qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

تفکر حکومتی

❓سوال: چرا مردم امیرالمؤمنین-علیه‌السلام- را تنها گذاشتند و برای تشکیل حکومت پس از رسول خدا-صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم- با حضرت همراه نشدند؟

👈پاسخ: در تشکیل حکومت یک تفاوتی قائل شوید؛ امر حکومت یک امر جدا است، عقل متفاوتی لازم است، این عقل‌های معمولی به درد نمی‌خورد.

به موسی-علیه‌السلام- گفته می‌شود«اذْهَبْ إِلى‏ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى»(سوره‌ی طه/آیه24)،‏ در حالی که به همه‌ی پیغمبران نگفتند؛ همه‌ی پیغمبران نبی بودند ولی رسول نبودند که تشکیل حکومت دهند. وقتی انبیاء به دو دسته تقسیم می‌شوند: نبی و رسول؛ بین ما هم همین‌طور است؛ یعنی هر کس صاحب تفکر حکومتی از دین نیست. تفکر فردی‌مان خوب است؛ مثلا الان این خانواده آشغال را داخل بیابان رو به روی خانه‌اش می‌ریزد، معلوم است که تفکر حکومتی ندارند؛ چرا؟ زیرا آشغالی که روبه‌روی خانه‌ات ریختی، ولو با هزار متر فاصله، آن‌جا که نمی‌ماند! مگس‌هایش سراغ خانه‌ی تو هم می‌آیند. اگر این فرد تفکر حکومتی داشت، می‌فهمید که نباید این کار را انجام دهد، امر کَلان را می دید .

آثار حکومت جمهوری اسلامی را ببینید، آثار ولی‌فقیه را ببینید، همین مقدار روسری که روی سر زن‌ها است، یعنی پوشش دارند، در حالی‌که اگر ولی‌فقیه نمی‌بود، یقین بدانید، زن‌ها بدتر از اروپا بیرون می‌آمدند؛ حالا می‌گویند فساد هست ولی مخفیانه، ما به مخفیانه چه کار داریم؟! مگر خدا راجع به مخفیانه برای حکومت حکم دارد؟ ما قبل از انقلاب از در خانه تا دبیرستان تعداد زیادی مشروب‌خانه می‌دیدیم.

پس زمان امیرالمؤمنین-علیه‌السلام- تفکر حکومتی نداشتند؛ امیرالمؤمنین-علیه‌السلام- هم می‌خواستند تشکیل حکومت دهند، اما نظرشان این نبود که به همه‌ی نتیجه‌ها برسند. حضرت-علیه‌السلام- می‌دانستند که دو هزار سال، سه هزار سال، چهار هزار سال  زمان می‌برد تا مردم برای حکومت ایشان آماده شوند؛ خدا هم این امر را پیش‌‌بینی کرده است.

حکومت امیرالمؤمنین-علیه‌السلام- توسط آقا زاده‌ی ایشان بعد از زمان غیبت اتفاق می‌افتد. هنوز هم زمانش نرسیده است، ما هنوز هم آماده نیستیم و اگر همین الان امیرالمؤمنین-علیه‌السلام- بیاید، با اوامر ایشان مخالفت می‌کنیم! علمای ما هم با آن حضرت مخالفت می‌‌کنند. در روایت می‌فرماید که اگر امام زمان-عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف- بیاید، اول علما با آن حضرت مخالفت می‌کنند. مثلا می‌گویند چرا حضرت این کار را می‌کنند؟! جدشان که این کار را انجام نمی‌دادند. پس خود این‌که آماده بشویم و بفهمیم حکومت یعنی چه خیلی کار پیچیده‌ای است. لذا آن‌ها این فهم حکومتی را نداشتند و با امیرالمؤمنین-علیه‌السلام- مخالفت کردند. اگر می‌بینید حکومت را به اندازه‌ی خودتان می‌فهمید،  از ولی‌فقیه اطاعت می‌کنید، وظیفه‌ی خودتان را نسبت به رهبری می‌فهمید، خوشحال باشید. این مقدار خیلی کامل نیست ولی اگر همین مقدار را هم می‌فهمیم خیلی خوب است.