qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

فراز99-96

فراز96-99
وَ لَا تُهْلِكْنِي مَعَ مَنْ تُهْلِكُ مِنَ الْمُتَعَرّضِينَ لِمَقْتِكَ‏* وَ لَا تُتَبّرْنِي فِيمَنْ تُتَبّرُ مِنَ الْمُنْحَرِفِينَ عَنْ سُبُلِكَ‏* وَ نَجّنِي مِنْ غَمَرَاتِ الْفِتْنَةِ، وَ خَلّصْنِي مِنْ لَهَوَاتِ الْبَلْوَى، وَ أَجِرْنِي مِنْ أَخْذِ الْإِمْلَاءِ * وَ حُلْ بَيْنِي وَ بَيْنَ عَدُوٍّ يُضِلّنِي، وَ هَوًى يُوبِقُنِي، وَ مَنْقَصَةٍ تَرْهَقُنِي‏(۹۶- ۹۹)

وَ لَا تُهلِكنِي مَعَ مَن تُهلِكُ مِنَ المُتَعَرّضِينَ لِمَقتِكَ؛ طوری افراد را آرام آرام با خدا مانوس کنید که از این ارتباط وحشت نکنند.
وَ لَا تُتَبّرنِي فِيمَن تُتَبّرُ مِنَ المُنحَرِفِينَ عَن سُبُلِكَ‏؛ در فراز قبل گفت که مرا جزو هلاک شده‌ها قرار نده و حال می‌فرماید که مرا جزو دسته‌ای که نابودیشان امضا شده است هم قرار نده. می‌شود این درخواست را فهمید؟! عده‌ای کارهایی کرده‌اند که گمراهی‌شان آشکار و هلاکتشان قطعی است. شما از خداوند درخواست می‌کنید که شما را جزو آن‌ها قرار ندهد. این بالاتر از قانون و حکم خداست. چون خدا بالاتر از قانونش است.
مثال: وقتی کسی گرسنه است، با خوردن نان گرسنگی‌اش رفع می‌شود، اما همان فرد در ماه رمضان با خواب گرسنگی‌اش برطرف می‌شود.
اسباب را در حد مسبب ندانیم. خداست که سببیت می‌دهد و ممکن است سببیت را تغییر دهد چنانچه آتش بر ابراهیم گلستان شد.
خودمان را با تمام مطالعاتی که داریم جاهل بدانیم و از خداوند بخواهیم علم حقیقی را به ما عنایت کند؛ چرا که عالم‌ها هم دچار اشتباه شدند. خداوند به حضرت نوح (علیه‌السّلام) می‌فرمایذ: «لا تَکُن مِنَ الجاهِلین»؛ مگر نوح جاهل است؟ جهل، نبود عقل و علم است. مگر می‌شود جهل در وجود نوح باشد؟ قرآن می‌فرماید: می‌شود! با همه‌ی این عقل و علم می‌توان جاهل بود.
این سبب‌ها را ما سبب می‌دانیم و چون با آن‌ها عجین هستیم، همین سبب‌ها روی ما اثر می‌کند، آن‌قدر این سبب‌ها در نظرمان حقیقی شدند که کار مسبب را برای ما انجام می‌دهد.
ولی کسانی که سبب‌ها را سبب نمی‌دانند، مسبب را سبب‌ساز می‌دانند و به خودش مراجعه می‌کنند. و خودش هم فرموده: اگر از من بخواهید، من شما را نجات می‌دهم.
وَ نَجّنِي مِن غَمَرَاتِ الفِتنَهِ؛ در گرداب هم نجات هست. ما خود کاهل هستیم، وگرنه می‌توان علم سلمان و ابوذر را از خدا گرفت.
خَلّصنِي مِن لَهَوَاتِ البَلوَى؛ مرا از گردنه‌ها نجات بده. گاهی ماشین تا لب دره می‌رود ولی پایین نمی‌افتد.
وَ أَجِرنِي مِن أَخذِ الإِملَاءِ؛ ای خدا کاری کن که عذاب تو را متوجه شوم یا بفهمم در مهلت و استدراج از طرف توام.
گاهی فرد می‌بیند دروغش سر جایش است، چشم چرانی‌اش سر جایش است، آدم خوبی هم به نظر می‌رسد. چه‌طور ممکن است؟ باید او را متوجه کنند که تو آدم سابق نیستی و باید در خودت تغییر ایجاد کنی.
وَ حُل بَينِي وَ بَينَ عَدُوٍّ يُضِلّنِي؛ بین من و دشمنانم حایلی ایجاد کن که نه من آن‌ها را ببینم و نه آن‌ها مرا ببینند.صبح‌ها ذکر«لا اله الّا الله» زیاد بگویید تا بین شما و دشمنان شما حائل ایجاد شود.
وَ هَوًى يُوبِقُنِي؛ بین من و هوای نفسی که می‌خواهد مرا گمراه کند حائل بینداز.
وَ مَنقَصَهٍ تَرهَقُنِي‏؛ و بین من و عیبی که مرا نابود می‌کند حائل ایجاد کن. آن عیب چیست؟ بی‌ایمان و بی‌ولایت علی (علیه‌السلام) و بی‌محبت زهرای مرضیه (سلام‌الله‌علیها) زیستن.