qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

رغبت به نماز

❓سوال: بسیار می‌شود که صبح‌ها موقع اذان بیدارم ولی رغبتی به خواندن نماز ندارم  و نمازم را با نیم ساعت تا چهل دقیقه تأخیر می‌خوانم. همچنین گاهی قبل از اذان بیدارم ولی رغبتی به خواندن نماز شب ندارم، برای این مواقع چه فرمایشی دارید؟

👈پاسخ: «وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ* أُوْلَئكَ الْمُقَرَّبُونَ»(سوره‌‌ی واقعه/آیه 10و11)؛ شاید اصلا نماز ما در اول وقت هم به درد نخورد. افرادی هستند که نماز را اول وقت می‌خوانند و نمازشان هم نماز است. مساله‌‌ی شما اول وقت و وقت دوم نماز است؛ من می‌گویم قبولی نماز مهم‌تر است. ایجاد رغبت برای ایمان است، برای اخلاص است، برای پولی است که به دست انسان می رسد، این‌که آن پول حلال است یا با حرام مخلوط است؟

حضرت فرمودند که اگر کسی نماز شب می‌خواند، معلوم است نزد خدا جایگاه خوبی دارد و نیز فرمودند که اگر معصیت کردید، انتظار نداشته باشید بتوانید نماز شب بخوانید. نماز شب ملاک است، نشانه‌ی معصیت کردن و عدم معصیت است، اول وقتش هم همین‌طور است، خشوعش هم همین‌طور است، قبولش هم همین‌طور است.

آن‌چه که ما را بر این توفیقات یاری می‌کند صلوات است، صلوات بر محمد-صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم- و آل محمد-علیهم‌السلام- ؛ اللهم صل علی محمد و آل محمد؛ من یک صلوات را مثل یک رکعت نماز می‌دانم، در روایت هم آمده است یک صلوات مثل یک رکعت نماز مستحبی است. اگر شما نمی‌توانید نماز مستحبی بخوانید، با صلوات ایمان‌تان را بالا ببرید، با استغفار، با صدقه، یک پول تو جیبی به دوست‌تان بدهید، یک شکلات بدهید، یک حرف خوش با اطرافیان بزنید، این‌ها همه صدقه است.

برچسب‌ها: