qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

نوجوانی و خطر احساس یاس

❓سوال: نوجوانی هستم که نسبت به دین حساسم و تصورم این است که همه‌ی عبادات من اشکال دارد! یعنی بندگی من مشکل دارد. چه باید بکنم؟

👈پاسخ: ابتدا باید بدانیم بندگی چیست! بندگی این است که با اعتقاداتی خدا و چهارده معصوم را پذیرفته‌ایم، برنامه‌ی ایمانی ما این باشد، این بندگی است. ممکن است شما بگویید درجه‌ی بندگی من کم است، که این ایرادی ندارد و شما اگر نگاه کنید، صفر تا هزار درجه‌ها با هم متفاوت است، یعنی درجه‌ی ما با اولیاء متفاوت است و درجه اولیاء هم با اولیاء دیگر متفاوت است، تا برسد به ائمه که حتی درجات ائمه هم با یکدیگر متفاوت است. این طبیعی است، اما در بندگی نباید شک کرد.

من یک نکته‌ای را به دوستان جوان خودم عرض کنم: شما در معرض یأس هستید و هنوز یقین به سراغ‌تان نیامده است! این یأس را از خودتان دور کنید. یأس به خود شما برمی‌گردد و خودتان هستید که آن را به وجودتان راه می‌دهید، اما سعی کنید راه‌اش ندهید، چون یأس از شیطان است و اگر شما صفت مخصوص شیطان را به درون‌تان راه دهید، شما نیز شیطانی خواهید شد. نگذارید وجودتان یأس را بپذیرد. حتی اگر آخرین گناه را هم مرتکب شدید، به طوری که از آن گناه بالاتر چیزی نباشد، شما همچنان خودتان را بنده‌ی خدا بدانید و برای خودتان راه برگشت بگذارید. حالتی نداشته باشید که یأس وجودتان را پر کند و نتوانید زندگی کنید.

امام رضا-علیه‌السلام- شنید که حمیدبن‌قحطبه روزه نمی‌گیرد! پرسیدند چرا؟ گفتند: می‌گوید من در یک شب شصت سید را سر بریدم و بدن‌شان را در چاه ریختم! شصت سید از اولیاء خدا!!یک شب تا صبح شصت تن را سر بریده‌ام، چرا روزه بگیرم؟! کسی که شصت سید را کشته است چرا روزه بگیرد؟! این حرف درستی است. اما، امام رضا-علیه‌السلام- فرمودند: این مأیوس شدن و پذیرفتن یأس از جانب این آقا، گناهش بالاتر از بریدن سر آن شصت سید است. ببینید چقدر یأس بد است!

حتی یک سر سوزن یأس را نپذیرید. گاهی در خانه نشسته‌اید و حس می‌کنید اتفاقی رخ داده است، نه یأس را نپذیرید، هیچ اتفاقی هم رخ نداده است. اگر برای‌تان یک نگرانی آمد، نگرانی را از خودتان رفع کنید و بگویید: «اللهم سلّم و تمّم» و یا مرتب ذکر:«لا حول و لا قوة الا بالله» را تکرار کنید. اجازه ندهید یأس به وجودتان راه پیدا کند، چون شما در معرض یأس هستید، درست مثل یک شاخه‌ی درخت که تازه رشد کرده است، و در معرض باد و طوفان قرار گرفته است، اما اگر همین شاخه قوی شد چیزی روی آن اثر ندارد. شما هم قوی خواهید شد، کمی صبر کنید. بعد از گذشت هفت یا هشت سال خواهید دید که قدرت ایمانی پیدا کرده‌اید.

برچسب‌ها:, ,