qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

فراز6

فراز ۶
«وَ أَعِذْنِى وَ ذُرِّيَّتِى مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ، فَإِنَّكَ خَلَقْتَنَا وَ أَمَرْتَنَا وَ نَهَيْتَنَا وَ رَغَّبْتَنَا فِى ثَوَابِ مَا أَمَرْتَنَا وَ رَهَّبْتَنَا عِقَابَهُ، وَ جَعَلْتَ لَنَا عَدُوّا يَكِيدُنَا، سَلَّطْتَهُ مِنَّا عَلَى مَا لَمْ تُسَلِّطْنَا عَلَيْهِ مِنْهُ، أَسْكَنْتَهُ صُدُورَنَا، وَ أَجْرَيْتَهُ مَجَارِىَ دِمَائِنَا، لا يَغْفُلُ إِنْ غَفَلْنَا، وَ لا يَنْسَى إِنْ نَسِينَا، يُؤْمِنُنَا عِقَابَكَ، وَ يُخَوِّفُنَا بِغَيْرِكَ.»(۶)
«و مرا و فرزندانم را از گزند شیطان رانده شده در پناه خود بدار که تو ما را آفریدی و به ما امر و نهی نمودی و مشتاق پاداش اطاعت از خویش ساختی و از کیفر نافرمانیت برحذر داشتی و بر ما دشمنی نهادی که با ما نیرنگ بازد و بیش از آن‌چه ما بر او سلطه داریم او را بر ما چیره ساختی، او را در سینه‌های ما سکنا دادی و در رهگذر خونمان روان ساختی، اگر ما غافل شویم، او از ما غفلت نمی‌ورزد و اگر ما فراموش کنیم او فراموشمان نکند، ما را از کیفر تو ایمن سازد و از دیگران بیم دهد.»

( وَ أَعِذْنِى وَ ذُرِّيَّتِى مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ ):
خدایا من و فرزندانم را حفظ کن از شیطانی که ؛
( فَإِنَّكَ خَلَقْتَنَا وَ أَمَرْتَنَا وَ نَهَيْتَنَا وَ رَغَّبْتَنَا فِى ثَوَابِ مَا أَمَرْتَنَا وَ رَهَّبْتَنَا عِقَابَهُ ):
خلقت ما برای چه بوده است؟! فرموده‌ای اگر این کار را انجام ندهید به عقابم دچار می‌شوید، ببینید ما به این دنیا که برای بازی نیامده‌ایم! جای لهو و لعب مشخص است، هنرپیشه‌گی! مکان بازی هم مشخص است! اصلا تابلو دارد که این‌جا محل بازی است و دروازه و چمن دارد! ما اصلا برای بازی نیامده‌ایم. شما الان به همین شهر قم نگاه کنید یک پارک درست و حسابی ندارد! البته این درست است! چون اصلا هوای قم هوای پارک نیست! بروند جاهای خوش آب و هوا مثل شمال درست کنند. مردم سوق پیدا کنند برای تفریح بروند شمال! برای این کارها قم نمانند، این‌جا آب و هوا و زمین در کل نشان می‌دهد برای بازی نیست و کلا نچسب است برای بازی! کلمه کاربری معلوم است، چه اشکال دارد این‌جا کاربری‌اش چیز دیگری است. الان همه چیز شمال نشان دهنده‌ی این است که کاربری‌اش برای بازی است، جنگل و آب و درخت و کوه‌ها… حتی مردمی دارد که آماده‌اند برای بازی! الان قمی‌ها را خدا طوری تربیت کرده است که ذاتا اهل بازی نیستند، یک جورایی خشن هستند و جدیت دارند و عِرق مذهبی دارند! حتی زنان‌شان هم این‌گونه‌اند. عُشّ آل محمد است و اهل‌بیت رفت و آمد دارند. مثل این است که شما مسجد را محل بازی کنی! مسجد که محل بازی نیست، یک جایی دیگر را مخصوص بازی درست کنید، مسجد را بگذارید مسجد بماند.
( رَهَّبْتَنَا عِقَابَهُ ):
ترسانده‌ای ما را! اگر در یک محل بازی، به کسی گویی اگر بازی کنی بیرونت می‌کنم همه به تو اعتراض می‌کنند که اصل این‌جا برای بازی است. اما در یک مسجد اگر بگویی، اگر بازی کنی بیرونت می‌کنم! کسی از تو ایراد نمی‌گیرد.
( وَ جَعَلْتَ لَنَا عَدُوّا يَكِيدُنَا ):
این تعبیر را دقت کنید: یک شیطان هم قرار داده‌ای تا اگر کسی اهل بازی است، بیرونش کند! شیطان با همه کس که کار ندارد، باکسی که اهل شیطنت است کار دارد و آن‌قدر مشغولش می‌کند تا بالاخره بیرونش کنند. پس خلقت شیطان هم درست است، مثل این است که کسی بیاید در مسجد و دلقک بازی در آورد و شیطنت کند، بله همه برایشان سوال می‌شود این برای چه این‌جاست و نهایتا بیرونش می‌کنند.
( سَلَّطْتَهُ مِنَّا عَلَى مَا لَمْ تُسَلِّطْنَا عَلَيْهِ مِنْهُ ):
ما که قصد بازی نداریم، او می‌خواهد بازی دهد، پس ما سلطه‌اش را نمی‌پذیریم و اگر اهل بازی نباشیم او با ما اصلا کاری ندارد. با اهل بازی جور است و مشغول‌شان می‌کند.
( أَسْكَنْتَهُ صُدُورَنَا ):
صدور چه کسانی؟ همان افرادی که شیطان را پذیرفته‌اند، اما آن‌که نپذیرفته است که اسکنتنا ندارد. برای امام و مؤمن که شیطان وجود ندارد.
( وَ أَجْرَيْتَهُ مَجَارِىَ دِمَائِنَا، لا يَغْفُلُ إِنْ غَفَلْنَا ):
همان افراد را می‌گوید، مثل یک بچه که باید مراقبش باشی که چیزی را نسوزاند و… اما انسان عاقل را که نیازی نیست مراقبت کنی.
( وَ لا يَنْسَى إِنْ نَسِينَا، يُؤْمِنُنَا عِقَابَكَ، وَ يُخَوِّفُنَا بِغَيْرِكَ ):
کارش این است! می‌گوید چیزی نیست که! خبری نیست!! نشانه‌اش هم این است که به کارهایی مشغول هستم که دائم می‌گویم خبری نیست. چون نمی‌ترسم مشغول کارهایی هستم که خبری نیست.
و من و فرزندان مرا از ديو رجيم در پناه خويش گير، كه تو ما را آفريدى و امر و نهى فرمودى، و به پاداش اوامر خود نوید دادى و از عقاب مخالفت ترسانيدى و براى ما دشمنى هم آفريدى كه ما را فريب مى دهد و او را بر ما چيره ساختى و ما را بر او چنان چيرگى ندادى. جاى او را در سينه‌هاى ما مقرر فرمودى و او را در رهگذر خون ما روان گردانيدى. اگر ما غافل شويم، او غافل نشود و اگر ما فراموش كنيم، او فراموش نكند. ما را به (فريب) از عقاب تو ايمن مى‌سازد، و از غير تو بيم مى‌دهد.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.