qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

تحصیل خانم‌ها

❓سوال: نظر شما در مورد تحصیل خانم‌‌ها چیست؟ اگر طلبه‌ای بخواهد ازدواج کند، آیا لزومی دارد که خانمش از سطح تحصیلات بالایی برخوردار باشد یا خیر؟

👈پاسخ: قطعا زن جاهل با زن عالمه متفاوت است. اگر زن علم داشته باشد و بفهمد،  بچه را هم خوب تربیت می‌کند، اگر علم فقه بداند واجب و حرام را می‌فهمد، نجاست و پاکی را رعایت می‌کند، در خانه مهذَّب است، پول شوهرش را جا‌به‌جا نمی‌کند، پشت سر همسرش حرف نمی‌زند، نماز می‌خواند، قرآن می‌خواند، حدیث می‌خواند. این زن متفاوت است با زنی که جاهل است و چیزی نمی‌داند و  فقط امور دنیایی را بلد است؛ مثلا بافتنی‌اش خوب است، اما هم با دستش خوب می‌بافد، هم با زبانش! این زن نمی‌تواند زندگی را اداره کند! بافتنی چهار تکه است، ولی آن چیزی که زندگی نیاز دارد عقل و علم است.

ولی به این نکته باید توجه کرد! زنی که عالم است باید تربیت هم شده باشد؛ اگر او درس خواندن او موجب شود دیگر زیر بار حرف شوهرش نرودش، یک زن جاهل بهتر از او است. یعنی کسی که درس نخوانده ولی شوهرداری بلد است بهتر از زنی است که درس خوانده ولی شوهرداری بلد نیست. گاهی زنی که درس نخوانده بهتر به فرزند و همسرش محبت می‌کند؛ در واقع این زن جاهل نیست، عالم است. پس این را باید جدا کرد، لذا درس و مباحث علم و فقه خوب است،  از آن طرف هم باید این مطلب مفقود نباشد.