qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

سوره کهف/88-83

بسم الله الرحمن الرحیم

⚜️و يَسْئَلُونَكَ عَنْ ذِي الْقَرْنَيْنِ قُلْ سَأَتْلُوا عَلَيْكُمْ مِنْهُ ذِكْراً (83) ⚜️

💠#ذو القرنین 💠

امیرالمومنین-علیه‌السلام- در تعبیری می‌فرماید که ذوالقرنین، خود من هستم. در جای دیگر می‌فرماید که من با همه انبیاء مخفیانه بوده‌ام و با پیامبر اکرم-صلی‌الله‌علیه‌واله- آشکارا همراه شدم.

💠#قدرت_خدایی یا #شیطانی؟💠
قدرت یک امر جامع است و بسیط نیست؛ مثلا نیرو در بازوی من ممکن است باشد، اما ترس هم در وجودم باشد؛ یا ممکن است نیرو و شجاعت باشد، اما در مقابل من فردی باشد که نیرویش بیشتر است. که در این صورت دیگر قدرت نیست، لذا قدرت یک امر جامع است نه بسیط و باید تمام شرایط فراهم شود.
قدرت نزد هر کسی نیست و اگر کسی صاحب قدرت شود، این قدرت را یا از شیطان می‌گیرد یا از خداوند. پس قدرت را در یک حوزه خدا ایجاد می‌کند و درحوزه دیگر شیطان قدرت می‌دهد. مثلا جمهوری اسلامی یک زمانی قدرت داشته است، اما الان ندارد؛ یا در برخی امور ضعیف شده است و در برخی امور قوی(قدرت خدایی). یک زمانی بریتانیای کبیر، قدرت وسیعی داشته است اما الان ندارد.(قدرت شیطانی )
لذا اگر دیدید قدرتی دارید، بدانید که مال شما نیست.

⚜️إنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِي الْأَرْضِ وَ آتَيْناهُ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ سَبَباً (84)⚜️

موقعی می‌رسد که انسان لباسش را هم نمی‌تواند به تنهایی بپوشد، آدرس خانه‌اش را فراموش می‌کند و … .
لذا می‌فرماید اگر قدرت پیدا کردید، اقامو الصلاة و … .
خدا قدرتش را بی‌حساب به کسی نمی‌دهد. حضرت امام (که رضوان و رحمت خدا بر او) نه ارتش، نه اسلحه و نه بیان و کلامِ اهل سیاست را داشت؛ اما خدا در آن نفوذ و قدرت قرار داد. الان خیلی‌ها قشنگ صحبت می‌کنند، اما آن تاثیر را ندارند. مقام معظم رهبری از سال 68 تا الان چندین رئیس جمهور را اداره کرده است؛ اما در فتنه 88 ایشان ظرف چند ساعت قدرت را از دست داد، لذا استغاثه کرد و دوباره قدرت را کسب کرد؛ اگر ایشان این کار را نمی‌کرد همه چیز از دست می‌رفت. این قدرت با اسلحه ایجاد نمی‌شود لذا اگر حکومت نظامی اعلام می‌کرد مشکل حل نمی‌شد.
گاه حرف انسان را در خانه از انسان قبول نمی‌کنند دلیلی هم ندارند اما نمی‌پذیرند.

💠#مهمتر_از_قدرت 💠

⚜️وآتَيْناهُ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ سَبَباً (84)⚜️

این دومی از قدرت مهم‌تر است. که در هر امری مناسب آن امر رشته کار را به دستش دادیم.

⚜️فأَتْبَعَ سَبَباً (85)⚜️
او هم رشته کار را به دست گرفت و پیش رفت.

⚜️حتَّى إِذا بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ وَجَدَها تَغْرُبُ في‏ عَيْنٍ حَمِئَةٍ وَ وَجَدَ عِنْدَها قَوْماً قُلْنا يا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِمَّا أَنْ تُعَذِّبَ وَ إِمَّا أَنْ تَتَّخِذَ فيهِمْ حُسْناً (86) ⚜️
تا آن‌جا که محل غروب شمس را دید. وخدا به او چنان قدرتی داد که می‌توانست آن قوم را عذاب کند یا کمک کند؛ مانند قدرت خدا.

⚜️قالَ أَمَّا مَنْ ظَلَمَ فَسَوْفَ نُعَذِّبُهُ ثُمَّ يُرَدُّ إِلى‏ رَبِّهِ فَيُعَذِّبُهُ عَذاباً نُكْراً (87)⚜️
وقتی که به جهنم می‌روند دوباره عذابی دیگر می‌بینند.

💠#علت_قدرت_خدایی💠

⚜️و أَمَّا مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُ جَزاءً الْحُسْنى‏ وَ سَنَقُولُ لَهُ مِنْ أَمْرِنا يُسْراً (88)⚜️
این‌جاست که ما آن قدرت را به او می‌دهیم.
شخصی به خانه سلمان رفت و دید همه چیز غیر عادی است؛ دید که دیگ بدون آتش می‌جوشد، گفت چرا هیچ چیز زیر دیگ نیست؟ سلمان گفت عیبی ندارد، چند تا سنگ زیر دیگ بینداز، او هم انداخت و دید که سنگ‌ها شعله‌ور شدند؛ گفت چطور چنین چیزی ممکن است؟ سلمان جواب داد: همان‌طور که در قرآن دارد؛ هیزم آتش جهنم، سنگ و … است.
پیامبر-صلی‌الله‌علیه‌واله- فرمود، چون سلمان حرف خدا و پیامبرش و علی-علیه‌السلام- را خوب گوش داده است، همه اشیاء از او حرف شنوی دارند. بعد از آن حضرت به سلمان پیام داد، که رفق داشته باش و همه چیز را به افراد نشان نده.
💠#راه‌های_کسب #قدرت💠

یک موقعی ما قدرتمان را می‌خواهیم از مادیات بگیریم، که در این صورت وضعیت همین است؛ مانند آمریکا و داعش و … . اما دارد که «قدم امامه الرعب و ثبت به القلب … ». انسان باید قدرتش را از خدا بگیرد؛ ما حرارت بدنمان را نمی‌توانیم کنترل کنیم، آبرویمان را نمی‌توانیم حفظ کنیم، وسایلمان را فراموش می‌کنیم کجا گذاشته‌ایم و … . اگر انسان بخواهد این‌طور پیش برود خیلی قدرت پیدا نمی‌کند، قدرت مورچه‌ای است؛ مانند چاه کندن با سوزن است. اما نماز شب خواندن، برای امام حسین-علیه‌السلام- گریه کردن، نماز امیرالمومنین-علیه‌السلام- خواندن و …؛ در این‌ها قدرت هست؛ مثالش هم همین است که ما به ذوالقرنین قدرت دادیم به شما هم می‌دهیم.
پس این قدرت مهم است که در انسان ایجاد شود. استادی به شاگردش گفت حاجت مهمی دارم، برای من دعا کن؛ شاگرد هم یک هفته، هر روز برای استادش در حرم امام رضا-علیه‌السلام- دعا کرد، بعد از استاد پرسید که حاجتتان روا شد؟ گفت: نه. استاد گفت حالا به خاطر زحمتی که کشیدی، یک راهی به تو می‌آموزم تا حاجتت را بگیری؛ به حرم حضرت معصومه-سلام‌الله‌علیها- می‌روی و هارون را که به پدر حضرت معصومه-سلام‌الله‌علیها- ظلم کرد، و مامون را که به برادرش ظلم نمود، لعن می کنی (410 /400/500 بار اللهم العن هارون و مامون).

💠#عسر و #یسر در امور💠

⚜️و أَمَّا مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُ جَزاءً الْحُسْنى‏ وَ سَنَقُولُ لَهُ مِنْ أَمْرِنا يُسْراً (88)⚜️
امر یا یسر است یا عسر؛ ممکن است در یک خانه امر بر شما یسر باشد، اما بر همسر شما عسر باشد. انسان از اسباب ظاهری باید استفاده کند، باید حتما کفش بپوشیم اما کفش باید راحت باشد، شما را به جای خوب ببرد، با عافیت باشد و …؛ اما آن عافیت و راحتی و یسر و آرامش از جای دیگری است. یک آقایی می‌گفت یک جفت جوراب برای من هدیه آوردند، من هر وقت آن را می‌پوشیدم به عتبات مشرف می‌شدم؛ هر وقت هم که آن را در می‌آوردم پیدایش نمی‌کردم. یک جوراب بُراق می‌شود.
همین جلسه قدرت در وجود شما ایجاد می‌کند، وقتی ملائکه بال‌هایشان را پهن می‌کنند؛ احیای امر اهل‌بیت-علیهم‌السلام- می‌شود و …؛ قدرت برای شما می‌شود.

💠
💠💠💠
💠💠💠💠💠💠💠💠💠