qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

مسیر انقلاب

سوال: با توجه به تصاویری که از اوایل انقلاب از صدا وسیما پخش می‌شود، این سوال پیش می‌آید که چرا عملکردها و سلیقه‌ها و شعارها تا این حد تغییر کرده؟ گویا صد سال از انقلاب گذشته است.

پاسخ: واقعیات را نمی‌توان انکار کرد، وقتی نبی مکرّم اسلام-صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم- تشریف آوردند، تمام برکات را با خود آوردند و وقتی رفتند، همه چیز با حضرت رفت. تغییرات زمان امیرالمومنین-علیه‌السلام- را ببینید، فضای معنوی حاکم چقدر کم و زیاد می‌شود!  مثلا زمان جنگ، فضا، فضای شهادت و معنویت است و سختی‌های خودش را به همراه دارد، فضای دوری از دنیاست، حال معنوی انسان خوب است، مثل این‌که گرسنگی درماه رمضان در معنویت انسان تاثیر دارد، ولی کسی که در ماه رمضان مسافر است و روزه می‌خورد، مثل کسی که گر سنگی روزه را تحمل می‌کند از ماه رمضان بهره مند نیست. پس فضای جنگ و شهادت آثار خودش را به همراه دارد؛ مثلا اوایل انقلاب فشار و سختی بر مردم حاکم بود و همه‌ی حواس‌ها به خدا بود، ولی همین که رفاه و مسایل دیگر آمد، نگه داشتن دین و ایمان مشکل می‌شود.

به نظر من مردم از جهات دیگری رشد کردند، به این معنا که فهم مردم عوض شده و بهتر از دین دفاع می کنند؛ مثلا روحانیت ده سال گذشته به این راحتی در خیابان‌های تهران رفت و آمد نمی‌کردند، ولی الآن اقبال مردم به روحانیت بیشتر شده و مشکل خاصی وجود ندارد، در صدا وسیما یک زمان بود که امکان نداشت سخنرانی یک عالم پخش شود و در همان زمان در کانال دیگر عالم دیگری سخنرانی کند، ولی الآن در یک زمان چند عالم در کانال‌های مختلف تلویزیونی برنامه دارند. زمانی بود که  فیلم های مذهبی زمینه پخش نداشتند، الآن برنامه‌های رادیو معارف، سیمای قرآن و… اما چیزی که ممکن است به عنوان ایراد مطرح شود این است که فضای بیرون جامعه، فضای مناسبی نیست و این فضا را باید برای خودمان درست کنیم؛ مثلا به زیارت امام رضا-علیه‌السلام- برویم، در جلسات هیئات شرکت کنیم و در خانواده، خودمان این فضا را ایجاد کنیم.

برچسب‌ها: