qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

آثار گریه بر اباعبدالله-علیه‌السلام-

سوال: گریه بر مصائب سیدالشهداء-علیه‌السلام- آثار فراوانی دارد؛ برخی افراد این حالت بکاء و گریه را دارند اما از این آثار و برکات محروم هستند؛ دلیل این امر چیست؟

جواب: گاهی این آثار، برای مؤمن مخفی است و مقاماتش را به او نشان نمی‌دهند تا خودش را بدهکار فرض کند و بیش‌تر تلاش نماید. خدمت امام باقر-علیه‌السلام- همین سوال پرسیده شد. حضرت-علیه‌السلام- پرده را بالا زد و مقامات فرد را به او نشان داد. او از حضرت-علیه‌السلام- خواست که این صحنه را به رفقایش هم نشان دهد. حضرت-علیه‌السلام- امتناع نمود و فرمود: من در همین حد می‌خواستم به تو نشان دهم.

همین که می‌بینید توفیق گریه کردن را دارید، نشان می‌دهد که آن مقامات برای شما هست؛ اما می‌خواهند آن را از شما مخفی نگه دارند. نادیده خریدار باشید و مشغول کاسبی نشوید و توقع نداشته باشید که هر وقت گریه کردید، یک خواب خوب ببینید یا امور دنیایی فردای‌تان سامان یابد. اگر قرار بود این‌طور باشد، ائمه-علیهم‌السلام- نباید با آن همه عبادات‌ آن همه مشکلات و دشمن داشته باشند. بنابراین نادیده خریدار باشید و عبادات و گریه را انجام دهید و این را توفیق بدانید که باز هم می‌توانید گریه کنید و در جلسه امام حسین-علیه‌السلام- دعوت می‌شوید. مگر می‌شود بگوییم افرادی که امشب در این جلسه حاضر شده‌اند، مورد لطف شیطان بوده‌اند و خدا به این جمع بی‌مهری کرده است؟ «هَلْ يَسْتَوِي الَّذينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذينَ لا يَعْلَمُون‏»(سوره‌ی زمر/آیه‌ی9) اگر کسی این‌طور فکر کند، خیلی در اشتباه است. مگر می‌توان گفت کسانی که فساد می‌کنند، مقرّب‌ترین افراد هستند؟ آیا این گمان‌ها، جفا به خدا نیست؟ لازمه‌ی این افکار این است که شأن خدا از حد یک فرد معمولی هم پایین‌تر دانسته شود؛ حتی یک بچه هم بین خوب و بد فرق می‌گذارد؛ حال، چه‌طور ممکن است شما با خودتان بگویید که من واقعا آدم خوبی نیستم؟ اگر این‌طور فکر می‌کنید، واقعا انسان بدی هستید.