه! آیت‌الکرسی عجیبه! چهل سال! حالا طرف می‌گه آقا یه دونه بخون، آیت‌الکرسی رو تا این‌جا بخون، حالا یه آیت‌الکرسیِ دیگه تا «هم فیها خالدون» بخون. شاگرد: «مَن جَدَّدَ وُضوءَهُ لِغَيرِ حَدَثٍ جَدَّدَ اللّهُ تَوبَتَهُ مِن غَيرِ استِغفارٍ.»«امام صادق-عليه‌السلام-: هر كه بدون سر زدن حَدَثى از او، تجديد وضو كند، خداوند توبه‌ی او را، بى آن‌كه استغفار كند، تجديد گرداند.»(من لا يحضره الفقيه/ جلد۱/ صفحه۴۱)  استاد: ببین یه چیزای ساده‌ی دم دستیه‌ها! که دور از چشمه، «انا انزلنا» بخونی اینه، آیت‌الکرسی بخونی اونه، وضو روی وضو اینه، اگه وضو برای مغرب باشه صغائر رو می‌بره، برای نماز صبح باشه…، اینا یه چیزائیه که اگه شما به مردم بگی، مردم یه قدم می‌یان جلوتر، مسائل قلمبه سلمبه می‌گیم، هیچ نمی‌یان جلوتر، می‌مونن همون‌جا! ما دیشب توی منبر دوم این رو به مردم گفتیم که امام زمان-علیه‌السلام- همینی که شما هستید رو می‌خواد، همین رو حفظ کنید، هیئتی هستید، نماز می‌خونید، مسجد می‌رید، محاسن می‌زارید، همین که شما هستید همینه، صله‌ی رحم انجام می‌دید، قرض می‌دید، همینی که انجام نمی‌دن رو هی گفتیم! هیچی دیگه نیست، دین همینه، شما فکر نکنید یه چیز دیگه است، همینه! مردم وقتی بدونن دین همینه! بعد این رو هم گفتم، گفتم خدا هزار تا گناه رو از شما می‌بخشه، یه دونه گناه از ما رو نمی‌بخشه! این خوبیِ شماست، معلومه شما پیش خدا یه جایگاه دارید، هزار تا گناه شما رو می‌بخشه؛ چون خدا از ما توقع داره. یه آقایی اومد خیلی ریش توپّی داشت، گفت حاج آقا! من تا قبل از این‌که جلسه‌ی شما بیام، دیگه از آخوند و مرجع و دین و مسجد و نماز و همه چیز منفک شدم. یه بلاهایی به سر من اومد قطعی تصمیم گرفتم که دیگه خداحافظی کنم. گفت تا این‌که این دهه شد، من دو جلسه اومدم و نوحه شنیدم، دوباره وصل شدم. یکی از حرف‌هایی که زده بودم و بهش چسبیده بود، این بود که گفتم همه‌ی مراجع که مرجع نیستند.الإمامُ العسکریُّ-عليه‌السلام- (بَعدَ تَقبِيحِ تَقلِيدِ عَوامِ اليَهودِ لِعُلَماءِ الفَسَقَةِ): «فَمَن قَلَّدَ مِن عَوامِّنا مِثلَ هؤلاءِ الفُقَهاءِ فَهُم مِثلُ اليَهودِ الذينَ ذَمَّهُمُ اللّهُ بالتَّقليدِ لِفَسَقَةِ فُقَهائهِم. فَأمّا مَن كانَ مِن الفُقَهاءِ صَائِناً لِنَفسِهِ حافِظاً لِدينِهِ مُخالِفاً عَلَى هَواهُ مُطِيعاً لِأَمرِ مَولاهُ فلِلعَوامِّ أَن يُقَلِّدُوهُ وَ ذَلِکَ لَا يَكونُ إلّا بَعضَ فُقَهاءِ الشِّيعَةِ لَا جَميعَهُم» امام عسكرى-عليه‌السلام- (بعد از تقبيح تقليدِ عوامِ يهود از علماى فاسقشان): «اگر (مسلمانان) از چنين فقهايى تقليد كنند، مانند همان يهوديانى هستند كه خداوند آنان را به سبب تقليد و پيروى از فقهاى فاسق و بدكارشان نكوهش كرده است. اما هر فقيهى كه خويشتن‌دار و نگاهبان دين خود باشد و با هواى نفسش بستيزد و مطيع فرمان مولايش باشد، بر عوام است كه از او تقليد كنند و البته اين ويژگی‌ها را تنها برخى فقهاى شيعه دارا هستند، نه همه‌ی آن‌ها» (وسائل‌الشیعه/ جلد۱۸/ باب۱۰/ حدیث۲۰)یکی می‌گه نق زدن به برجام حرامه! این کجای وسائل‌الشیعه است؟! کجای فقهِ؟ نه کیسه دوخته، نه دستک مستک درست کنه و مخالفین رو تقویت کنه. توی زمان ما بحث فتوا و مرجع که می‌شد، دیگه می‌گفتیم این یه چیز کامل و درسته.