qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

الگو قرار دادن معصومین-علیهم‌السلام-

❓سوال: در برخی آموزه‌ها، رفتاری از ائمه معصومین-علیهم‌السلام- را درباره‌ی زندگی خانوادگی توصیه می‌کنند، با توجه به آن‌که آن حضرات عصمت داشتنه و هوای نفس نداشتند، چگونه می‌توان رفتار آن‌ها را الگو قرار داد؟

👈پاسخ: اتفاقا شما برعکس می‌گویید، اگر آن‌ها هوای نفس داشتند که نمی‌توانستند الگو باشند، چون در این صورت شما یک چیز غلط را پیروی می‌کردید. پس خدا را شکر کنید که یک چیز درستی است و می توانید خودتان را با آن بسنجید.

رفتار ایشان صد است، ولی از شما نمی‌خواهند که صد باشید. اگر الگو یک چیز غلطی باشد و بگویید غلط او از من کم‌تر است؛ مثلا من صد تا غلط دارم الگوی من ده تا که نمی شود؛ غلط، غلط است.

چهارده معصوم‌اند که به قول شما هوای نفس ندارند، تربیت شده‌ی خداوند هستند، اگر ایشان الگوی شما باشند رفتارهای درست را به شما می‌گویند، وقتی رفتار درست را به شما انتقال دادند، این همان چیزی است که شما می‌خواهید.

حالا آیا من می‌توانم مثل آن‌ها باشم؟ خیر، اصلا فکرش را هم نکنید، ولی می‌توانند الگو باشند، تعریف الگو هم همین است، هر چه اشتباه الگو کم‌تر باشد بهتر است، راجع به ایشان که اصلا می‌گوییم صددرصد کامل‌اند و این برای ما خیلی بهتر است.