qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

زندگی بر اساس نظام هستی

بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند نظام عالم هستی را تعریف کرده و هیچ تغییری در آن به وجود نیاورده، بنابر آن تعریفی که خدا کرده ، اگر انسان در آن دایره قرار بگیرد، و زندگی‌اش بر اساس آن نظام هستی باشد، زندگی بسیار آرام و پر خیر و بدون مانع خواهد بود. اگر بر اساس آنچه که خداوند آورده، آدم زندگی نکند و بر اساس عقل خود و خودمداری زندگی کند، زندگی‌اش بی‌فایده خواهد بود.

چقدر از عقلای قم فکر کردند تا یک راه‌حل درستی برای زندگی کردن پیدا کنند، ولی پیدا نکردند و روزبه‌روز زندگی ناآرام‌تر و قرص‌های اعصاب بیشتری می خورند.

چرا؟ چون زندگی بر اساس آن تعریف نیست.

خداوند زندگی را بر اساس دو قسم تعریف کرده؛ یکی بر اساس ولایت و یکی بر اساس اطاعت؛

(وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ.)

اگر مردم قريه‌ها ايمان آورده و پرهيزگارى پيشه كرده بودند، بركات آسمان و زمين را به رويشان مى‌گشوديم، ولى پيامبران را به دروغگويى نسبت دادند. ما نيز به كيفر كردارشان مؤاخذه‌شان كرديم. (اعراف/۹۶)

اینها دروغ گفتند اینا گذاشتند که این کار را نکنند. ببینید ولایت بدن تا کی سالم است؟ تا وقتی که گناه نکند. به محض اینکه گناه از ما صادر شد یکی از اعضای بدن ما معیوب می‌شود؛

از پیامبراکرم_صلی‌الله‌علیه‌وآله_نقل كرده‌اند كه: (أَلا أُخْبِرُكُمْ بِدآئِكُمْ مِنْ دَوآئِكُمْ؟ دَآؤُكُمُ الذُّنُوبُ، وَ دَوآؤُكُمُ الإِْسْتِغْفارُ.)

آيا درد و درمان شما را به شما خبر ندهم؟ درد شما گناهان، و دوا و درمانتان استغفار است.

(جامع‌الاخبار/ص۵۷)؛

چشم برای معصیت ضعیف است.

جاهایی که گناه نمی‌شود مثل مکه و مؤمنین برای عبادت آنجا می‌آیند، زلزله نمی‌آید. جاهایی که گناه زیاد باشد گسل می‌آید. یک جایی لم یزرع است، در مکه و مدینه هیچ چیزی نیست، اما همه چیز هست.

بهشت را خدا با طاعت داده نه با نافرمانی. برای پولدار شدن باید بین‌الطلوعین بیدار باشد و ذکر بگوید و نماز شب بخواند تا پولدار شود و گرنه باید همش برود تا به پولداری برسد؛ باید هی کلاه سر مردم بگذارد. باید حقه‌بازی کند و باید چه سختی‌هایی بکشد تا پولدار شود.

درخت مو را ببینید! وقتی که آن را خرمن می‌کنند چه تاکستانی می‌شود چه انگوری می‌دهد.

گوسفند را ببینید! این همه ذبح در راه خدا می‌شود یا برای عقیقه، چه برکاتی دارد! این برای طاعت است. گوسفند زیاد می‌شود مثل کسی که خمس می‌دهد، مالش زیاد می‌شود و کسی که زکات می‌دهد مالش برکت پیدا می‌کند. مثل همان مو را که خرمن می‌کنند، زکات همین است. درخت مو، نمو پیدا می‌کند.

بازاری‌ها را ببینید! اینها پول‌های کلان برای خمس می‌دهند هیچ موقع ورشکست نمی‌شود ورشکسته‌شدن مال همین نو کیسه‌ها است که می‌خواهند یک شبه پولدار شوند! هزارانی هم که قیمت‌ها بالا و پایین شود، قیمت دلارها بالا و پایین شود و همچنین قیمت سکه‌ها بالا و پایین شود هیچ فرقی برای بازاری‌ها نمی‌کند، چون آنها می‌دانند چه کار کنند.

سهم فقرا را جدا می‌گذارند، سهم حج راجدا می‌گذارند.

اینها را خدا تعریف کرد.

علم کجاست؟ یک نفر که می‌خواهد علم داشته باشد باید خوش‌نیت باشد. اگر خوش‌نیت نباشد علمش زیاد نمی‌شود. کتاب زیاد می‌خواند ولی علم پیدا نمی‌کند. علم اینها، علم نیست؛ علم آن عصاره است که پیدا نمی‌شود.

خدا آن ولایت را که تعریف کرد، ما باید در پرتو آن ولایت قرار بگیریم؛

(الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ طُوبى‌ لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ) (رعد/۲۹).

تعریف ولایت همین است و شما مواظبت کنید که ولایت از بین نرود که شهردار بشود خدا، رئیس‌جمهور می‌شود خدا،

رئیس‌جمهور آمده همه منتظر تغییرند؛ هر رئیس‌جمهور که آمد، تورم دو برابر شد! شما روند دویست ساله را نگاه کنید مردم باید دست‌ها را بالا کنند تا ارزانی شود. گرانی و ارزانی دست ماست، مریضی هم همین‌طور است؛

(وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ) (شعرا/۸۰)؛

ما باید در حساب کتاب خدا قرار بگیریم تا زندگی ما درست شود.

آقای بهجت_رحمة‌الله‌علیه_نه مصاحبه کرد و نه با دیدارهایی که با رهبری داشت هیچ‌وقت نگذاشت که عکس از آن بگیرند. نه در صداوسیما رفت، نه منبر رفت، نه گذاشت فیلمبرداری کنند، ولی خدا همه جا او را معروف کرد.

یک بذر را ببین! مگر چقدر قدرت دارد که این خاک سفت را می‌شکافد و بیرون می‌آید.

(إِنَّ اللَّهَ فَالِقُ الْحَبِّ وَالنَّوَى يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَمُخْرِجُ الْمَيِّتِ مِنَ الْحَيِّ)؛

خداست كه دانه و هسته را مى‌شكافد، و زنده را از مرده بيرون مى‌آورد و مرده را از زنده بيرون مى‌آورد. (انعام/۹۵).

بچه سه تا حفاظ دارد؛ دختر، پسر، سالم یا ناسالم است. اینها هم عبرت هستند. خدایی که می‌تواند در آن تاریکی یک بچه را حفاظت کند ،خدایی که در آن تاریکی‌ها غذای بچه را به آن می‌رساند، آن وقت من را نمی‌بیند؟

(يَخْلُقُكُمْ فِي بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ خَلْقًا مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ فِي ظُلُمَاتٍ ثَلَاثٍ.)؛

شما را در شكم مادرتان در چند مرحله در درون تاريكيهاى سه‌گانه آفرينش بخشيد. (زمر/۶)

موسی_علیه‌السلام_گفت: خدایا چه جور روزی می‌دهی؟ چون یکبار از خدا سؤال کرد چرا کرم را آفریدی؟ خدا به او گفت: برو از خود کرم بپرس!

خدا گفت: موسی! تو سه بار پرسیدی ولی این کرم هفتاد بار از من سؤال کرد که چرا موسی را آفریدی!؟

موسی_علیه‌السلام_جز پیغمبران است، گفت روزی این را چه‌جور می‌دهی؟ گفت برو از خود کرم بپرس؛

موسی_علیه‌السلام_دید که وسط یک سنگ یک شکاف است و یک برگ سبزی هم در دهان کرم هست، موسی_علیه‌السلام_به کرم گفت: که من موسی هستم، کرم گفت: تو را می‌شناسم.

موسی_علیه‌السلام_سؤال کرد، خدا چطور روزی را به تو می‌رساند؟ کرم گفت:

(سُبْحانَ مَنْ يرانِي و يسْمَعُ كَلامِي و يعْرِفُ مَكانِي و يذْكُرُنِي و لا ينْسانِي) (داستان‌دوستان/محمد‌مهدی اشتهاردی).

هر جا گیر افتادی این جمله را بگو.

پیغمبر_صلی‌الله‌علیه‌وآله_کنار دریا نشسته بود دیدکه یک مورچه‌ی بزرگ غذایی می‌برد و در دهان قورباغه می‌گذارد و قورباغه می‌رود و برای کس دیگری می‌برد!

پیامبر پرسید چه خبر است؟ گفت: کرمی نابینا در ته دریا خلق شده و از روزی که خلق شده، من مأموریت پیدا کردم که از این طریق غذا را به او برسانم!

موقعی که ما بچه بودیم این‌گونه بودیم و خوب بود؛ چون ما نگاهمان به دست پدر و مادر بود و با خاطر آسوده زندگی‌مان را می‌کردیم و دنبال روزی نبودیم، اصلا نمی‌فهمیدیم از کجا رزق‌ و روزی می‌آورند و غصه هم نمی‌خوردیم و همه چیز سر جایش بود و خدا هر چیزی را سر جایش گذاشته بود و به این اعتقاد داشتیم.

ولی الان این‌طور نیست؛ امر ولایت است، چون ولایت ما کم شده، گریه کم شده است. ده‌ها جا خرج می‌کنم ولی یک تومان برای این حرم خرج نکردم.

حضرت فرمود: برای ما خرج کنید چون چندین برابرش را ما می‌دهیم.

اگر می‌گویند هر روز به مکه بروید یک روزی (لایَحْتَسِب) می‌خواهد.

خانم! هیچ‌کاری نکن‌، ولایت شوهر را قبول کن. فرزند، ولایت پدرش را قبول کند و بدون اجازه کاری نکند.

حاج آقا مصطفی همیشه پول شهریه‌اش را از پدرش می‌گرفت. باید بفهمیم، ولایت مرجع تقلید را قبول کنیم؛ حداقل ۳۰ درصد را قبول کنیم. خدا ولایت را توسعه داده و در ولی‌فقیه قرار داده و ما لابد نیستیم، ولایت‌فقیه که احمال نظری کرده همین‌طور این ولایت را بپذیریم، باید این دو مثقال را اثبات کنیم بعد ولایت امیرالمؤمنین_علیه‌السلام_را ثابت کنیم.

و‌صلی‌الله‌علی‌محمد‌و‌آله.