qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

زیارت امام رضا-علیه‌السلام-

سوال: در مورد کیفیت زیارت آقا امام رضا-علیه‌السلام- و بعضی از آداب زیارت حضرت-علیه‌السلام- توضیحاتی را بفرمایید.

پاسخ: از امام معصوم-علیه‌السلام- پرسیدند ما چطور زیارت کنیم؟ حضرت-علیه‌السلام- فرمودند: هر جور که توانستی زیارت کن!
نکته‌ی اول در زیارت این است که هیچ چیزی شما را از زیارت منصرف نکند. زیارتنامه هم نخواندی عیبی ندارد؛ اما حواست به امامت باشد.
ذکر می‌گویی، صلوات می‌فرستی، «لااله‌الاالله» می‌گویی، ولی حواست به زیارت است.
اما اگر رفتی و دوربین موبایلت را روشن کردی، دوربین شما به جای شما زیارت می‌کند. خب این موبایل شما متبرک است، باید بیاوری بدهی مردم ببوسند! اما شما زیارت نکردید. ورود شما خراب است.
من بزرگان زیادی را در ورود به حرم دیدم و همراه آن‌ها بودم. آقای حق شناس-رحمة‌الله‌علیه- را دیدم؛ آقای بهجت-رحمة‌الله‌علیه- را دیدم؛ آقای خوشوقت-رحمة‌الله‌علیه- را دیدم؛ زیارت بزرگان را دیدم. آقای اراکی-رحمة‌الله‌علیه- را دیدم؛ آقای گلپایگانی-رحمة‌الله‌علیه- را دیدم. من زیارت آقای قندهاری را دیدم؛ زیارت آقای مهدوی‌کنی را دیدم. هر کدام به یک شکلی بود؛ یکی دم در می‌ایستاد یک حالت خضوع و خشوع پیدا می‌کرد و با یک اشکی جلو می‌رفت. مثلا من دیدم آقای حق‌شناس-رحمة‌الله‌علیه- نزدیک به باب‌الجواد، مسجدی است، در آن مسجد می‌نشست، نماز می‌خواند و اعمال زیادی انجام می‌داد، بعد به زیارت می‌رفت. آقای مهدوی کنی بالا سر حضرت-علیه‌السلام- می‌نشست. بعضی از آقایان را دیدم که جلوی ضریح می‌ایستادند. بعضی‌ها را می‌دیدم که جلوی ضریح می‌نشستند و امین‌الله می‌خواندند. بعضی‌ها زیارت جامعه می‌خواندند. خلاصه هر کس یک‌جور زیارت می‌کرد.
در روایت هم همین است. شما شش دانگ حواست به زیارت باشد. با حواس جمع برو و زیارت کن. حالا طاقتت هم هر چقدر است، همان قدر بمان. طاقتت یک ربع است، ده دقیقه است، یک ساعت است، دو ساعت است، غروب می‌روی، شب می‌روی و…
آن هم متفاوت است.
مهم این است که در زیارت حواست پرت نشود. بعد همان اعمال و دعاهایی که وارد شده را بخوان؛ اذن دخول بگو، زیارتنامه، نماز زیارت و دعای بعد از زیارت را بخوان. زیارت وداع را هم هر بار که رفتید، بخوانید. شما صبح رفتید، ظهر هم رفتی، شب هم رفتی، هر بار این وداع را بخوان. حضرت آقای گلپایگانی-رحمة‌الله‌علیه- می‌فرمودند: این وداع را فقط، آخرین روز نخوانید، در پایان هر زیارت، وداع بخوان.
وقتی هم که می‌خواستی از حرم بیرون بیایی، کنار ضریح بایست و صد و یک بار بگو؛ “استخیر بالله” یا بگو «اَسْتَخیرُ اللهَ بِرَحْمَتِِه خِیرةً فِی عافِیَةٍ»
اگر هم حاجت دنیایی داشتی، یک زیارتنامه و دو رکعت نماز برای حضرت عبدالمطّلب بخوان، ان‌شاءالله وضع مالی‌ات تغییر می‌کند، یا به نیت حضرت ابوطالب و یا برای عبدالله نماز و زیارت بخوان. باز هم اگر حاجت مهم‌تری داشتی، دو رکعت نماز بخوان و برای نجمه خاتون-سلام‌الله‌علیها- مادر امام رضا-علیه‌السلام- هدیه کن، بعد از نماز هم بیست و هفت مرتبه قل هو الله را تکرار کن.
اگر باز حاجت مهم‌تری داشتی، چهار صد و ده مرتبه بگو «اللهم العن هارون و مامون» این‌ها را لعن کن، تاثیر عجیبی دارد.
اگر باز هم حاجت مهم‌تری داشتی، هزار و یک بار بگو «یا رئوفُ یا رحیم»
امام رضا-علیه‌السلام- خواب پدر گرامیشان، موسی‌بن‌جعفر-علیه‌السلام- را دیدند؛ حضرت-علیه‌السلام- فرمودند: رضا جان! اگر مشکلی داری زیاد بگو «یا رئوفُ یا رحیم.»
چون اسم مبارک امام رضا-علیه‌السلام- به حروف ابجد هزار و یک است، به خاطر همین گفتند: هزار و یک بار بگویید «یا رئوف و یا رحیم»