qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

پخش زنده

ارزش ولایت و محبت امیرالمؤمنین-علیه‌السلام- در دل شیعه

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

«أعوذُ بِاللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الْرَّجیم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ»
«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَى سَيِّدِنَا وَ نَبِيِّنَا وَ حَبِيبُ قُلُوبِنَا أبوألقاسِمِ مُصْطَفیٰ مُحَمَّد وَ عَلی آلِهِ الطَیِّبینَ الطَّاهِرِين ألمَعصومین المکرمین»
«اللّهُمَّ عَذِّبهُم عَذاباً یَستَغیثُ مِنهُ أهلُ النّار 
آمینَ رَبَّ العالَمین»
«اَللّهُمَّ اِنّا نَرْغَبُ اِلَیْکَ فى دَوْلَةٍ کَریمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الاِْسْلامَ وَاَهْلَهُ وَتُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَاَهْلَهُ وَتَجْعَلُنا فیها مِنَ الدُّعاةِ اِلى طاعَتِکَ وَالْقادَةِ اِلى سَبیلِکَ وَتَرْزُقُنا بِها کَرامَةَ الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ»
صلواتی برای امام عصر-عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف- مرحمت کنید.

امشب دوتا عیده، یکی سیزدهم رجبه که امیرالمؤمنین-علیه‌السلام- به دنیا می‌یاند، عید دوم هم به درک واصل شدن معاویه-لعنه‌الله‌علیه- هست. ببینید معاویه-لعنه‌الله‌علیه- همون اندازه در کفر و نفاق تاثیر‌گذاره که علی-علیه‌السلام- در ولایت، این خیلی مهمه! تبری و برائت جستن از دشمن مقدم بر تولی هست و دریچه‌های عجیبی به روی مومن باز می‌کنه. در ذکر “لا‌اله‌الا‌الله” شما اول باید “لا اله” بگید و بعد بگید “الا لله”. لذا مشکل ما این‌جاست که تبری‌مون ضعیفه و طرف دشمن می‌ریم و اون رو قبول می‌کنیم. مثلا در یه مسابقه ایرانی‌ها بردند، با این‌که ایرانی هست ولی از روی دشمنی خوشحال نیست، ببینید دشمنی تا کجا می‌ره و خوبی‌ها رو با خودش می‌بره.
ما در یه جریانی به نام ولایت قرار گرفتیم و باید این رو بفهمیم و بشناسیم. مثلا من الان می‌خوام برم فلان منطقه زندگی کنم، باید بفهمم اون‌جا کجاست، چه شرایط و امکاناتی داره. یه جایی استخدام شدم باید بفهمم اون‌جا کارم چیه، اول و آخرش رو بفهمم چیه. می‌خوام ازدواج کنم بدونم با کی دارم زندگی تشکیل می‌دم. حالا من که ولایت علی-علیه‌السلام- رو دارم چه‌قدر این جریان رو می‌شناسم؟ اگه از شما پرسیدند ولایت امیرالمومنین-علیه‌السلام- رو یه خط توضیح بده باید بتونی بگی ولایت علی-علیه‌السلام- یعنی چی و چه امتیازی هست. این امتیاز رو من باید بدونم. حالا من این ولایت‌ها رو از زبان پیغمبر اکرم-صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم- و ائمه-علیهم‌السلام- براتون می‌گم که با یه خوراک فکری معرفتی از این‌جا برید و با معرفت زندگی کنید؛ یعنی بفهمید که کجا هستید و چه کسی رو دارید. جایگاه و قدر خودتون رو بدونید تا خرج هر کسی نشید و خودتون رو ارزون نفروشید.
پیامبر اکرم-صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم- فرمود: “عَلِيٌّ مَعَ الحَقِّ وَ الحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ يَدُورُ حَيثُمَا دَارَ”
“علی با حقّ است و حق با علی. هر کجا علی باشد، حق هم آن‌جاست” (امالی صدوق/ ص۸۹) اگه امری به نام حق در عالم مطرحه و می‌خوام خدایی زندگی کنم، این مدار حق فقط با علی-علیه‌السلام- هست. مثل این‌که من بگم مدار حیات، اکسیژنه‌. شما هر جایی بری باید اکسیژن باشه، و الا نفس نمی‌تونی بکشی. علی-علیه‌السلام- توضیح‌دهنده‌ی حَقه.
پیامبر اکرم-صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم- فرمود:
“وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَلَايَةُ اللَّهِ وَ حُبُّهُ عِبَادَةُ اللَّهِ وَ اتِّبَاعُهُ فَرِيضَةُ اللَّهِ وَ أَوْلِيَاؤُهُ أَوْلِيَاءُ اللَّهِ وَ أَعْدَاؤُهُ أَعْدَاءُ اللَّهِ وَ حَرْبُهُ حَرْبُ اللَّهِ وَ سِلْمُهُ سِلْمُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل”
“ولايت على‌بن‌ابي‌طالب-علیه‌السلام- ولايت خداست، دوست داشتن او عبادت خداست، پيروى کردن او واجب الهى است و دوستان او دوستان خدا و دشمنان او دشمنان خدايند، جنگ با او، جنگ با خدا و صلح با او، صلح با خداى متعال است.” (أمالی صدوق/ص ۳۲)
“وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَلَايَةُ اللَّهِ” ولایت علی‌بن‌ابی‌طالب-علیه‌السلام- ولایةالله هست. شما الان اگه علی-علیه‌السلام- رو دوست داری و ولایتش رو به گردن گرفتی، یعنی ولایةالله رو داری.
“وَ حُبُّهُ عِبَادَةُ اللَّهِ” ببینید من یه موقع نماز می‌خونم، یه موقع ذکر می‌گم، یه موقع روزه می‌گیرم، یه موقع حج می‌رم، ولی اون موقع که نماز نمی‌خونم خالی از عبادت هستم؟ نه، ولایت علی-علیه‌السلام- داره در وجود من کنتور عبادت می‌ندازه. پس تا محبت علی-علیه‌السلام- در دلته، به برکت قبول ولایت حضرت، کنتور ثواب داره همین‌طوری برات ثواب می‌زنه.
“وَ اتِّبَاعُهُ فَرِيضَةُ اللَّهِ “دنبال علی-علیه‌السلام- رفتن واجبه، مستحب نیست. رفتن زیارت امام رضا-علیه‌السلام- واجبه، تجدید عهده. من می‌رم عهدم رو محکم کنم، ولی اگه عهد من سست شده، خودم می‌فهمم دیگه امورم اون‌طوری که باید امام رضایی نیست، خب باید زود برم حرم امام رضا-علیه‌السلام- و دوباره عهدم رو محکم کنم. ببینید سفارش اینه که نزدیک‌ترین امام رو برید زیارت کنید. نزدیک‌ترین امام، علی‌بن‌موسی‌الرضا-علیه‌السلام- هست، پاسپورت هم نمی‌خواد، عبور از مرز هم نداره، دربه‌دری هم نداره. در روایت داره وقتی در قیامت محشور می‌شید، زوار امام رضا-علیه‌السلام- بالاترین مقام رو در بین زوار دیگه دارند‌.
هیچ زائری به مقام زوار امام رضا-علیه‌السلام، نمی‌رسه. آقای جوان! شما اگه سوار اتوبوس یا قطار بشی و مشهد بری، ولو دو ساعت هم اون‌جا بمونی همه‌ی زندگیت عوض می‌شه. اصلا مدار عوض می‌شه و همه‌ی به هم ریختگی‌هات درست می‌شه.
“وَ أَوْلِيَاؤُهُ أَوْلِيَاءُ اللَّهِ” دوستان علی-علیه‌السلام- اولیاءالله هستند. تا موقعی که محبت علی-علیه‌السلام- در قلب‌تون هست، شما به عنوان ولیّ خدا حساب می‌شید، ببین چه‌قدر مهمه! طرف باید این‌قدر روزه بگیره، این‌قدر ریاضت بکشه تا بشه اولیاءالله، ولی شما الان جزو اولیاءالله هستید، چرا؟ چون حب و ولایت علی-علیه‌السلام- در قلب شماست که همه کار انجام می‌ده.
“وَ أَعْدَاؤُهُ أَعْدَاءُ اللَّهِ” هر کی با علی-علیه‌السلام- در افتاد، ور افتاد‌. دشمنی با علی-علیه‌السلام- دشمنی با خداست.
رسول اکرم-صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم- فرمود:
“أنَا مَدینَهُ العِلمِ وعَلِیٌّ بابُها، فَمَن أرادَ العِلمَ فَلیَأتِ البابَ”
“من شهر دانشم و علی، دروازه‌ی آن است. آن‌که دانش می‌خواهد، باید از [این] دروازه در‌آید.”
“أنَا مَدینَهُ العِلمِ” یعنی همه‌ی علم پیغمبر-صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم- از ناحیه‌ی علی-علیه‌السلام- به تو می‌رسه.
پیغمبر-صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم- فرمود: “علي مني بمنزلتي من ربي”
“منزلت علی-علیه‌السلام- مانند منزلت من نزد پروردگارم است” (إثبات‌الهداة بالنصوص و المعجزات/ ج ۳/ ص۲۹۳)
پیغمبر-صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم- فرمود نسبت من با خدا هر چی هست، نسبت علی-علیه‌السلام- هم با من همونه.
علی-علیه‌السلام- سید‌المومنین، عمودالدین هست. به برکت علی-علیه‌السلام- نماز عمود دینه. امام صادق-عليه‌السلام- فرمود می‌دونید چرا ملائکه به آدم سجده کردند؟ چون حضرت آدم-علیه‌السلام- ولایت علی-علیه‌السلام- در قلبش بود، لذا شرافت پیدا کرد که ملائکه بهش سجده کنند. می‌دونید چه‌طور آتیش برای ابراهیم-علیه‌السلام- گلستان شد؟ چون گفت “بِحَقِّ عَلی” و به خدا پناه برد. می‌دونید چرا موسی-علیه‌السلام- نجات پیدا کرد؟ چون گفت “بِحَقِّ عَلی”.
پیغمبر-صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم- در سجده به خدا می‌گفت “بِحَقِّ عَلی”. امیرالمومنین-علیه‌السلام- پرسید یا رسول‌الله چرا به حق من؟ شما خودت رسول خدایی! پیغمبر-صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم- فرمود من نگاه کردم دیدم که خدا تو رو این‌قدر دوست داره که اگه خدا رو به حق تو قسم بدم حاجتم رو می‌ده. خب شما هم بگو، برو سجده بگو “بِحَقِّ عَلی”. یوسف-علیه‌السلام- کارش گیر کرده، گفت خدایا به حق اسحاق، به حق ابراهیم، به حق یعقوب-علیهم‌السلام-، جبرئیل نازل شد و گفت یوسف! می‌دونی چی می‌گی؟ این حرف‌ها رو از کجا آوردی؟ ابراهیم و یعقوب-علیهم‌السلام- چه حقی به گردن خدا دارند؟ یوسف-علیه‌السلام- گفت چی بگم؟ جبرئیل گفت بگو به حق محمد، به حق علی، به حق فاطمه، به حق حسن، به حق حسین-علیهم‌السلام-. ببینید اون زمان‌ها پنج تن به این‌ها معرفی شدند و بعدا این پنج تن برای ما اومدند. انبیاء گذشته اصلا نمی‌دونستند پنج تن کی هستند، فقط یه اسمی ازشون بود. این پنج تن ائمه‌ی ما شدند. خدا چهارده معصوم-علیهم‌السلام- رو برای ما قرار داد، ولی به ابراهیم و موسی-علیهم‌‌السلام- هم این پنج تن رو معرفی کرد. موسی-علیه‌السلام- می‌دونست همه‌ی کارهاش با علی-علیه‌السلام هست، لذا وقتی به دریا رسید و فرعون دنبالش بود، فهمید که الان باید بگه “بِحَقِّ عَلی” و بعد بگه بحق پنج تن و دریا باز شد.
بهشت و جهنم دست علی-علیه‌السلام- هست، این یعنی چی؟ یعنی محبین علی-علیه‌السلام- در بهشت هستند و دشمنان حضرت در جهنم، حساب و کتاب همینه. واضحه که دوستان علی-علیه‌السلام- به سمت بهشت می‌رن و دشمنانش به جهنم!
ببینید اعمال ما درجه هست؛ یعنی اگه شما نماز شب خوندی درجه‌ت در بهشت بالا می‌ره. ارزش این محبت در وجود ما خیلی بالاست و ما با داشتن علی-علیه‌السلام- کسری نداریم. ما محبوب خدا و پیغمبر-صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم- هستیم، محبوب فاطمه‌-سلام‌الله‌علیها- و محبوب خود علی-علیه‌السلام- هستیم. جایگاه داریم و با ولایت علی-علیه‌السلام- عبادت مورد قبوله.
“النَّظَرُ إِلَى وَجْهِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيٍّ عِبَادَةٌ”
همانا كه نگاه كردن به صورت علی-علیه‌السلام- عبادت است” (مناقب علی‌ابن‌ابي‌طالب/ ص۲۱۰). حضرت فرمود وقتی که در قلبت خنکای محبت ما رو دیدی و به ما علاقه داری بفهم حلال‌زاده‌ای که این محبت در دلت جا باز کرده، و الا بلاشک برات بدترین موجود در عالم علی-علیه‌السلام- بود. چرا محبوب‌ترین فرد برات حضرته؟ چون حلال‌زاده‌ای! مبغوض‌ترین آدم در قلب من دومی و معاویه-علیهم‌العنه- هستند. پس جای دیگه نرو، اون اصل دستت باشه، بقیه‌ی چیزها فرعه، همه رو فرع حساب کن، اصل رو بدون کیه، حواست به اصل یعنی ولایت امیرالمومنین-علیه‌السلام- باشه. پیغمبر اکرم-صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم- فرمود:
“يَا عَلِيُّ حُبُّكَ إِيمَانٌ وَ بُغْضُكَ نِفَاقٌ وَ كُفْرٌ”
“ای علی دوستی تو تقوا و ایمان و بغض و كینه با تو كفر و نفاق است.” (معانی‌الاخبار/ ج ۱/ ص۲۰۶)
چه‌قدر می‌گیم تقوا، تقوا، چه‌قدر ائمه‌ی جمعه می‌گن “اِتَّقُوا‌ الله”، چه‌قدر قرآن می‌گه تقوا پيشه کنید، حالا طبق این روایت از پیغمبر-صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم-، به میزان محبتی که هر کس از علی-علیه‌السلام- در دل داره، اون فرد باتقواترین هست، شک نکنید!
“حُبُّكَ إِيمَانٌ” علی‌ دوستی، ایمان هست.
“وَ بُغْضُكَ نِفَاقٌ وَ كُفْرٌ”
یا علی هر کس بغض تو رو داره کافره. اگه نماز هم می‌خونه کافره، قرآن هم بخونه کافره، حج هم بره کافره. پس ببین چه گوهر ارزشمندی بهت دادند.
این روایت رو ببین می‌تونی هضم کنی: رسول خدا-صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم- فرمود:
“حُبُّ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ يَأْكُلُ [الذُّنُوبَ‏] السَّيِّئَاتِ كَمَا تَأْكُلُ النَّارُ الْحَطَب”
“محبت و دوستی علی‌بن‌ابی‌طالب-علیه‌السلام- گناهان را می‌خورد، آن چنان‌که آتش چوب را می‌خورد و از بین می‌برد” (بحارالانوار/ ج ۳۹/ ص ۳۰۴)
محبت علی-علیه‌السلام- گناه‌ها رو می‌خوره، نمی‌ذاره گناه برای کسی بمونه.
“يَأْكُلُ الذُّنُوبَ‏ كَمَا تَأْكُلُ النَّارُ الْحَطَب” چه‌طور آتیش هیزم رو خاکستر می‌کنه، حب علی-علیه‌السلام- هم گناه رو ذوب می‌کنه.
بچه شیعه‌ها! شیطان دنبال این نیست که شما گناه کنید، بلکه می‌خواد این‌قدر گناه کنید تا حب علی-علیه‌السلام- رو ازتون بگیره، این در روایته. مثلا یه نفر زیاد دروغ می‌گه، یه دفعه می‌بینه محبت علی-علیه‌السلام- هم از پیشش رفت. یا این‌قدر حُقه‌بازی می‌کنه تا محبت علی-علیه‌السلام- از وجودش بره. جالب‌تر اینه که کسی که محبت علی-علیه‌السلام- رو داشته و اون رو از دست می‌ده، خودش نمی‌فهمه، چون همون حال و هوا رو داره. گفت آقا چه‌طور محبت حضرت رو از دست داده، ولی حرم امام رضا-علیه‌السلام- می‌ره باز همون حال و هوا رو احساس می‌کنه؟ حضرت فرمود از این‌جا به بعد شیطان اون حال و هوا رو بهش می‌ده. اون حال مجازی هست، حال حقیقی نیست، الله‌اکبر! یعنی در همه‌ی شرایط قرار می‌گیره، همون آثار رو داره، در حرم امام حسین-علیه‌السلام خیلی حال خوبی داره، ولی نمی‌دونه که این حال رو شیطان بهش داده. نشونه‌ش اینه که وقتی از اون فضا بیرون می‌یاد باز همون گناه‌ها و کارها رو انجام می‌ده، لذا مواظب باشیم.
رسول خدا-صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم- فرمود:
اِنَّ حَلْقَةَ بَابِ الجَنَّةِ مِنْ يَاقُوتَةِ حمَرَاء عَلَي صَفَائِح الذَّهَبِ فَاِذَا دُقَّتِ الحَلْقَةُ عَلَي الصَّفْحَةِ طَنَّتْ وَ قَالَتْ: يَا عَلِيُّ»
“بى‌گمان حلقه‌ی در بهشت از ياقوت سرخ بر صفحه‌اى از طلاست. هرگاه اين حلقه را بر در بكوبند، بانگ يا على طنين مى‌افكند” (سفينة‌البحار/ ج۱/ ص۱۸۳)
درِ بهشت یه حلقه‌ای، یه کوبه‌ای داره که وقتی اون رو می‌زنند، صدای یا علی می‌ده. این‌ها معنی داره، یعنی علی-علیه‌السلام- صاحب این خونه‌ست، صاحب بهشته. یه روز پیغمبر-صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم- با علی-علیه‌السلام- نشسته بودند و با همدیگه صحبت می‌کردند. حضرت فرمود که یا علی! خدا سه‌تا فضیلت به تو داده که به من نداده: یکی این‌که پدر خانمت پیغمبره، ولی من نه. دوم این‌که زنت فاطمه-سلام‌الله‌علیها- هست و سوم این‌که بچه‌هات حسن و حسین-علیهم‌السلام- هستند. پس ببینید چی شد: مدار همه‌ی چیزهایی که شما به نام دین می‌شناسید، ولایت امیرالمؤمنین-علیه‌السلام- هست! یعنی شما نماز خوندنت هم با ولایت علی-علیه‌السلام- قبوله. مثلا شما داری نماز می‌خونی، همه‌ی مخارج حروف و قبله رو رعایت می‌کنی، رکوع و سجود خوبی هم انجام می‌دی، بهت می‌گن وضو گرفته بودی؟ می‌گی نه! شرط نماز چی بود؟ وضو بود، طهارت بود، ولی حالا می‌گن شرط قبولی نماز طهارت هم نیست، پس چیه؟ محبت علی-علیه‌السلام-! اون چیزی که برای من پیش خدا نمره‌ی قبولی رو می‌یاره ولایته. این ولایت رو باید حواست باشه که ترازش به هم نخوره. این امر ولایت یعنی هسته‌ی مرکزی، که اگه این هسته‌ی مرکزی یه ذره خدشه بهش بخوره همه‌ی امور زندگی به هم می‌خوره.، چون خدا عالم رو هم بر اساس محبت علی-علیه‌السلام- چیده. لذا اگه من از ولایت علی-علیه‌السلام- مواظبت کردم، یه نماز معمولی هم بخونم، برای خدا این نماز معمولی نیست. اومدند خدمت پیغمبر-صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم- و گفتند ما نمی‌خوایم بلال دیگه اذان بگه، اذان پیشانی نماز و اسلامه، بلال عرب نیست و مخارج حروفش غلطه و این آدم قیافه‌ و صداش هم بَده، برای ما کسر شأنه. حالا بلال کیه؟ کسی هست که محبت پیغمبر-صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم-، علی-علیه‌السلام-، فاطمه-سلام‌الله‌علیها- و حسن و حسین-علیهم‌السلام- در دلشه. پیغمبر-صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم- بهشون گفت نه، بلال باید اذان بگه. اون‌ها رفتند دوباره فتنه کردند و به پیغمبر گفتند اگه بلال باشه ما دیگه از فردا این‌جا نمی‌یایم و نماز نمی‌خونیم. این‌ها می‌خوابند، بلند می‌شند می‌بینند صبح نشده، دوباره می‌خوابند بیدار می‌شند، باز می‌بینند صبح نشده، از خوابیدن خسته می‌شند و می‌یان درِ خونه‌ی پیغمبر-صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم- اجتماع می‌کنند که چرا صبح نمی‌شه؟ حضرت می‌فرمایند که خدا می‌گه چون بلال اذان نمی‌گه، صبح نمی‌شه. تعجب کردند که مدار خورشید، آفتاب به بلال چه‌کار داره؟! حضرت فرمود خدا این‌جوری خواسته که اگه بلال اذان بگه صبح می‌شه‌. گفتند باشه ما کوتاه اومدیم، ولی این‌که اذان رو غلط می‌گه و به جای این‌که بگه “اشهد” می‌گه “اسهد” این چی؟ حضرت فرمود ملائکه‌ای هستند که سین بلال رو در “اَسهَدُ” به صورت شین بالا می‌برن! ببینید تلفظ غلط، قیافه غلط، اون‌ها هم نمی‌خوان که بلال اذان بگه، ولی خدای متعال بنابر معیاری که داره، یعنی اون محبتی که به پیغمبر-صلی‌الله‌علیه‌وآلا‌وسلم- و اهل‌بیت-علیهم‌السلام- داره، امر رو جلو می‌بره. حضرت فرمود: “مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهِيداً”
“هر کس با محبت آل محمد از دنیا برود، شهید از دنیا رفته” (جامع‌الاخبار/ ج ۱/ ص ۱۶۵)
درجه‌ی شهادت هم به میزان درجه‌ی محبت و ولایت علی-علیه‌السلام- هست، خدا این‌طوری امضا کرده. حضرت فرمود خرما که این‌قدر شیرینه، چون ولایت علی-علیه‌السلام- رو خوب قبول کرده. شما می‌بینید فلان آب شیرینه چون ولایت علی-علیه‌السلام- رو قبول کرده، فلان دریا شوره چون ولایت حضرت رو پس زده. اگه می‌بینید از بین سنگ‌ها فقط عقیق و فیروزه و دُر این‌طوری باارزش شدند چون ولایت علی-علیه‌السلام- رو قبول کردند. سنگ با ولایت علی-علیه‌السلام- عوض شده. تربت امام حسین-علیه‌السلام- با ولایت امام حسین-علیه‌السلام- شده خوردنی، شور یا شیرین بودن آب به ولایت امیرالمومنین-علیه‌السلام- هست. بعد حضرت فرمود شما هم همین‌طوری هستید، شیرینی‌تون به ولایت ماست، به میزانی که ولایت ما در وجود شما قرار بگیره، شما با ولایت ما هستید.
حالا حرف آخر! این ولایت رو چه‌طوری به دست بیاریم؟ از حضرت پرسید که در زمان غیبت وظیفه‌ی ما چیه؟ حضرت فرمود وظیفه شما اینه که مواظب ولایت باشید، حواستون به ما باشه، مودت خودتون رو زیاد کنید. مثلا خدا به شما نوه داده، چه اسمی بهتر از اسم حسینه، چرا اسم‌های اجق وجق می‌ذارید که از ولایت دور بیفتید؟! اومد خدمت حضرت و گفت آقا بچه‌ی ما رو دعا کنید، حضرت فرمود اسمش چیه؟ بعد فرمود اسمش رو عوض کن. یا خود اون آقا اومد خدمت حضرت، حضرت بهش گفت اسمت چیه؟ بعد فرمود اسمت رو عوض کن. ببینید به یه دونه اسم راضی نمی‌شند که اسم ما از اسامی این‌ها باشه، شما هم راضی نشو، چه‌طور شما قبول می‌کنید؟ همه‌ی امور ما با اهل‌بیت-علیهم‌السلام- هست. غذایی که این‌ها نمی‌خورند ما هم نباید بخوریم. رفت و آمدی که این‌ها نمی‌کنند ما هم نباید داشته باشیم. برنامه‌ای که این‌ها قبول نمی‌کنند ما هم نباید قبول کنیم. حضرت فرمود اگه همه‌ی امورتون این‌طوری شد، اون‌وقت ما هم باهاتون هستیم و همه‌ی امورتون و خودتون رو اداره می‌کنیم.
اهل ولا رو این‌ها اداره می‌کنند نه ما! شما الان از کجا می‌دونی این بچه‌ای که در رحم مادره چه بچه‌ایه؟ به دعای امام یه بچه شیعه به دنیا می‌یاد. شما کجا می‌تونی بچه‌ت رو تربیت کنی؟ حضرت فرمود بچه شیعه‌ها رو حضرت فاطمه-سلام‌الله‌علیها- تربیت و هدایت می‌کنه. رزقتون به دست ماست اگه با ما باشید. حضرت فرمود برای ما خرج کنید، اگه برای ما خرج نکردید مجبور می‌شید جایی که نمی‌خواید خرج کنید. همیشه یه درصد خیلی کم برای ائمه-علیهم‌السلام- در حساب و کتابت باشه، برای اون‌ها خرج کن. آقایون، خانم‌ها حرم ائمه-علیهم‌السلام- رفتید یه پول کم‌ارزش هم که شده داخل ضریح بندازید، ارادت خودتون رو نشون بدید. مواظب بچه شیعه‌ها باشید. مثلا توی کارگاهت یه بچه شیعه رو بیار کار کنه، نگو این بچه شیعه‌ها این‌طوری و اون‌طوری هستند. ببینید اگه ما این کارها رو کردیم می‌شه تولیِ ولایت، اگه این کار رو نکردیم اهل‌بیت-علیهم‌السلام- هم از ما خداحافظی می‌کنند.
جمع‌بندی حرفم! موالات، معادات، مواسات. از ما سه چیز می‌خوان: دوستی اهل‌بیت، دشمنی دشمنان اهل‌بیت، همراهی با دوستان اهل‌بیت-علیهم‌السلام-! اگه کینه‌ی یه مومن در دلت باشه، هر کاری هم انجام بدی شما رو نمی‌پذیرند. پس موالات، معادات و مواسات خودتون رو درست کنید تا خدای متعال اون راهی رو که شما می‌خواید برید بهتون نشون بده.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

هیئت رزمندگان کرج (نورالشهداء)/ چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲/ ۱۲ رجب ۱۴۴۵