qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

برخورداری از هدایت، کمال واقعی انسان

برخورداری از هدایت، کمال واقعی انسان

هدایت، باارزش­ترین عنصری است که کمال عالم خلقت در آن نهفته است. ضلالت و گمراهی و بازماندن از راه خدا نیز خسارتی است که هیچ جبرانی برایش قابل تصور نیست؛ به همین جهت در سوره حمد، «غیر المغضوب علیهم ولاالضالّین» آمده است. غضب خدا و سَخَط او در گمراهی و انحراف است بنابراین باید همیشه از خدا بخواهیم که مورد غضب او قرار نگیریم. اگر مؤمن دید که هدایت شده است باید دلش به هدایتی که در آن قرار گرفته گرم باشد. وقتی شما دیدید که در مسیر مشهد دارید حرکت می­کنید گویا در خود مشهد هستید؛ چون در مسیر واقع شده­اید؛ به این دلیل که مسیر، اگر چه مقصود نیست، اما مقصد به حساب می­آید. از همین رو امام فرمودند: «اگر انسان در مسیر صراط الهی قرار گرفته باشد از آن کسی که در صراط نبوده و لغزشی هم نداشته باشد بهتر است.» پس امر هدایت خیلی مهم است و انسان هدایت شده، باید آن به آن، شاکر باشد که هادی بالای سر اوست و هدایت شده و در مسیر هدایت قرار گرفته است.

 

هدایت، بهترین تقدیر برای انسان

خداوند در قرآن می­فرماید: «الَّذي خَلَقَ فَسَوَّى‏»[1]؛ اما این مربوط به ابتدای خلقت انسان است. خود او برای دوره پس از خلقت، بلافاصله می­فرماید: «وَالَّذي فَهَدى‏»[2]؛ یعنی مهم­ترین موضوع بعد از خلقت، هدایت است. اگر به هنگام این «قَدَّرَ»، هدایت در نظر گرفته نمی­شد، به دنبال آن فقط گمراهی می­آمد و شما نمی­توانستید کاری بکنید. به عبارت دیگر، همین «قَدَّرَ» باعث شده تا در خلقت شما این­گونه اندازه­گیری شده باشد که مؤمن بوده و از موالیان اهل بیت باشید. این تقدیر، موضوع کم­اهمیتی نیست که مثلا برای من مقدر شده است تا علی ابن ابیطالب یا امام حسن را دوست داشته باشم؛ و یا این که شخصی، نسبت به آنان بغض داشته باشد و محبت معاویه را در دل پرورانده باشد. این تقدیر را چگونه می­خواهی عوض کنی؟ وقتی مقدّر شده است که یک درخت، پرتقال بدهد دیگر نمی­توانی آن را تغییر بدهی. پس حالا همین تقدیر که بهترین تقدیر هم هست را غنیمت بدان و به راهت ادامه بده.

 

هدایتی که از معصومان گرفته شده است

شما که بهترین ایمان را دارید تازه به یادتان افتاده است که دنیا را ندارید؟ شما با داشتن این ایمان در مرحله صدم هستید، دنیا را بر فرض که مرحله پنجاه هم حساب کنید، چرا صد را نمی­بینید؟ چطور دست هدایت چهارده معصوم بر بالای سرت و این که بر روی شما حساب کرده­اند را نمی­بینید؟ چهارده تن از مقرّب­ترین افراد که همگی معصوم هستند را بالای سرت گذاشته­اند؛ یعنی این که یه سر نخ وجودی شما به دست آنان است، پنجاه درصد از فکر و تصمیم به اختیار شما و پنجاه درصد دیگر در دست آنان است. این مقدار را برای این می­گویم که بیشتر از این را نمی­پذیریم، وگرنه واقعیت این است که نود و نه و نیم درصد امر، در دست آنان و تنها یک مثقال در دست ما است. ما نیز با داشتن همین مقدار کم داریم اینقدر به این طرف و آن طرف می­زنیم؛ اگر اختیار ما به اندازه دو مثقال می­شد، الان اینجا نبودیم و تنها به فکر لهو و لعب خومان بودیم.

آن بزرگواران ما را با کشش­های معصومانه خود به این مسیر هدایت کشیده­اند. مثل جاذبه­ای که زمین و آهن­ربا دارند. جاذبه­ی معصوم همان تولی ولایت او است. معصوم مثل شعاع خورشید است و ما با خورشید، این­گونه هدایت شده­ایم. امام صادق می­فرمود: «کسی که به ما ناصبی باشد او را ناصبی نگویند برای آن که فردی را نمی­یابی که بگوید من محمد و دودمانش را دشمن دارم و ناصبی کسی است که نسبت به شما (شیعیان) ناصبی است در حالی که می­داند شما ما را دوست دارید و از دشمنان ما بیزاری می­جویید»[3] این، یعنی این که شما شعاع ما هستید. آیا درست است که فردی شیعه، این را نبیند و بعد، از این نگران باشد که ما چلوکباب نخوردیم، ما فلان ماشین را نداریم، در زندگی ما مبل نیست، پرده­های منزلمان ایراد دارند و…؟ این فکرها ما را به کجا می­برند؟ بعد از این، معصومان درباره ما چه فکری می­کنند؟ آیا معصومی که همه وجودش را وقف ما کرده تا آدم بشویم، هدایت بشویم، وقتی این­ها را از ما بشنوند افسوس و غصه نمی­خورند؟ با خود نمی­گویند که ما داریم این­ها را برای چه اموری آماده می­کنیم و اینان به دنبال چه چیزهایی هستند؟ با وجود این که هر آن­چه مورد نیاز روزانه ما بوده را نیز به بهترین وجه به ما می­دهند. الان در سراسر دنیا، حقوق ثابت افراد نیز به درستی به آنان پرداخت نمی­شود و آنان نیز برای گرفتن حقوق ثابتشان به خیابان­ها می­ریزند و اعتراض می­کنند.

 

لزوم تلاش برای از دست ندادن نعمت هدایت

توجه به مسأله هدایت و گمراهی باید مهم­ترین دغدغه مؤمن باشد؛ یعنی باید همواره نگران باشد که مبادا هدایت را از دست بدهم و مبادا این را از من بگیرند. هر کسی در هر کلاس و سطحی از هدایت که هست باید مواظب باشد تا آن کلاس را از دست ندهد؛ چرا که انسان­های با اخلاص در معرض خطری بزرگ هستند.[4] شیعیان نسبت به غیرشیعیان در معرض خطری بالاتر قرار دارند زیرا اگر ایمان خود را از دست بدهد چیز عظیمی را از دست می­دهد اما کافر که چیزی برای از دست دادن ندارد. خداوند به زنی، شوهر مؤمنی داده که وجودش لبریز از ایمان است، اما متأسفانه دل خانم را زده است؛ به مردی یک زن با ایمانِ نمازخوانِ امانت­دارهِ عفیف داده است، اما قدر آن زن را نمی­داند و با او ناسازگاری می­کند. دیگر خدا برای ما چکار کند؟ اگر صبر او لبریز شود حصار هدایت را بالا می­زند و می­گوید برو پی کار خودت. بال ملائکه را هم می­اندازد روی همدیگر، ملائکه می­آیند و شکایت می­کنند اما دیگر فایده­ای ندارد. قسم نخورده­اند که برای همیشه از ایمان ما محافظت کنند، البته برای حفظ ایمان عده­ای خاص قسم خورده­اند ولی ما که جزو آنان نیستیم.

بنابراین باید این دغدغه را مهم­ترین دغدغه خود بدانیم. خداوند می­خواست هر آن کسی را که می­خواهد هدایت کند[5]، ما مورد این «یشای» خدا قرار گرفتیم و هدایت شدیم و نیز او می­خواست که عده­ای را به حال خود رها کند تا گمراه بمانند[6] و ما مورد این «یشای» او قرار نگرفتیم.

علاوه بر آن، وقتی می­بینیم که خدا فرزندانی را به ما عطا کرده که آنان نیز در مسیر هدایت گام برمی­دارند این نیز باید لذت ما را از ایمان و هدایت چند برابر کند. وقتی می­بینیم در اطرافمان مؤمنان زیادی هستند این نیز درخور ستایش و سپاسگزاری است. برخی از ائمه ما مثل امام صادق و امام سجاد در عراق، بسیاری از کارهای خود از جمله زیارت امیرالمؤمنین را به صورت مخفیانه انجام می­دادند تا هیچ کس نفهمد؛ زیرا هم در زمان حاکمان ستمگری بودند و هم این که در اطرافشان مؤمنان زیادی نبودند؛ اما امروزه حدود هفده میلیون نفر آزادانه راه افتاده­اند و برای زیارت امام حسین در روز اربعین به کربلا می­روند. این هم خودش به نوعی هدایت است.

 

اهمیت تلاش برای بهره­مندی بیشتر از نعمت هدایت

باید از خوان گسترده و پر از نعمتی که اهل بیت برایتان پهن کرده­اند به خوبی استفاده کنید. چرا دست می­کشید؟ قرآن بخوانید! صحیفه سجادیه بخوانید! اصول کافی بخوانید! شما اصول کافی را دست­کم گرفته­ و خیال می­کنید که به هر حال یک کتابی درست شده است. متأسفانه در برخی از چاپخانه­های ما کتاب­هایی برای بار بیست و پنجم و چهلم به چاپ می­رسد که خواندن و نخواندنش به اندازه سر سوزنی چیزی را تغییر نمی­دهد. اما اصول کافی از مرحوم کلینی که به دعای امام زمان می­نویسد، به دعای امام زمان فکر می­کند و به دعای امام زمان به او عنایت می­شود، بر سر سفره  اهل بیت است که باید از آن استفاده کنید. چرا شما دارید به سراغ فلان مجله و فلان کتاب می­روید و آنها را می­خوانید؟ بله ما در جامعه خودمان لازم است که کتاب­هایی از جنس رمان و یا کتاب­هایی جنایی چاپ شود و یا این که فیلم­هایی نیز ساخته شود؛ اینها که برای من و شما نیست. بگذار اهل آن بروند و آنها را بخوانند و نگاه کنند. شما باید اصول کافی را ختم کنید. اصول کافی را از اول شروع کن و تا آخر آن بخوان و بعد دوباره از اول تا آخر. نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، قرب الاسناد[7]، اقبال الاعمال و مهج الدعوات[8]، مفاتیح الجنان و… را نگاه کنید.

مقداری خودتان را برسانید، جا مانده­اید، حوزه این که شما فکر می­کنید نیست، آمادگی و تجهیزاتتان باید بیشتر شود. امروزه شما را با یک ماشین قدیمی مثل فولکس در جاده­ها راه نمی­دهند می­گویند مزاحم دیگر ماشین­ها می­شود، ما هم همین­گونه هستیم؛ اگر شما ایمانتان را افزایش نداده باشید، نماز شب نخوانده باشید، اهل ذکر نباشید، اهل ختم صلوات نباشید، اهل اصول کافی نباشید، اهل جلسه اهل بیت نباشید، اهل حرم نباشید، اهل صدقه نباشید و… جا می­مانید. بار سنگینی که قرار است به دوش بکشید را با این سطح آمادگی پایین نمی­توانید تحمل کنید. اگر من به خودم اجازه می­دادم به شما می­گفتم که در این زمانه چه چیزهایی را واجب است که یک انسان مؤمن داشته باشد. می­گفتم که روزانه چه کارهایی را واجب است که مؤمن انجام دهد. اکتفای به هفده رکعت نماز که آدم را به جایی نمی­رساند.

 

به یاد امام زمان بودن، بالاترین هدایت­ها

یکی از مهم­ترین چیزهایی که لازم است همیشه همراه مؤمن باشد توجه به امام زمان است. وقتی ما به یک مقام خاص معنوی دست پیدا کردیم پنجره توسل و یاد امام زمان به روی ما باز می­شود. این پنجره، آخرین پنجره است. آن وقت راه مراوده با حضرت حجت به روی آدم گشوده می­شود. جریان نهضت امام حسین قرار است که به همین مسأله کمک کند. رفتن به حرم امام رضا تلاشی است تا این پنجره به روی انسان باز شود. شأنیتی که خدا برای امام زمان قائل شده و مناسب این زمان است و آن هدایت ویژه و خاص، با یاد امام زمان به­دست می­آید. در واقع ما از طرف امام حسین، صدیقه طاهره و سایر ائمه کمک­هایی می­شویم تا این که این توان را پیدا کنیم که به حضرت ولی عصر متوسل بشویم. شما بدانید که توجه به امام زمان خیلی سخت است و به این آسانی­ها برای کسی حاصل نمی­شود. در روایت داریم که «کالمشاهده»؛ یعنی عده­ای گویا ظهور برایشان اتفاق افتاده و امام عصر را همراه خود می­بینند؛ البته نه از روی تخیّل، بلکه وقتی از خواب بیدار می­شوند می­فهمند که این عالم به دست آن حضرت اداره می­شود. بنابراین لازم که دعاهای مرتبط با امام زمان را بخوانید. حدود سی تا چهل دعا می­شود. نمازهای مربوط به آن حضرت را نیز بخوانید. حرز و صلوات آن حضرت را نیز در یک جزوه جداگانه داشته باشید و آنها را در روزهای جمعه و یا روزهای دیگر بخوانید. هر کار نیکی که انجام دادید را صدقه برای حضرت قرار دهید تا آن دریچه، پیوسته باز بماند. وقتی آن دریچه باز شد دیگر انسان هدایت را ­فهمیده و به خوبی آن را لمس می­کند.

 

بهره­مندی از هدایت امام حسین

هدایت فروزانی که خدا به برکت ابا عبدالله الحسین فراهم کرده[9] در ماه محرم و صفر جلوه­گری کامل پیدا می­کند. امام خمینی(ره) نیز از روی دقت می­گفتند: «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.» ما هم تابع همان قضایا هستیم. جلسات مختلف زیارت عاشورا و زیارت وارث و یا جلسات دیگر روضه را در منزل­هایتان بگیرید. گل حرف من این است که در خانه­هایتان روضه بگیرید؛ هر چند که کسی نیامد. امروز به همسرت بگو چایی که امروز درست می­کنی را به نام علی­اکبر درست کن و یا غذایی که امروز می­پزی را به نام علی­اکبر بپز. بعد منزل شما خیمه امام حسین می­شود و اهل بیت آن بهره و عافیتی که باید ببرید را به شما می­دهند.

[1]. «همان كه آفريد و هماهنگى بخشيد.» سوره اعلی (87)، 2.

[2]. «و آنكه اندازه‏گيرى كرد و هدایت نمود.» سوره اعلی (87)، 3.

[3]. شیخ صدوق، فضائل الشیعة، ص 5، حدیث 17.

[4]. امام علی فرمودند: «النَّاس كلَّهم هالكون إلَّا العالمون والعالمون كلَّهم هالكون إلَّا العاملون والعاملون كلَّهم هالكون إلَّا المخلصون والمخلصون على خطر عظيم»؛ جعفری، محمدتقی، ترجمه و تفسیر نهج البلاغه (فارسی)، ج 13، ص 115.

[5]. «وَاللَّهُ يَدْعُوا إِلى‏ دارِ السَّلامِ وَيَهْدي‏ مَنْ يَشاءُ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيم‏؛ و خدا [شما را] به سراى سلامت فرا مى‏خواند و هر كه را بخواهد به راه راست هدايت مى‏كند.» سوره یونس (10)، 25.

[6]. «إِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَنْ يَشاءُ؛ در حقيقت خداست كه هر كس را بخواهد بى‏راه مى‏گذارد.» سوره رعد (13)، 27.

[7]. این کتاب تألیف عبدالله بن جعفر حمیری از علمای شیعه در قرن سوم قمری است که مشتمل بر ۱۳۸۷ روایت از امام صادق، امام کاظم و امام رضا است. ویژگی این کتاب آن است که روایات آن با واسطه کمتری از معصوم نقل شده است.

[8]. کتاب­های «اقبال الاعمال» و «مهج الدعوات ومنهج العبادات» تألیف سید بن طاووس از علمای شیعه در قرن هفتم قمری است که از مفصل­ترین کتب ادعیه شیعه به حساب می­آید.

[9]. امام رضا فرمودند: «إِنَّهُ لَمَكْتُوبٌ عَنْ يَمِينِ عَرْشِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِصْبَاحُ‏ هُدًى‏ وَ سَفِينَةُ نَجَاة؛ بر طرف راست عرش الهی نوشته شده است که [امام حسین] چراغ هدایت و کشتی نجات است.» عیون اخبار الرضا، ج 1، ص 60.