qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

سوره کهف/82

⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️

✳️و أَمَّا الْجِدارُ فَكانَ #لِغُلامَيْنِ يَتيمَيْنِ فِي الْمَدينَةِ وَ كانَ تَحْتَهُ كَنْزٌ لَهُما وَ كانَ أَبُوهُما صالِحاً فَأَرادَ رَبُّكَ أَنْ يَبْلُغا أَشُدَّهُما وَ يَسْتَخْرِجا كَنزَهُما رَحْمَةً مِنْ رَبِّكَ وَ ما فَعَلْتُهُ عَنْ أَمْري ذلِكَ تَأْويلُ ما #لَمْ-تَسْطِعْ عَلَيْهِ #صَبْراً (82)

💠#عقیده_اشتباه 💠

🔵ما باید باور و عقیده خود را در مورد خدا، نسبت به خودمان تصحیح کنیم. اگر فرد بداند که همه وجود پدرش، برای اوست و او از مشکلات فرزندش، رنج می‌برد و به فکر اوست و…؛ رفتارش کاملا نسبت به قبل که گمان می‌کرد پدرش به او توجه ندارد، تغییر می‌کند.
دو طلبه بودند، حدود پانزده سال با پدرشان قهر کرده بودند؛ من به آن‌ها فهماندم که پدر شما به رغم اشکالاتی که دارد، شما را دوست دارد و به فکر شماست و … و لذا قانع شدند که بروند و پدرشان را پیدا کنند. یکی از آن‌ها هر چه داشت فروخت و برای پدرش خرج کرد و …؛ مدتی بعد این طلبه فوت کرد، بعدا برادرش به ما گفت: پدر ما برگشت و خانه ما دوباره آباد شد و آرامش به ما بازگشت .
🔴باور ما هم نسبت به خدا، همین‌طور (نادرست) است. در این آیه، خدا چطور در مورد دو تا یتیم در روی زمین توجه دارد که به دو پیامبرش یعنی خضر و موسی دستور می‌دهد که مانند دو تا کارگر و بنا (کار کنند و از مال آن‌ها حفاظت کنند)؛ ما باید این خدا را پیدا کنیم. خدایی که اصلا خواب ندارد، فعّال ما یشاء، است و … . در عالم رحم چقدر دقت شده است.
خداوند می‌توانست طفل را بی‌دقت و ناقص خلق کند اما این کار را نکرد. ما باورمان نسبت به خدا اشتباه است، لذا مجبور می‌شویم سراغ این و آن برویم. ما به هرکس امید بستیم، یک مثقال به ما کمک نکرد. خدایی که در عالم رحم و دوران طفولیت، این چنین ما را اداره کرده است مگر می‌شود حالا به فکر ما نباشد. ما باید به خدا حق بدهیم که وقتی ما به او این‌طور بدبین هستیم او ما را رها کند.
🔴ما در تشریع، بیشتر از تکوین به خدا نیاز داریم. خدایی که آسمان و زمین را اداره می کند، اداره کردن ما برای او آسان است.«أأنتم اشدّ خلقا ام الله … ».
در روایت دارد، اگر بنده من #امیدش به غیر من باشد، هر امیدی به هرکس بسته است او را ناامید می‌کنم. این خدا کجا برای من کم گذاشته است؟!! هر جا ضربه می‌خوریم بخاطر این است که ما نسبت به خدا گمان و ظن خوب نداریم؛ لذا حالمان نیز خوب نیست. خداوند از ما جز گمان خوب چیزی نمی‌خواهد. بدان این خدا، رسیدگی کرده است و باز هم می‌کند؛ این خدا همان خدای لطیف است .خدا از اوضاع و احوال من خبر دارد.

⚜️«فَأَرادَ رَبُّكَ أَنْ يَبْلُغا #أَشُدَّهُما وَ يَسْتَخْرِجا كَنزَهُما رَحْمَةً مِنْ رَبِّكَ»⚜️

این چه اراده‌ای است که خدا برای خودش آن را وظیفه قرار داده است و می‌خواهد رحمتش را نشان دهد.
⚜️«وَ ما فَعَلْتُهُ عَنْ أَمْري ذلِكَ #تَأْويلُ ما لَمْ تَسْطِعْ عَلَيْهِ صَبْراً (82)»⚜️
این اموری که انجام شد تاویل چیزی است که اصلا نمی‌توانی فکرش را بکنی.
اگر ما خدایی خدا را از یکی از مثال‌های قرآن بفهمیم، برای ما بس است؛ مثلا از این‌که خدا دستور داد موسی را مادرش در رود بیندازد و سپس او را نجات داد و … .

💠#سرانجام-امور مهم است 💠

🔵فرمول دیگر که ما از آن غافل هستیم، این است که خدا می‌خواهد کار به نتیجه برسد و به خوب و بد کار کاری ندارد؛ اگر یزید است، باید کار او به نتیجه برسد؛ باید معلوم شود که او یزید است. یزید بعد از شهادت سید الشهداء-علیه‌السلام- معلوم می‌شود که یزید است، هرچند خدا از ابتدا می‌داند که او یزید است؛ لذا خدا یزید را حفظ می‌کند تا در نهایت کار معلوم شود یزید است. نسبت به امام حسین -علیه‌السلام- هم این مصائب را وارد می‌آورد تا برای ما معلوم شود که او امام حسین-علیه‌السلام- است. اگر امام حسین-علیه‌السلام- ابتدای کار از دنیا برود معلوم نمی‌شود که «حسین» است. اگر برای ما معلوم نمی‌شد که یزید کیست، او را لعن نمی‌کردیم. لذا می‌فرماید و العاقبة للمتقین. شما هم خودتان را تربیت کنید تا به آخر کار نظر داشته باشید، صبر کنید تا زمان بگذرد، مساله در آخر کار حل می‌شود. چنان که فلان شخص باید دوره ریاست جمهوری‌اش کامل شود تا مردم بفهمند که او کیست.
از خدا باید بخواهیم که به این حرف‌ها مومن بشویم (این که به آخر کار نظر داشته باشید. «ان الله #بالغ امره»). هرگز فکر نکنید که شما می‌توانید حسادت را از بین ببرید اصلا فکرش را هم نکن، تصورش هم غلط است؛ از خدا بخواه طوری شوی که از رشد رفقایت لذت ببری، هرچند خودت درجا زده‌ای. خدا در تقسیمش سختی و مشکلی ندارد خداست. هیچ چیز پنهان نمی‌ماند، امر خدا حتمی است. «#حسبنا الله و نعم# الوکیل»
این امور را انسان باید از خدا بخواهد، بخواهد که بفهمد خدا حسیب است، نعم الوکیل است.
✳️قال رسول الله-صلی‌الله‌علیه‌واله- :يَا أَبَا ذَرٍّ لَوْ أَنَّ النَّاسَ كُلَّهُمْ أَخَذُوا بِهَذِهِ الْآيَةِ لَكَفَتْهُمْ‏ وَ (مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدْرا)

🌸ما خیلی به این‌ها نیاز داریم، از خدا بخواهیم؛ اگر این مسائل حل شود ما به این مشکلات جزئی مشغول نمی‌شویم و خدا امرش را تمام می‌کند.

💠#امامت، #امتحان-امت 💠

🌺در روایت دارد که اگر فرزندان ذکور پیامبر باقی می‌ماندند، وصایت باید به آن‌ها می‌رسید و به امیرالمومنین-علیه‌السلام- نمی‌رسید. مراد از این روایت این است که چون قرار بوده وصیّ، امیرالمومنین-علیه‌السلام- باشد، خدا فرزندان ذکور پیامبر را برد. اگر فرزندان ذکور پیامبر باقی می‌ماندند، مردم به وصی امتحان نمی‌شدند و قهرا می‌پذیرفتند که فرزندان پیامبر باید وصی شوند؛ اما خدا خواست که وصایت محل آزمایش مردم قرار گیرد و لذا امیرالمومنین-علیه‌السلام- را وصی قرار داد تا مردم امتحان شوند.

✳️
✳️✳️
✳️✳️✳️✳️
✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️