پخش زنده
سه شاخص در مسیر دینداری؛ موالات، معادات، مواسات
…………………………………
بسم الله الرحمن الرحیم
«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ الصَّلاةُ وَ السَّلامُ عَلَی سَيِّدِنا وَ نَبِیِّنَا وَ حَبیب قُلوبِنا وَ طَبیب نُفوسنا أَبِی الْقَاسِمِ مُصطَفی مُحَمَّدصَلَّیاللَّهُعَلَیْهِوَآلِهِوَسَلَّمْ المَعَصُومین الْمُکرَمیِن اللّهمَ الَعَن أَبالشُرور وَ أتباعَه فی کُلِ لَحظَة مِنَ اَلازَل الی الأَبَد بِعَدد ما أحاطَ بِه عِلمُک»
«اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلَامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ وَ تَجْعَلُنَا فِيهَا مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِكَ وَ الْقَادَةِ فِي سَبِيلِكَ وَ تَرْزُقُنَا بِهَا كَرَامَةَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَة.»
صلواتی برای امام زمان-عجلاللهتعالیفرجهالشریف- بفرستید.
همهی ما یه سیری از مکتب و مذهب لازم داریم و این سیر در شکلگیری معرفت ما دخل داره. پیغمبر-صلیاللهعلیهواله- تمام تلاشش رو کرد که یه مکتب شکل بگیره. ممکنه سوال پیش بیاد که مکتب چهقدر تاثیر داره؟ این رو دقت کنید، الان شما نسبت به خانوادهی خودتون احاطه دارید، به بچههاتون و نیازهاشون احاطه دارید. این احاطه اگه قانونمند باشه، اگه براساس یه شاخص و میزان باشه و اگه زن و بچهی شما از قاعدهای که دارید باهاش خونه رو اداره میکنید اطلاع داشته باشند، اونوقت یه هماهنگی ایجاد میشه که این هماهنگی کار شما رو جلو میبره و باعث میشه خانوادهی شما در همون قالب حرکت کنند و این میشه مکتب!
پس ما احتیاج داشتیم مکتب شکل بگیره و پیغمبر-صلیاللهعلیهوآله- برای شکلگیری این مکتب خیلی زحمت کشید. یه چیز داخل پرانتز بگم؛ اونهایی که علی-علیهالسلام- رو کنار زدند آدمهای عادی نبودند، اینها ریشه، عقبه و سابقهشون در خباثت از شیطان بیشتر بود. ببینید میخوام ذهنتون رو باز کنم. شیطان تصمیم گرفت برای توبه سر قبر حضرت آدم-علیهالسلام- بره، توی مسیر یه کسی ظاهر میشه و میگه تو که به خودِ آدم-علیهالسلام- سجده نکردی، حالا میخوای سر قبرش بری و توبه کنی؟! حالا اون کیه؟ اون همون کسی هست که جلوی علی-علیهالسلام- میایسته، پس خیلی در امر خودش قوی و حسابشده کار میکنه. حتی یه حرکتش هم بیحساب نبوده، همهش روی حساب بوده. پس ما خیلی احتیاج داریم که شیعیان، دوستان امیرالمومنین-علیهالسلام- عمیق بفهمند، جریانات رو عمیق تحلیل کنند. فکر نکنند یه حادثهای اتفاق افتاده و اسرائیل داره ادابازی درمییاره، نه! اسرائیل و آمریکا نشستند فکر کردند، اطلاعات جمع کردند، آمار دستشونه. الان میگن در مصر مردم دارند شهر به شهر شیعه میشن، اون هم مصری که یه دونه شیعه رو قبول نمیکرد!
پس یادتون باشه اینها دارند با ما مکتبی برخورد میکنند، بحث سیاسی نیست، بحث مکتبی هست! همون آتیشهایی که پشت خونهی حضرت زهرا-سلاماللهعلیها- بردند، الان داره رو سرشون ریخته میشه. اینها میفهمند جریان تشیع چیه، اینها میفهمند این جریان چه حرکت توفندهای هست، اومده که بیاد نابودشون کنه. یه روز دو روز هم نیست، ما ۴۵ ساله که با اینها درگیری داریم. خب در این چند سال اینها باید یه خورده جلو میاومدند، ولی برعکس شد، الان عراق با ما شد، لبنان با ما شد، سوریه با ما شد. پس من باید اون مکتب رو بفهمم. اون مکتب رو حضرت صدیقهی طاهره-سلاماللهعلیها- درست کرده، با چی؟ با دو چیز. دو جریان هست که اگه در مکتب روشن بشه، من کمککار این مکتبم، اگر هم روشن نشه، من خنثی عمل میکنم؛ یعنی یا نسبت به مکتب معارض میشم یا دیگه نمیتونم کمکی کنم. خب اون دوتا چیز چیه؟ تولی و تبری! دوستی و دشمنی خودم رو معلوم کنم.
امام محمد باقر-علیهالسلام- فرمودند:
«یا زیاد! و هل الدین إلا الحب والبغض؟»
«ای زیاد، آیا دین چیزی جز دوستی و دشمنی است؟» (القطره/ ج۱/ ص۵۳۲)
پس این امر تولی و تبری به عهدهی صدیقهی طاهره-سلاماللهعلیها- شد. تولی و تبری قلب تشیع هست، ضربان تشیع هست، این ضربان اگه درست بزنه، یعنی همه چی درسته! مثال بزنم، ببینید ضربان قلب باید منظم باشه، اگه نباشه برای شخص مشکل ایجاد میکنه، مثلا میگن این آقا قلبش آیریتمی داره، یعنی هر چند تا که میزنه، قلب سَکت داره و این خطرناکه و باید معالجه بشه. ضربان شیعه رو صدیقهی طاهره-سلاماللهعلیها- درست کرده. شیعه اراده و انگیزه برای دفاع از دین نداره، مگه با این دوتا! یعنی اگه شیعه بخواد برای شیعه کاری کنه، براش ناراحت باشه، غصه بخوره، اذیت بشه و ارق دینی داشته باشه، فقط با این دوتاست! باید موالات و معادات درست بشه. طرف با پدرش دشمن شده، با پدر که نمیشه دشمن شد، ولی شده! دختر با مادرش درگیره، حب و بغضش معلوم نیست، با هر چیزی قهر میکنه، دعوا راه میندازه.
ببینید اگه حب و بغض معلوم نشه، آدرس غلط بهت میدند. اونوقت دینداری در شما شکل نمیگیره و مسیر رو اشتباه میری. امام رضا-علیهالسلام- میفرمایند:
«كَمالُ الدّينِ وَلايَتُنا وَالبَراءَةُ مِن عَدُوِّنا»
«كمال دين در ولايت ما و بيزارى جستن از دشمن ماست.» (بحارالانوار/ ج ۲۷/ ص۵۸)
حالا اگه کسی نفهمید دینش ناقصه.
حضرت فرمودند:
«مَن واصَلَ لَنا قاطِعًا أو قَطَعَ لَنا واصِلاً أو مَدَحَ لَنا عائِبًا أو أكرَمَ لَنا مُخالِفًا فَلَيسَ مِنّا ولَسنا مِنهُ»
«هر كس با كسى كه از ما بريده است پيوند برقرار كند، يا از كسى كه با ما پيوند و رابطه دارد، ببرد، يا نكوهشگر ما را ستايش كند، يا مخالف ما را گرامى دارد، از ما نيست و ما از او نيستيم.» (صفاتالشیعه)
«مَن واصَلَ لَنا قاطِعًا»
حضرت میگه اگه بری با یه نفر که ما اون رو از خودمون دور کردیم، دوست بشی، اون رو به سینهت بچسبونی، از ما نیستی.
«أو قَطَعَ لَنا واصِلاً»
یه نفر با ماست، دوست ماست، ولی شما داری باهاش دشمنی میکنی، اینم از ما نیست. مثلا همسایهت شیعهست، ولی ماشینش رو بد پارک کرده، شما حق دشمنی باهاش نداری.
امام رضا-علیهالسلام- فرمودند:
«کُن مُحِبّاً لِآلِ مُحَمَّدٍ وَ اِن کُنتَ فاسِقاً و مُحِبّاً لِمُحِبّیهِم وَ اِن کانوا فاسِقین»
«دوستدار آل محمد-صلیاللهعلیهوآله- باش گرچه فاسق باشی و دوستدار دوستداران آنها باش، هر چند فاسق باشند.» (بحارالانوار/ ج۶۶/ ص۲۵۳)
شما دوست باش با افرادی که محب آل محمد-صلیاللهعلیهوآله هستند، ولو آدمهای بیخودی باشند، خب باشند. شما عملش رو قبول نداری خب نداشته باش، درسته فحش میده، اما امام حسینی هست. حالا ببینید ما چهقدر گرفتار این هستیم و چهقدر افراد رو با این مسائل بالا و پایین میکنیم.
امام رضا-علیهالسلام- فرمود:
“مَن واصَلَ لَنا قاطِعًا أو قَطَعَ لَنا واصِلاً أو مَدَحَ لَنا عائِبًا أو أكرَمَ لَنا مُخالِفًا فَلَيسَ مِنّا ولَسنا مِنهُ”
“هركس با كسى كه از ما بريده است پيوند برقرار كند، يا از كسى كه با ما پيوند و رابطه دارد، ببرد، يا نكوهش گر ما را ستايش كند، يا مخالف ما را گرامى دارد، از ما نيست و ما از او نيستيم.” (مسند/ ج۱/ ص۲۳۵)
ببینید ما نمیخوایم که در جامعه یه حرکت کور انجام بدیم، ما نمیخوایم بگیم که پیروز شدیم یا برنده شدیم، نه! ما میخوایم خدا رو راضی کنیم. ما میخوایم بگیم راه اهلبیت-علیهمالسلام- رو داریم میریم و دشمنی و دوستیها رو میبینیم. دقیقا اسرائیلیها و آمریکاییها میدونند که ما شیعه هستیم و افکارمون چیه، میدونند ما حق هستیم، میدونند که خودشون باطلاند، میدونند که باید با ما بجنگند و باید ما رو نابود کنند. خب منم میدونم که در جنگ با اونها هستم؛ این رو امام به من یاد میده. پس شما در مسیر دین که حرکت میکنی، نباید این شاخص رو از دست بدی. بچههات هم همینطوری باید باشند. لذا ما سهتا شاخص لازم داریم: موالات، معادات و مواسات.
شخصی اومد خدمت امام صادق-علیهالسلام- و عرض کرد آقا من با فلانی یکی هستیم. حضرت فرمود اینجوری هستی اگه فلانی احتیاج داشت بیاد دست توی جیبت کنه و مقدار نیازش رو برداره؟ گفت نه آقا. حضرت فرمود پس شما اینجوری که میگی نیستی.
من باید مواظب داداشم باشم، من باید مواظب خواهرم باشم، اگه نیستم موالاتم ضعیفه! من باید مواظب پدر و مادرم باشم، حالا هر عقیده و فکری که دارند، اما شیعه هستند. اگه ما اینها رو درست کردیم و طبق مکتب جلو رفتیم، یقین بدونید خدای متعال فتحالفتوح رو برای ما قرار داده.
روایت داریم که خدا در زمان غیبت امام زمان-عجلاللهتعالیفرجهالشریف- نابودی شیعه رو امضا کرده، چرا؟ چون بدون امام شدیم، انگار نعوذبالله خدا خودش رو بدهکار دونسته و گفته حالا که من امام رو از اینها گرفتم، نمیذارم دشمنانشون پیروز بشن
امام صادق-عليهالسلام- فرمود:
«أَقْرَبُ مَا يَكُونُ اَلْعِبَادُ مِنَ اَللَّهِ جَلَّ ذِكْرُهُ وَ أَرْضَى مَا يَكُونُ عَنْهُمْ إِذَا اِفْتَقَدُوا حُجَّةَ اَللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ وَ لَمْ يَظْهَرْ لَهُمْ وَ لَمْ يَعْلَمُوا مَكَانَهُ وَ هُمْ فِي ذَلِكَ يَعْلَمُونَ أَنَّهُ لَمْ تَبْطُلْ حُجَّةُ اَللَّهِ جَلَّ ذِكْرُهُ وَ لاَ مِيثَاقُهُ فَعِنْدَهَا فَتَوَقَّعُوا اَلْفَرَجَ صَبَاحاً وَ مَسَاءً فَإِنَّ أَشَدَّ مَا يَكُونُ غَضَبُ اَللَّهِ عَلَى أَعْدَائِهِ إِذَا اِفْتَقَدُوا حُجَّتَهُ وَ لَمْ يَظْهَرْ لَهُمْ وَ قَدْ عَلِمَ أَنَّ أَوْلِيَاءَهُ لاَ يَرْتَابُونَ وَ لَوْ عَلِمَ أَنَّهُمْ يَرْتَابُونَ مَا غَيَّبَ حُجَّتَهُ عَنْهُمْ طَرْفَةَ عَيْنٍ وَ لاَ يَكُونُ ذَلِكَ إِلاَّ عَلَى رَأْسِ شِرَارِ اَلنَّاسِ»
«زمانی كه بندگان به خدای-جلذكره- نزديكترند و خدا از ايشان بيشتر راضی است، زمانی است كه حجت خدا از ميان آنها مفقود شود و آشكار نگردد و جای او را هم ندانند و از طرفی هم بدانند كه حجت و ميثاق خدای-جلذكره- باطل نگشته و از ميان نرفته است (فضيلت اين زمان برای بندگان از اين جهت است كه شخص امام و معجزات او را به چشم نمیبينند و تنها از روی تفكر و تامل در آثار و براهين به وجود او معتقد میشوند و شبهات و وساوس شياطين جن و انس هم در آن زمان بسيار است)، در آن حال در هر صبح و شام به انتظار فرج باشيد(و با اين عمل غم و اندوه را از خود بزداييد و چون وقت ظهور معلوم نيست، هميشه احتمال آن میرود و اميد و نشاط شما را زنده نگه میدارد، از رحمت خدا مايوس نباشيد)، زيرا سختترين موقع خشم خدا بر دشمنانش زمانی است كه حجت او از ميان بندگانش مفقود باشد و آشكار نشود و خدا میداند كه اوليايش (در زمان غيبت امام هم) شك نمیكنند و اگر میدانست شك میكنند، چشم به هم زدنی حجت خود را از ايشان نهان نمیداشت و ظهور امام جز بر سر بدترين مردم نباشد. يعنی برای از بين بردن آنها و جايگزينی عدل و داد است يا آنكه غضب خدا در زمان غيبت مخصوص مردم بد است ولی نسبت به مومنين رحمت و ثواب است» (کافی/ج۱/ ص۳۳۳)
«فَتَوَقَّعُوا اَلْفَرَجَ صَبَاحاً وَ مَسَاءً» صبح و شام منتظر گشایش باشید که خدا بهتون عنایت کنه. این مال شیعهست. شما وعدهی صادق دو رو نگاه کنید، ما کار خاصی که نکردیم. این یمنیهای بدبخت، این کشتیهای غولپیکر دشمن رو آوردند و توی اون عروسی گرفتند، اینها حدود شصت تا کشتی غولپیکر رو گرفتند، همچین انعکاسی نداشت، ولی ما یه شب پانصد تا موشک زدیم و چه انعکاسی در جهان دلشت، خب این مال مکتبه، مال یه جریان حقه! خدا مییاد به این عظمت میده. جگر اینها رو ترس داره پاره میکنه، یعنی اینقدری که اینها از خودِ جریان میترسند، از موشکها نمیترسند. ببینید این مال ماست، تا چه موقع مال ماست؟ تا وقتی که ما براساس مکتب جلو بریم. اگه براساس مکتب جلو رفتیم، همهی اون معیارها سر جاشه و درسته. پس نباید اشتباه کنیم، معیارها همون معیارها هست و باید انجام بشه و امر دست صدیقهی طاهره-سلاماللهعلیها- هست، حضرت داره جریان رو جلو مییاره. همون زمینههایی که اونها با یهود درست کردند، حضرت همون رو داره از بین میبره.
تمام
…………………………………..
۱۲ مهر ۱۴۰۳