qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

عقد موقت

سوال: در مورد عقد موقت چند سوال کلی دارند و این‌که چرا متدینین قبول نمی‌کنند و باید چگونه عمل کرد؟!

پاسخ: اگر یک دختر و پسر در دو خانواده با هم آشنا شده‌اند و با رضایت والدین قصد ازدواج دارند، حال می‌خواهند آزمایش خون بدهند و همدیگر را بیش‌تر بشناسند،چه اشکالی دارد که این عقد فوری وارد شناسنامه نشود و یک سال با هم عقد موقت داشته باشند و صیغه‌ی محرمیت بخوانند و در این یک سال تصمیم بگیرند که به درد هم خواهند خورد یا نه؟! آیا می‌شود گفت عقد موقت اشکال دارد؟ نه! این‌جا محل مناسبی است برای عقد موقت.

شخصی همسرش فوت کرده و در حال حاضر شرایط ازدواج دائم برای او فراهم نیست، از آن طرف خانمی هم بیوه است و حاضر است با این فرد ازدواج موقت داشته باشد، بعد هم اگر یکدیگر را پسندیدند ازدواج دائم کنند. چرا ما به عقد موقت نگاه بدی داریم؟ عقد موقت خیلی جایگاه مشخص و واضحی دارد و در شرایطی انجام می‌شود که انسان را از حرام نجات می‌دهد.

من در مکه بودم، شش تن از این اهل عامه که ما را قبول ندارند هم آن‌جا بودند. گفتند ما همه‌ی مسائل شیعه را مطالعه کرده‌ایم، خوب است، به جز این صیغه‌اش، صیغه خوب نیست! من هم کمی با آن‌ها همراهی کردم و سریع جواب ندادم. بعد پرسیدم الان در مصر شما زنا چه‌قدر است، گفتند زیاد! گفتم حالا اگر زنا نباشد و جای آن چیزی باشد به نام عقد موقت! این کسانی که با هم هستند به یک محرمیت و ازدواج و لو یک روزه باهم باشند، آیا  ازدواج بهتر است یا زنا؟ گفتند نه ازدواج بهتر است! گفتم ما هم همین را می‌گوییم. شما قائل به زنا هستید. ما می‌گوییم نه! این خانم الان، به هر دلیلی حاضر شده است با این آقا باشد، محرم شوند. شما می‌گویید نه همین جوری باشند ولی عقد نخوانند. این چه بیماری است؟

الان اگر به برخی مسئولین بگوییم شما که می‌گویید دختر و پسر خوب است با هم آشنا شوند، ما هم می‌گوییم اشکالی ندارد، اما با محرمیت با هم باشند، اگر پذیرفتند؟! می‌گوید نه! این‌ها با هم باشند، اما نه با محرمیت! نه با عقد! نه با زوجیت! پس این نشان می‌دهد که یکی بیماری است و غرضی دارند و این مرض را باید معالجعه کرد. بنابراین آن‌چه ما می‌گوییم بر اساس اسلام است و امور بسیاری با این روش حل می‌شود.

اگر یک عده سوء استفاده کرده‌اند و برخی زندگی‌ها به هم ریخته است، به اصل قضیه ربطی ندارد. در هر مساله‌ای ممکن است عده‌ای سوء استفاده کنند. ممکن است بگویند در سینه زنی معایبی وجود دارد؛ مثلا برای همسایه ها ایجاد مزاحمت می‌کند! اما آیا اصل سینه‌زنی بد است؟ شما می‌گویید فلان آقا دائم هیئت است! بله این آقا اشتباه کرده است که زن و بچه را رها کرده است، اما آیا خود هیئت بد است؟! در هر چیز می‌توان این عیب را وارد کرد! پس ما اصل قضیه را که نگاه می‌کنیم می‌بینیم یکی از تعالیم مترقی اسلام است که آن ملعون مخالفت نمود و اگر آن دومی ملعون مخالفت نمی‌کرد، حضرت فرمود تا قیامت حتی یک نفر زنا نمی‌کرد، یعنی احتیاج پیدا نمی‌کرد به زنا، چون فراهم بود. الان طوری شده که وقتی در این باره صحبت می‌کنیم، گویی قصد داریم از یک فاجعه‌ی خطرناک سخن بگوییم، یا قصد داریم یک واقعه‌ی تروریستی را بیان کنیم.  با این‌که حکم اسلام است، عده‌ای می‌گویند اصلا در این مورد صحبت نکنید، خطرناک است و به این موضوع نزدیک نشوید.

برچسب‌ها: