qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

طاعت و معصیت

سوال: مدت طولانی است که بین طاعت و معصیت در رفت و آمدم و به این خاطر در اذیت هستم. این حالت تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند و من چه کنم و از کجا بدانم عاقبت به خیر می‌شوم یا نه؟

جواب: اگر معصیت در حدی است که طاعت را تحت الشعاع قرار می‌دهد، معلوم می‌شود که طاعت هم انجام نمی‌شود؛ زیرا طاعت، معصیت را دفع می‌کند: «الطاعة بعد الطاعة قبول العمل». خدا می‌خواهد عملت را قبول کند و معلوم می‌شود که عملی انجام نمی‌شود. «المعصیة بعد الطاعة ردّ العمل»؛ این وضعیت نشان می‌دهد که طاعتی صورت نمی‌گیرد؛ زیرا معاصی بعد از طاعات، آن طاعات را از بین برده است. این فرمایش امام رضا-علیه‌السلام- است: «الطاعة بعد الطاعة قبول العمل؛ الطاعة بعد المعصیة غفران العبد؛ المعصیة بعد الطاعة ردّ العمل؛ المعصیة بعد المعصیة خذلان العبد».

راه حل این مشکل این است که نماز جعفر طیار بخوانید، این نماز حالت ایمانی را به گونه‌ای تقویت می‌کند که میل فرد به معصیت کم و به طاعت زیاد می‌شود. نماز جعفر به دو روش نقل شده؛ یک روشی است که در مفاتیح نقل شده. روش دیگر که آن هم از معصوم-علیه‌السلام- به ما رسیده این است که دو تا دو رکعت مانند نماز صبح بخوانید و بعد از آن، سیصد بار تسبیحات اربعه (سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر) را بگویید. به خصوص به دوستان طلبه عرض می‌کنم که اگر می‌خواهید خداوند مراحل بالای علم را بی‌حساب به شما بدهد، حتما این نماز جعفر را بخوانید.

برچسب‌ها:,