qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

قبض و بسط روح

سوال: در گذشته به عبادات زیادی موفق بودم ولی به مرور زمان عباداتم کم شده است و حالا افسوس گذشته را می‌خورم، ولی دیگر توفیق آن‌ها نیست، با این که میلش هست.

جواب: باید به زیارت حضرت عبدالعظیم-علیه‌السلام- بروید. گاهی ما رابطه‌مان با معصوم به هم می‌خورد و نیروئی نداریم که دوباره خود را به  معصوم نزدیک کنیم. این‌ها واسطه‌اند، حضرت عبدالعظیم-علیه‌السلام- یک مکانتی دارد، مقامی دارد عندالله که حضرت-علیه‌السلام- فرمود زیارت ایشان مانند زیارت اباعبدالله-علیه‌السلام- است؛ این خیلی مهم است. اگر آن‌جا رفت و آمد کنید این راه به روی‌تان باز می‌شود، جبران می‌شود و به حالت اولیه برمی‌گرید.

این یک راه حل، راه حل دیگر این‌که زمانی من به حاج آقافخر-رحمه‌الله‌علیه- می‌گفتم حاج آقا! ما دچار یک حالت قبض شده‌ایم، زمانی بود که احساس می‌کردیم همه‌ی راه‌ها به روی‌مان بسته است، یک قبض خیلی شدید، بیانش هم سخت است. تا انسان خودش در آن حال قرار نگیرد، نمی‌تواند درک کند. الان هم که آن حال را بیان می‌کنم، نمی‌توانم آن را درست انتقال دهم، خودم هم فراموش کرده‌ام؛ به ایشان می‌گفتم حاج آقا این حالت خیلی به قلب فشار می‌آورد، ایشان می‌گفت این حالت تحیر و قبض خیلی چیز خوبی است؛ گرچه خیلی سخت است، اما وقتی این حال را از شما بگیرند متوجه می‌شوید که چه حالی را از دست داده‌اید، در حالت قبض توفیقاتی است که در حالت بسط به انسان نمی‌دهند. لذا خیلی خوب است که انسان طاقت بیاورد، می‌خواهند که یک دوره را این‌طور سپری کنید، نباید مأیوس شوید. کارهایی که می‌توانید را انجام دهید، این دوره یک امتحان است. حضرت آدم-علیه‌السلام- هم آن را گذرانده، حضرت ابراهیم-علیه‌السلام- هم، همه‌ی انبیاء و اولیاء این مرحله را گذرانده‌اند. یک زمانی بوده که خداوند متعال اراده کرده ایشان را این‌طور ببیند. لذا برای مؤمن هم این غنیمت است، خیر و برکت دارد، مأیوس نشوید و استفاده کنید.

برچسب‌ها:,