qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

برخورد در مقابل عصبانیت همسر

❓سوال: خانمی پرسیده‌اند که همسرم همه چیزش خوب است، اما اعصاب ندارد و تحمل هیچ‌گونه مخالفتی را ندارد، تنها ایراد ایشان این است که خیلی زود جوش می‌کند. من باید چه برخوردی داشته باشم؟

👈پاسخ: همین جوش آوردن، یک مقابلی دارد، خودش که به تنهایی و بی‌اختیار به جوش نمی‌آید، یک نفر در برابر او قرار می‌گیرد که باعث این حالت می‌شود، یک نقطه‌ضعف‌هایی دارد. شما به عنوان یک خانم اگر با ایشان طوری رفتار کنید که نقطه ضعف‌های او را بپوشانید و کمک‌شان کنید، این حالت نسبت به شما کم‌تر است. مثلا به یک چیزهایی حساس است مثل حجاب. مؤمن است و غیرت دارد و به شما می‌گوید حجابت را درست کن، از این‌که شما حجاب‌تان را رعایت نکنید بهم می‌ریزد، از این‌که شما به حرفش گوش ندهید به هم می‌ریزد، از این‌که شماتوقع بالایی دارید بهم می‌ریزد و… شما باید مقداری کنترل کنید و کمک نمایید تا زمینه برای این مطالب فراهم نشود.

دوم این‌که انتظارات بالا رفته است. یک فرد عصبانی انتظاراتش بالا رفته است. همین فرد اگر در زندان باشد، یک فرد دیگری هم نگهبان باشد که اگر او حرف زد یک پتک به سرش بزند؛ وقتی او بداند که هر بار حرفی بزند یک کتک می‌خورد، در این صورت مطالبات‌اش صفر خواهد شد. مطالبات زیاد اذیت کننده است. نشسته است و می‌گوید چای بیاور… آب بیاور… به چه دلیل؟ به چه دلیل این خانم باید چای یا آب بیاورد. انتظارت را بالا برده‌ای، انتظار وقتی بالا رفت و توقع پدید آمد، وقتی برآورده نشود انسان عصبانی می‌شود. این هم یک نوع بیماری است که باید با مشاوره کمک‌اش نمود تا انتظارات‌اش را معقول قرار دهد.