qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

الگو بودن اهلبیت-علیهم‌السلام-

سوال: به ما توصیه شده است که زندگی اهل‌بیت-علیهم‌السلام- را با این که بیش از هزار سال از زمانشان گذشته است، الگوی خود قرار دهیم. آیا این فاصله‌ی زمانی مانع نیست؟

جواب: بیانات ایشان محدود به زمان خاصی نیست. اگر آن موقع فرمودند که حرام نخورید، هنوز هم نباید حرام بخوریم؛ اگر آن زمان فرمودند با دست راست غذا بخورید، الان هم باید با دست راست غذا بخوریم. مگر چه چیزی تغییر کرده است که ما گمان می‌کنیم این دستورات هم عوض شده است؟ ما باید بخوابیم، خوب به شانه راست می‌خوابیم؛ حال چه روی تخت بخوابیم، چه روی زمین. فرمودند در مراودات‌تان به هم احترام بگذارید؛ هنوز هم باید همین امور را رعایت کنیم.

اتفاقا زندگی اصیل، مطابق فرمایشات اهل‌بیت-علیهم‌السلام- است. مثلا غذاهای پنجاه سال پیش، غذاهای خالصی بوده‌اند و اگر ما بتوانیم الان از آن غذاها استفاده کنیم، برای ما مفید‌تر است. حال اگر ما توصیه کنیم که باید مثل پنجاه سال پیش زندگی کنیم، آیا حرف بدی زده‌ایم؟ پنجاه سال پیش هوا لطیف بود، اما الان آلوده است. پنجاه سال پیش نان، عطر و طعم خاصی داشت؛ اما الان ندارد. پنجاه سال قبل، وقتی وارد یک میوه فروشی می‌شدیم، عطر میوه‌ها خیلی زیاد بود؛ اما الان وقتی میوه می‌خوریم، انگار کاغذ می‌خوریم، عطر و طعمی خاصی ندارد. پنجاه سال پیش مردم آرامش داشتند و به هم محبت می‌کردند و الان هم این امور مطلوب است. عقاید هم همین طور است؛ قرآن با این که 1400 سال قبل نازل شده است، حرف درست را بیان می‌فرماید؛  اما حرف‌های دیگران، مبنای درستی ندارد. پس ملاک ما، صحت یک عمل و عقیده است نه جدید بودن یا قدیمی بودن آن. اگر یک عملی در هزار سال قبل درست بوده است، ما الان هم آن را درست می‌دانیم و انجام می‌دهیم.