qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

مشورت با زنان

سوال: خانمی چیزی را به شوهرش قرض داده  ولی ایشان پس نمی‌دهد. این خانم چه کند؟ و دیگر این‌که آیا مشورت کردن با زن در دین اسلام نفی شده است؟

جواب: آن‌جا که می‌گویید چیزی را به قرض داده‌اید و او به شما پس نمی‌دهد، حتماً باید یک کاغذ و نوشته‌ای رد و بدل می‌شد، حتی با شوهر، چون ممکن است یادش رفته باشد که انکار می‌کند. ولی اگر به عنوان قرض باشد و او هم متدین باشد که رد نمی‌کند؛ باید پس بدهد.

مشورت هم زن و مرد ندارد. ببین چه می‌گوید، نبین چه کسی می‌گوید! مشورت است دیگر! ممکن است زنی واقعاً نظر خوبی داشته باشد و خیلی‌ مواقع هم این اتفاق افتاده. زن‌ها هم نظرات خوبی دارند. به خصوص در اموری که تخصص دارند قطعاً نظرات خوبی دارند. چرا اسلام می‌گوید با زن مشورت نکن؟ یا اگرمشورت کردی مخالفت کن؟ به دلیل این که اموری مانند احساسات بر زن‌ حاکم است. شما با خانم‌تان مشورت کنید و بگویید که می‌خواهم برای این پسر زن بگیرم، ببینید می‌پذیرد؟ نمی‌پذیرد! شما مرد هستید و می‌فهمید که زمان ازدواج این پسر است، اما این خانم به دلایلی می‌گوید نه.

حضرت-علیه‌السلام- زمان جنگ، همسران خود را دعوت می‌کردند و از آن‌ها نظرشان را می‌پرسیدند؛ از نظراتی که زن‌ها می‌دادند حضرت-علیه‌السلام- می‌فهمیدند که خلاف آن درست است. این‌ها یک امور خاص است، ولی در مورد آشپزی نه؛ مخالفت با مرد خوب است. زن هم در مورد غذا پختن هر چیزی را که مرد گفت مخالفت کند، عیبی ندارد. در پارچه خریدن و رنگ آن  با مرد مخالفت  کند، عیبی ندارد. جایی که گفتند اگر با زن مشورت کردید خلافش را عمل کنید جایی است که اگر نظر زن تحت تاثیر احساسش قرار گیرید حقی جابه‌جا می‌شود، مانند امر قضاوت. پس خداوند متعال نمی‌خواهد این‌جا بحث زن و مرد را مطرح کند.

برچسب‌ها:,