qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

فراز15

فراز15

هذا مقام من اعترف بسبوغ النعم و قابلها بتقصیر وشهد علی نفسه بتضییع(15)

خدایا من در جایگاهی ایستاده‌ام که نعمات تو یکی پس از دیگری به من روی می‌آورد در حالی که من در نافرمانی تو به سر می‌برم نه تنها قدر ندانسته و شکر نمی‌کنم بلکه از نعمات تو نیز انرژی و نیرو کسب می‌کنم، برای مقابل تو ایستادن و با فرامین تو مخالفت کردن. من خودم در برابر تو شهادت می‌دهم که در حال ضایع کردن نعمات تو هستم.

این عبارات نشان از حقیقت بندگی دارد، امام سجاد-علیه‌السلام- در حال انجام همه‌ی عبادات هست، سجاد است!!! زین العابدین است!! اما در برابر خدا حقیقتا جایگاه خود را در این حال می‌داند، فاصله‌ خود را با خدا می‌بیند، نعمات را می‌بیند و این عبارات زبان حالش است.

امام با این عبارات به مانیز می‌آموزد که ما نیز باید این‌گونه با خدا صحبت کنیم، گستاخی نکنیم، درشتی نکنیم، اعتراض نکنیم، نگوییم خدایا چرا من را خلق کردی، چرا به من توجه نمی‌کنی، چرا… و…

امام سجاد-علیه‌السلام- با آن همه عبادات زبان حالش در برابر خدا این‌گونه هست، ما که به این شکل عبادت نمی‌کنیم، خدا نعمات بزرگی به ما داده در حالی که عبادتی از ما ندیده است.

این باید حال بنده باشد، اگر یک لحظه به ذهن‌مان خطور کند که کاری انجام داده‌ایم، آدم خوبی هستیم، مفیدیم، کاری کرده‌ایم… نه… درون باید این‌گونه باشد دائم در حالت تقصیر باشد،…نتوانستم… نشد… و مدام از خدا توفیق بطلبیم که بشود…بتوانیم… عذرخواهی کنیم و زمینه را فراهم کنیم تا بشود.

جبران آن قصور: اللهم فانی اتقرب الیک… خدایا می‌خواهم به تو نزدیک شوم، با تو فاصله دارم، نتوانسته‌ام تقرب پیدا کنم، رضایت تو که خدای منی را نتوانسته‌ام به دست بیارم و اکنون در صدد جبرانم.

… بالمحمدیة الوفی… از طریق پیامبر-صلی‌الله‌علیه‌و‌آله-، از طریق کسی که آن‌قدر دوستش داری که به همه سفارش کرده‌ای بر او سلام و صلوات بفرستند، خدایا من با او به سمت تو می‌آیم و قصد دارم کسری‌هایم را از ناحیه‌ی پیامبر-صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- جبران کنم.

البته پیامبر تنها نه!! محمد تنها نه!!

العلویة البیضاء…شنیدم یکی از بزرگان گفته بود من همه‌ی اعمالم را برای پیامبر-صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- انجام دادم و به این افتخار می‌کرد؛ در حالی که ما پیامبر تنها نداریم، پیامبر جدا از اهل‌بیتش نیست.

مشکل یک عده این شد که پیامبر-صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- را از اهل‌بیتش جدا کردند، که بلاها به سرشان آمد.
وقتی آیه‌ی شریفه‌ی «ان الله و ملائکته یصلون علی النبی یا ایها الذین آمنو صلوا علیه و سلمو تسلیما» نازل شد؛ اصحاب آمدند نزد پیامبر-صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- گفتند یا رسول الله-صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- ما چگونه بر تو صلوات بفرستیم، به ما آموزش ده… ایشان فرمودند: وقتی بر من صلوات می‌فرستید باید آل من را هم اضافه کنید و بگویید: «اللهم صل علی محمد و آل محمد»

یوسف پیامبر در حال نیایش با خدا می‌گفت خدایا بحق یعقوب و اسحاق، بحق ابراهیم و… جبرئیل نازل شد و گفت: این انبیا حقی نزد خدا ندارند بلکه بدهکارند… یوسف پرسید پس چه بگویم؟ جبرئیل فرمود: بگو خدایا بحق محمد، بحق علی، بحق فاطمه، بحق حسن و بحق حسین… یوسف آموخت: «اللهم یا حمید بحق محمد، یا عالی بحق علی، یا فاطر بحق فاطمه، یا محسن بحق الحسن و یا قدیم الاحسان بحق الحسین(ع)»

ما هم این چند تا کلمه را یاد بگیریم، لازم نیست جوشن کبیر بخوانیم… نه … دست‌مان را به سمت آسمان بلند کنیم و بگوییم خدایا بحق این پنج تن… همه کاره‌ی عالم این پنج تن هستند… خدا اصلا خداییش را به اهل‌بیت-علیهم‌السلام- سپرده.. در روایت آمده که خداوند فرموده است: اگر من را نافرمانی کنی، ولی علی-علیه‌السلام- را اطاعت کنی من نیز می‌پذیرم و تو را به بهشت می‌برم؛ اما اگر من خدا را اطاعت کردی ولی علی-علیه‌السلام- را نافرمانی کردی جایگاهت جهنم است. لا عقبی لی! این در حدیث قدسی است.

خداوند به موسی وحی کرد که ای موسی به قومت بگو برای جلوگیری از کشتن فرزندان‌شان به دست فرعون، زنان باردار دست بر شکم خود گذاشته و بر محمد و آل محمد صلوات بفرستند، در این صورت سالم به دنیا می‌آیند؛ وقتی هم فرزندان‌شان به دنیا آمدند، آن‌ها را به مکان امنی برده و در حال رها کردن‌شان بر محمد و آل محمد صلوات بفرستند. حضرت فرمود بچه‌هایی که با این صلوات ماندند چندین برابر بچه‌هایی بودند که فرعونیان به قتل رساندند.

حضرت فرمود دلیل این‌که قوم موسی گوساله پرست شد این بود که: موسی برای در امان ماندن قومش از شر شیطان، به آن‌ها صلوات را یاد داده بود، ولی آن‌ها در مسیر کوه طور آن را فراموش کردند و شیطان بر ایشان مسلط شد.

در زمانه‌ی ما نیز همین شرایط هست و اگر می‌خواهیم گوساله پرست نشویم باید بر محمد و آلش #صلوات بفرستیم. الان هم گوساله پرستی هست، قبل از ظهور #سفیانی هست و نسل‌تون به او ملحق می‌شوند. الان ببینید به داعش ملحق می‌شوند.

عقیده را محکم کنید، وقتی عقیده را محکم کردیم می‌توانیم باقی کارهای‌مان را انجام دهیم عقیده نباید شل شود. به همین دلیل هست که حضرت می‌فرمایند: «اتقرب…» و بعد می‌فرماید:«اتوجه الیک..» توجه خیلی مهم است، توجه غیر از توسل است. در دعا هم ابتدا می‌فرماید:«اتوجه». می‌فرماید:« اتوجه بهما»!!

بنابراین راه حل دست این خاندان است. ریاضت شرعی به تنهایی لغو است، ریاضت شرعی بدون این خاندان نمی‌شود. فقط اسمی می‌ماند: عارف بالله… این‌قدر که از بعضی نام می‌برند از امام صادق-علیه‌السلام- نام نمی‌برند. در حالی‌که این افراد اگر واقعا مسیر رو درست رفته باشند -که معلوم هم نیست- ذره‌ای توانسته‌اند. صاحب جواهر43 جلد کتاب جواهر را نوشت. فقه نزد اوست… ولی حضرت فرمود رشحه‌ای از علم ما به صاحب جواهر رسید، رشحه یعنی نوک انگشت را در یک لیوان آب بزنیم، به مقدار خیسی آن.

خضر نبی که موسی به اون شکل در برابرش هول می‌شود، و جرأت می‌کند به موسی بگوید: «انک لن تسطیع معی صبرا» حضرت-علیه‌السلام- فرمود خضر اگر الان حضور داشت به ما محتاج بود، بله امام صادق-علیه‌السلام- فرمودند: «خضر اگر الان حاضر بود درب خانه‌ی ما منتظر نشسته بود، جواب سوالی را بگیرد».

فاین تذهبون!!! ما به کجا می‌رویم… اصول کافی و بحارالانوار را رها کرده‌ایم وچه چیزی را می‌خوانیم! جز مزخرفات؟؟

به همین دلیل است که اخلاق شکل نمی‌گیرد، ایمان‌ها سست و نمازهای صبح‌مان قضا می‌شود، از همین جاست که در امتحان‌ها کم می‌آوریم، و افکار سست می‌شود و دشمن جرأت پیدا می‌کند. اما وقتی اصول کافی را بخوانیم رساله و مفاتیح را بخوانیم وقتی قرآن بخوانیم در این صورت وقتی نخواهیم داشت برای خواندن چیزهای دیگر.

اتوجه الیک بهما ان توعیذنی: باید پناه ببریم من شر کذا و کذا. در زمانه ما به عقاید کشوری مثل عربستان نگاه کنیم، حکمی که برای شیعه دادند همون عقاید باطل است.

«فان ذلک لا یضیق علیک فی وجدک» خدایا اگر خواسته‌ی ما را برآورده کنی و ما را پناه دهی و امر ما را با اینان اصلاح کنی که بر تو سخت نمی‌شود، تو خدایی.
«ولا یتکادک فی قدرتک» از قدرت تو چیزی کم نمی‌شود «و انت علی کل شی قدیر» این‌گونه مثل امام سجاد-علیه‌السلام- توضیح بدهیم و با خدا مودب حرف بزنیم تا خدا ادب و معرفت ما را بیند و بر ما نظر کند.

سائلی نزد امام آمد و گفت آقا من به پول احتیاج دارم. حضرت فرمود سه سوال از تو می‌پرسم اگر اولین سوال را درست جواب دادی یک سوم درخواستت را و اگر دومین سوال را درست پاسخ دادی دو سوم درخواستت را و… این یعنی معرفت گشایش دارد.

«فهب‌لی من رحمتک» خدایا از رحمتت بر من ببخش. در این شب‌های ماه رجب، شب جمعه توجه کنیم.
«و دوام توفیقک ما اتخذه سلما اعرج به الی رضوانک و آمن به من عقابک یا ارحم الراحمین» خداوند عطایی بر من ببخش تا برای من نردبانی شود برای عروج به رضوانت و از به خطر افتادن در امان باشم.