qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

مدیریت زندگی

❓سوال: مدیریت زندگی باید چگونه باشد؟ آیا خانم ها در کنار خانه داری باید کار فرهنگی هم انجام دهند؟

👈پاسخ: من یک گلایه از خانم‌ها دارم! این گلایه را از من بپذیرید چون به نفع‌تان هست! مدیریت زندگی را نپذیرید و همه‌ی زندگی را به مرد بسپارید و بگویید به ماربطی ندارد! اما زیرکانه و پنهانی کمک کنید، اما اصل کار را به دست مرد بسپارید. وقتی شما از مرد کار را گرفتید، شما هم ناتوان خواهید شد. همین که مدام به دنبال مدیریت باشید کم خواهید آورد، من الان در مشاوره هستم. این یک خطر است، چرا که آرام آرام شوهر تنبلی را می‌پذیرد. با خودش می‌گوید: ثبت‌نام بچه‌ها با خانم هست، رسیدگی به درس‌شان با خانم هست، پخت غذا هم که با خانم هست و همه چیز خوب است، و خیلی راحت به سراغ تفریحات خودش می‌رود! البته در صورتی که انسان درستی باشد، و گرنه اگر آدم خوبی هم نباشد که به کارهای دیگری می‌پردازد.

شما چرا می‌پذیرید؟ بگذارید اصل کار در دست مرد باشد و تنها از شما گاهی به عنوان نیروی کمکی استفاده کند. همسر من سی سال است به نانوایی یا میوه فروشی یا سبزی فروشی نرفته است! یک بار  هم نگذاشتم به بانک برود، همه‌ی کارها را خودم بر عهده گرفته‌ام. هیچ مشکلی هم پیش نیامده است. او هم کارهای خانه را بر عهده گرفته است و به بچه‌ها رسیدگی نموده است. چرا ما فکر می‌کنیم نمی‌شود؟!

وقتی حضرت رسول-صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم-  آمد خانه‌ی حضرت زهرا-سلام‌الله‌علیها- و فرمود: یا زهرا! کار خانه باشما، کار بیرون با علی! حضرت زهرا-سلام‌الله‌علیها- می‌فرماید: وقتی پدرم این خبر را به من داد که من تنه به تنه‌ی مردها بیرون نروم، فقط خدا می‌داند چه‌قدر خوشحال شدم! این یک کمال است، خدا هم خودش تصمیم گرفته است و به عهده گرفته است. این یک برنامه‌ی حکیمانه است. اگر ما در این امر دخالت کنیم از حکمت خارج می‌شود. پس حتی در یک گوشه‌اش هم دخالت نکنیم و تنها ببینیم اهل‌بیت-علیهم‌السلام- چه کرده‌اند.

مراجع را ببینید! الان خانم مقام معظم رهبری-حفظه‌الله- اگر جایی سخنرانی کند و در روزنامه‌ها مصاحبه کند و بنویسند، مگر برای نظام یک امتیاز محسوب نمی‌شود؟! اما چرا نمی‌آیند؟ چرا هیچ‌کس چنین چیزی ندیده است؟ چرا هیچ‌کس صحبت‌ها خانم امام و مراجع را نشنیده است؟ آیا سواد ندارند؟! آیا قدرت حرف زدن ندارند؟! خانم شهید مطهری-رحمه‌الله‌علیه- علم آقای مطهری را ندارد؟! چرا جایی صحبتی از خانم علامه طباطبایی-رحمه‌الله‌علیه- نیست؟ آیا اگر فقط چند کلمه بگوید علامه این بود نمی‎پذیرند؟! مگر  شما در چه جایگاهی هستید که فکر می‌کنید حرف برای گفتن دارید و خودتان را جلو می‌اندازید؟! آن‌جایی که شما وظیفه دارید، اگر درست انجام دهید کار فرهنگی هم در جامعه کرده‌اید! چگونه؟ شما سه کودک را تربیت کرده‌اید و فرزندان صالحی تحویل جامعه داده‌اید. دقت کنید، مادر امام، فقط یک امام را تحویل جامعه داد! چه کرد؟! چه عظمتی به پا کرد! آن‌گاه خانم با یک راننده به عنوان تبلیغ به شهرستان می‌رود! آن هم راننده‌ی نامحرم!! من باور نمی‌کنم در این ماشین شیطان نیست! نه معصوم هستند و نه عصمت را از خدا گرفته‌اند. همین موارد باعث می‌شود که می‌بینیم میوه در نظام اسلامی میوه‌ی تلخی است! چرا؟ چون در برخی جاها کم گذاشته‌ایم. یک بار یکی از کشورهای اروپایی را نشان می‌داد که با یک وضعیتی در حال خواند دعای توسل بودند! نمی‌شود که! باید مواظبت کرد تا آن نتایج به دست آید.