qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

روایتفِي تَفْسِيرِ اَلْإِمَامِ أَبِي مُحَمَّدٍ اَلْحَسَنِ اَلْعَسْكَرِيِّ عَنْ آبَائِهِ -عَلَيْهِمُ‌اَلسَّلاَمُ- قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهُ -صَلَّى‌اَللَّهُ‌عَلَيْهِ‌وَآلِه-ِ: عَنْ جَبْرَئِيلَ عَنِ اَللَّهِ تَعَالَى قَالَ: يَا عِبَادِي، اِعْمَلُوا أَفْضَلَ اَلطَّاعَاتِ وَ أَعْظَمَهَا لِأُسَامِحَكُمْ وَ إِنْ قَصُرْتُمْ فِيمَا سِوَاهَا، وَ اُتْرُكُوا أَعْظَمَ اَلْمَعَاصِي وَ أَقْبَحَهَا لِئَلاَّ أُنَاقِشَكُمْ فِي رُكُوبِ مَا عَدَاهَا، إِنَّ أَعْظَمَ اَلطَّاعَاتِ تَوْحِيدِي، وَ تَصْدِيقُ نَبِيٍّ، وَ اَلتَّسْلِيمُ لِمَنْ يَنْصِبُهُ مِنْ بَعْدِهِ وَ هُوَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ وَ اَلْأَئِمَّةُ اَلطَّاهِرِينَ مِنْ نَسْلِهِ. وَ إِنَّ أَعْظَمَ اَلْمَعَاصِي عِنْدِي اَلْكُفْرُ بِي وَ بِنَبِيِّي، وَ مُنَابَذَةُ وَلِيِّ مُحَمَّدٍ بَعْدَهُ عَلِيِّ اِبْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ أَوْلِيَائِهِ مِنْ بَعْدِهِدر تفسير امام حسن عسگرى از پدرانش -عليهم‌السلام- از رسول خدا -صلى‌الله‌عليه‌وآله- از جبرئيل از خداوند سبحان نقل شده است كه حضرت حق مى‌فرمايند: اى بندگان من! بزرگترين و مهم‌ترين طاعات را انجام دهيد تا اگر شما در مورد غير آن‌ها مسامحه كرديد از شما اغماض كنم. بزرگترين و مهم‌ترين گناهان را انجام ندهید تا من با شما در باره گناهان ديگر مناقشه نكنم.بدانيد كه بزرگترين اطاعت در نزد من، توحيد من و تصديق نبی من محمد-صلی‌الله‌علیه‌واله- و تسليم براى كسى كه محمد-صلی‌الله‌علیه‌واله- او را بعد از خود نصب كرده است و او على بن ابى طالب-علیه‌السلام- و امامان پاك از نسل او هستند و بزرگترين گناه در نزد من كافر بودن به من و به پيامبرم و مخالفت با ولى محمد-صلی‌الله‌علیه‌واله- كه علی-علیه‌السلام- و امامان بعد از او است.کلیات حدیث قدسی، ج ۱، ص۵۶۴رسول خدا-صلی‌الله‌علیه‌واله- از جبرئیل و جبرئیل از خداوند متعال نقل می‌کند که خداوند فرمودند بندگان من! همه‌ی شما گمراه هستید، مگر این‌که من شما را هدایت کنم، شما باید از من هدایت بخواهید؛ همه‌ی شما فقیر هستید، مگر این‌که من شما را غنی کرده باشم، شما باید از من غنا بخواهید؛ همه‌ی شما گناه‌کار هستید، مگر کسی‌که غفران من شامل حال او شود، شما باید از من مغفرت بخواهید؛ بعد خداوند فرمودند که اگر تمام عالم جمع شوند و قلب یک بنده را نورانی کنند تا به سمت من متمایل شود، چیزی به مُلک من حتی به اندازه بال یک پشه اضافه نمی‌شود و اگر تمام عالم جمع شوند که یک بنده را شقی کنند، چیزی از مُلک من نقصان پیدا نمی‌کند، اگر اول و آخر شما، حی و میت شما و تر و خشک شما جمع شوند و هر امری را که به ذهن آن‌ها می‌رسد را آرزو کنند و من همه را به آن‌ها عنایت کنم و تمام حاجت‌های بندگان را بدهم به اندازه‌ی کسی‌که لب دریا بیاید و یک سوزن داخل دریا بزند و در بیاورد به اندازه آن آبی که به آن سوزن می‌چسبد نمی‌شود. خداوند متعال فرمودند بندگان من! افضل و اعظم طاعات را انجام دهید تا در بقیه‌ی طاعات و عبادت با شما مسامحه کنم، اگر چه در بقیه‌ی واجبات کوتاهی کرده باشید و اعظم و اَقبح معاصی را ترک کنید تا در بقیه‌ی معاصی با شما مناقشه نکنم. خدای متعال فرمودند اعظم طاعات سه چیز است؛ در ابتدا توحید، دوم تصدیق رسول مکرم اسلام-صلی‌الله‌علیه‌واله- و سوم تسلیم در برابر کسی که رسول خدا-صلی‌الله‌علیه‌واله- ایشان را برای بعد از خودشان نصب کردند. و اعظم و اَقبح معاصی نزد من در ابتدا کفر به خداوند است، دوم کفر به پیامبر-صلی‌الله‌‌علیه‌واله- و رسول من است و سوم در افتادن با جانشین پیامبران که علی بن ابی طالب-علیه‌السلام- و اولیای بعد از او است.خداوند متعال اعظم را مطرح کرد، اگر این امور نباشد؛ یعنی اعتقاد به خدای متعال و پیامبر-صلی‌الله‌علیه‌واله- و علی-علیه‌السلام- نباشد، شما هر کاری که انجام بدهید مهم نیست، ولی اگر این امور باشد دیگر غیر از این هر چیزی می‌خواهد باشد. در آن جایی که من خداوند می‌گویم که از خزانه غیبم چیزی کم نمی‌شود، آن قسمت برای من اهم است که یک نفر شقی و یک نفر مومن می‌شود.این روایت خیلی مهم است، ولی آن را کم بیان می‌کنند؛ لذا سِر است. مثلآ الآن ما گرفتار شدیم و می‌گوییم که این افراد همه با ما شدند، به چه ازایی؟ به ازای داشتن خدای متعال و پیغمبر-صلی‌الله‌علیه‌واله-و ولایت امیرالمؤمنین -علیه‌السلام- خوب است؛ گاهی امام می‌فرمودند که اگر همین افرادی که می‌گویند “درود بر خمینی” بگویند “مرگ بر خمینی”، چیزی به ما اضافه و کم نمی‌شود؛ نه مرگ آن‌ها اثر دارد و نه درود آن‌ها، ولی اگر آمدند و پای کار بودند و به آن چیزی که ما آوردیم اعتقاد داشتند، تاثیر فراوان برجای می‌گذارند.