qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

تفاوت زن‌های قدیم و زن‌های امروزی

سوال: زن‌های الآن مانند زن‌های قدیم در کارهایی مانند درست کردن مربا و ترشی و مهمان‌داری و بچه‌داری کاربلد و ماهر نیستند. آیا لازم است به خانم‌ها کمک شود یا حتی فشاری آورده شود که این مهارت‌ها را کسب کنند یا باید آن‌ها را رها کنیم همین‌طور راحت زندگی کنند؟

جواب: این چه حرفی است؟! مگر درست کردن ترشی و مربا تعریف زن است که اگر بلد بود زن است؟! الآن بهترین مربا در بسته بندی به شما عرضه می‌شود، بیست نوع مربا از تبریز بسته‌بندی می‌شود و شما می‌خورید، چه مشکلی برای شما پیش آمده؟ آیا ملاک زن بودن  ترشی و مربا درست کردن است؟  و این‌که گفتید می‌خواهم او را تربیت کنم؛ این حرف چه معنایی دارد؟ این تفکر اشتباه است! زن‌های الآن با این معرفت‌ها و فهم‌هایی که به وجود آمده خیلی بهتر از زن های قدیم زندگی می‌کنند. ببینید بچه‌ها چگونه تربیت می‌شوند! حافظ قرآن و روایتند، متدین هستند، البته  کسی که متدین نیست از بحث خارج است و اصلا ربطی به این مطلب ندارد. حالا امور هم که آسان شده؛ ماشین لباسشوئی و جاروبرقی و …  کار را آسان کرده، پس خانم‌ها علاوه بر انجام این امور می‌توانند به مسائل شرعی و عقلی هم بپردازند، پس الان بهتر است.

دوستان زمان قبل از انقلاب را ندیده‌اند، ما زن‌های قبل از انقلاب را دیده‌ایم، اصلا قابل مقایسه با خانم‌های این زمان نیستند، جهالت‌شان بسیار بالا بود، ولی الان گاهی یک پیرزن با رادیو معارف تماس می‌گیرد و سوالی می‌پرسد یا جمع‌بندی از مطالب ارائه می‌کند که من یاد آن حدیث می‌افتم که حضرت-علیه‌السلام- فرمود در آخرالزمان زن‌ها از داخل منزل فتوا می‌دهند، این خیلی مهم است.

آقائی است منبری که هر جا صحبت می‌کند مطالب نادرستی راجع به قیامت و معاد می‌گوید و این مطلب را که اگر یک تار موی یک خانم پیدا باشد، خدا او را آویزان می‌کند و … را انکار می‌کند. خانمی جواب محکمی به او داده بود به این مضمون که ما در روایات تجسم اعمال داریم، خدا در قیامت تجسم اعمال دارد، گاهی یک عمل مثل این که شما با یک نامحرم یک جا جمع شوید باعث می‌شود که سه هزار سال روی کوه نگاه‌تان می‌دارند، این تجسم  اعمال است، چه دارید به هم می‌بافید و می‌گویید که این امر در معاد نیست، یا این چه معادی است؟! به شما چه مربوط است؟ اهل‌بیت-علیهم‌السلام- خدا را این‌طور معرفی کرده‌اند، شما هم همین‌طور معرفی کنید، اگر  بلد نیستید سوالات این چنینی را جواب ندهید، چه کسی گفته شما پاسخ دهید؟ اصلا این بُعد را نگویید، بُعد عذاب را نگویید، شما فقط درباره‌‌ی رحمت خدا بگویید، چه عیبی دارد؟ ولی عذاب خدا را انکار نکنید! البته که خدا آن‌ها را با موهای‌شان آویزان می‌کند، این تجسم اعمال است، کما این که تجسم اعمال این است که به کسی قصر می‌دهند. این مطالب را یک خانم جواب داده بود، لذا وقتی یک چنین معرفت و فهمی بین زن‌ها هست، انسان نباید این سطح را با یک ترشی و مربا معاوضه کند!

برچسب‌ها:,