qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

بسم الله الرحمن الرحیم

برکات وجود معصوم-علیه‌السلام-

(شاید بیست و سوم ذی‌القعده تنها روزی باشد که زیارت علی‌بن‌موسی‌الرضا-علیه‌السلام- سفارش شده ‌است؛ عده‌ای که در این روز موفق به زیارت نمی‌شوند، می‌توانند زیارت‌نامه‌ای را که در حرم خوانده‌ می‌شود، از راه دور بخوانند تا زائر امام ‌رضا-علیه‌السلام- و مشمول رحمت الهی باشند و بعد هم از خدا بخواهند در سال آینده روز بیست و سوم ذی‌القعده توفیق این زیارت برایشان حاصل شود)

خداوند متعال وجود انسان را براساس امامت شکل داده‌ است و این خیلی مهم است که ما بدانیم امر پروردگار براساس امامت شکل گرفته ‌است.

ما هر چقدر تلاش کنیم که مطیع و فرمانبردار خداوند باشیم، موفق نخواهیم بود و اصلا اسبابش را نداریم، چرا؟ چون در وجودمان ضعف، شهوت و غضب داریم؛ لذا همیشه این فاصله بین ما و خدا باقی می‌ماند و این مثل یک حفره‌ی بزرگی هست که فکر می‌کنیم می‌توانیم اطاعت خدا را انجام دهیم و قرب پروردگار را کسب کنیم که البته این محال است؛ خداوند متعال به‌خاطر لطفش حفره و فاصله‌ بین ما و خودش ‌را پر کرده ‌و عمل معصوم-علیه‌السلام- را برای ما قرار داده ‌است.
این خیلی مهم است که مردم با امامشان محشور می‌شوند و این امام-علیه‌السلام- هست که پاسخگوی خداوند است؛ برای همین دوشنبه و پنجشنبه‌ها پرونده‌ی اعمال ما به محضر ولی خدا می‌رسد و حضرت-علیه‌السلام- این پرونده‌ها را می‌بینند و کسری‌هایش را اصلاح می‌کنند؛ لذا آن پرونده‌ای که نزد خدا فرستاده می‌شود، پرونده‌ی ما نیست، بلکه پرونده‌‌ای هست که از طرف امام و حجت خدا اصلاح شده‌ است؛ مثلا من نوشته‌ای را به فلان آقا می‌دهم و می‌گویم این را می‌خواهند از صدا و سیما بخوانند، شما بررسی ‌کنید این نوشته کم و کاستی نداشته ‌باشد و آن آقا نوشته را دوباره تصحیح می‌کند؛ اعمال ما را هم معصوم-علیه‌السلام- و حجت خدا اصلاح و درست می‌کنند.
از علم خداوند گذشته ‌است که ما تابع معصوم-علیه‌السلام- هستیم و به همین دلیل خداوند متعال سفارش ما را به امام-علیه‌السلام- کرده‌ و به برکت امام-علیه‌السلام- معصیت‌های ما را تبدیل به حسنات کرده ‌است و این فقط به دوستان اهل‌بیت-علیهم‌السلام- مربوط می‌شود؛ باید قبل از این‌که پرونده‌ی اعمال ما را به برکت معصوم-علیه‌السلام- تبدیل به حسنات می‌کردند، اول آن را به خودمان نشان می‌دادند تا بفهمیم چه خطاهایی را انجام داده‌ایم.

ارکان امامت در میان ائمه علیهم‌السلام

در میان ائمه-علیهم‌السلام- ، ما چهار نام علی داریم که از ارکان امامت هستند؛ امیرالمومنین-علیه‌السلام-، امام سجاد-علیه‌السلام-، امام رضا و امام هادی-علیهماالسلام-، لقب این چهار نفر ابا‌الحسن هست و این لقب را خدا به صورت افتخاری به موسی‌بن‌جعفر-علیه‌السلام-هم داده ‌است با این‌که اسم ایشان علی نیست!

درجه و مقام زائر امام رضا-علیه‌السلام-

بالاترین مقام در نزد خدا، برای زائران امام رضا-علیه‌السلام- است و اگر کسی موفق به زیارت ایشان شود نزد پروردگار قرب دارد.

شأن نبوت برای امام رضا-علیه‌السلام-

راجع‌به امام رضا-علیه‌السلام- مسائل عجیب و غریب فراوانی وجود دارد؛ امام رضا‌-علیه‌السلام- شأن نبوت دارد؛ در روایت هست، عبای نبوت بر دوش امام رضا-علیه‌السلام- است و خدا به‌واسطه‌ی امام رضا-علیه‌السلام- از ما راضی شده‌ است.

احوال محبین امام رضا-علیه‌السلام- در قیامت

هر کس امام رضا-علیه‌السلام- را دوست دارد، وقتی در قیامت مقابل خدا قرار می‌گیرد خندان هست؛ در مشهد هم همین‌طور است، وقتی شما وارد حرم می‌شوید، یک نشاط درونی وجودتان را می‌گیرد، یک نشاط امام رضایی!

ثواب زیارت امام رضا-علیه‌السلام-

حضرت-علیه‌السلام- فرمودند: ثواب زیارت امام رضا-علیه‌السلام- برابر با ثواب هزار حج است؛ شما ببینید الان چقدر برای حج هزینه می‌کنند، در آخر شاید یک یا دو درصد افراد حجشان قبول باشد، شما می‌دانید که حج به این آسانی قبول نمی‌شود؛ این‌که شما پولتان را از کجا آوردید؛ اعمالتان را به چه صورت انجام دادید؛ نیت شما چه بوده ‌است، همه این‌ها مهم است، اگر یکی از اعمالتان را خراب کرده‌ باشید، حج شما قبول نیست؛ مثلا اگر در مشعرالحرام، وقوف شما در عرفات و منا اشکال داشته باشد یا طواف نساء را درست انجام نداده باشید، حج شما قبول نمی‌شود؛ اما حضرت-علیه‌السلام- فرمودند: زیارت امام رضا-علیه‌السلام- به اندازه‌ی هزار حج ثواب دارد؛ از همین‌جا و از همین روایت باید انسان متوجه شود که امام رضا-علیه‌السلام- چه جایگاهی نزد خدای متعال دارد و خداوند به‌خاطر گل روی حضرت-علیه‌السلام- ثواب هزار حج را به زائران امام رضا-علیه‌السلام- عطا می‌کند.

حرم امام رضا-علیه‌السلام- قطعه‌ای از بهشت است

شما نمی‌دانید امام رضا-علیه‌السلام- کیست، خودِ حضرت-علیه‌السلام- فرمودند: وقتی من را در مشهد دفن کنند، آن‌جا قطعه‌ای از بهشت و محل نزول و صعود ملائکه می‌شود؛ در قم همه‌جا محل نزول و صعود ملائکه و حرم است، ولی در مشهد یک قطعه برش خورده که محل نزول و صعود ملائکه است و آن حرم امام رضا-علیه‌السلام- است.

برکات زیارت امام رضا-علیه‌السلام-

یکی از برکات زیارت امام رضا-علیه‌السلام- این است که غم و غصه از دل انسان برداشته می‌شود؛ اگر مشکل مالی، غم و غصه دارید، با‌اعتقاد خودتان را به حرم امام رضا-علیه‌السلام- برسانید، دو ساعت در حرم بمانید و برگردید، بعد می‌بینید فتح الفتوح می‌شود.
حضرت-علیه‌السلام- فرمودند: به زیارت امام منطقه‌ی خودتان بروید، نزدیک‌ترین امام ما، امام رضا-علیه‌السلام- است. زیارت حضرت-علیه‌السلام- زیارت خدا در عرش و زیارت پیغمبر-صلی‌الله‌علیه‌واله‌وسلم- است، ویزا هم که نمی‌خواهد، پس کاهل نباشید؛ اگر دوست دارید که یک چیزی از دین بچشید و بفهمید، به زیارت امام معصوم-علیه‌السلام- بروید. در زمان سابق رسم بر این بود که اگر فرد خودش نمی‌توانست به زیارت برود به کسی که عازم مشهد بود یک سرراهی می‌داد و می‌گفت، من هم شریک زیارت شما باشم، بعد هم اسم او در لیست زائران قرار می‌گرفت و امام رضایی می‌شد.
حضرت-علیه‌السلام- فرمودند: «ولو کان مثل عددالنجوم» اگر گناهان فرد به اندازه‌ی تعداد ستارگان، «وقطر الامطار و ورق الاشجار» و به اندازه‌ی تعداد قطره‌های باران باشد، خداوند به برکت علی‌بن‌موسی‌الرضا-علیه‌السلام- او را می‌بخشد، «کان عندالله عزوجل کالشهداء البدر» و اجر شهدای بدر را به او عطا می‌کند! شهدای بدر مقام عجیبی دارند. شما حرم امام رضا-علیه‌السلام- بروید و زیارت‌نامه نخوانید، دو رکعت نماز هم نخوانید و فقط بگویید «السلام علیک یا علی‌بن‌موسی‌الرضا» چنین مقامی را به شما می‌دهند و این فقط به برکت امام رضا-علیه‌السلام- است.

فضیلت زیارت امام رضا-علیه‌السلام-

«عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ-عَلَيْهِ‌اَلسَّلاَمُ- قَالَ: مَنْ زَارَ قَبْرَ وَلَدِي كَانَ لَهُ عِنْدَ اَللَّهِ سَبْعِينَ حِجَّةً مَبْرُورَةً قَالَ قُلْتُ سَبْعِينَ حِجَّةً قَالَ نَعَمْ وَ سَبْعَمِائَةِ حِجَّةٍ قُلْتُ سَبْعَمِائَةِ حِجَّةٍ قَالَ نَعَمْ وَ سَبْعِينَ أَلْفَ حِجَّةٍ قُلْتُ وَ سَبْعِينَ أَلْفَ حِجَّةٍ قَالَ نَعَمْ وَ رُبَّ حِجَّةٍ لاَ تُقْبَلُ مَنْ زَارَهُ وَ بَاتَ عِنْدَهُ لَيْلَةً كَانَ كَمَنْ زَارَ اَللَّهَ فِي عَرْشِهِ قُلْتُ كَمَنْ زَارَ اَللَّهَ فِي عَرْشِهِ»
«ابى‌الحسن‌موسى‌بن‌جعفر عليه‌السّلام- فرمودند: كسى كه قبر فرزندم را زيارت كند براى او نزد خدا ثواب هفتاد حجّ‌ مقبول مى‌باشد؛ راوى مى‌گويد: محضر حضرت-علیه‌السلام- عرضه داشتم: ثواب هفتاد حج‌؟! حضرت-علیه‌السلام- فرمودند: بله، بلكه ثواب هفتصد حج‌! عرض كردم: هفتصد حج‌؟! فرمودند: بله، بلكه ثواب هفتاد هزار حج؛ عرض كردم: هفتاد هزار حج‌؟! فرمودند: بله، از آن گذشته چه‌ بسا حج مقبول واقع نشود.
فردی كه آن حضرت-علیه‌السلام- را زيارت كند و شب را نزد آن‌ جناب بيتوته كند مثل كسى است كه خدا را در عرش زيارت كرده است» (کامل‌الزیارات/ج۱/ص۹۲۸)
یکی دیگر از فضیلت‌های زیارت امام رضا-علیه‌السلام- خلاصی از اهوال روز قیامت است؛ اهوال روز قیامت عجیب است؛ در روایت دارد که انبیاء-علیهم‌السلام- آن‌جا دلهره و اضطراب دارند و به تعبیری بال بال می‌زنند، ولی هر کس زائر امام رضا-علیه‌السلام- باشد در آن‌جا آرام است؛ در قیامت انبیاء-علیهم‌السلام- تلاش می‌کنند که گشایشی شود، ولی زوار امام رضا-علیه‌اسلام- راحت هستند و هر کس نگاه می‌کند می‌گوید این‌ افراد چرا این‌قدر راحت هستند؟ جواب می‌آید، این‌ افراد زوار امام رضا-علیه‌السلام- هستند.
حضرت رضا-علیه‌السلام- فرمودند: کسی که در غربتم به زیارت من بیاید، من و پدرانم شفیع او می‌شویم و هر کس ما شفیع او باشیم غصه نخورد و خداوند برای او باغی از باغ‌های بهشت را قرار می‌دهد.

بیست و سوم ذی‌القعده، هدیه‌ی ویژه‌ی خداوند به شیعیان

برای ما یک تفحه‌های ویژه‌ای هست؛ لذا کاهلی نکنید، در بیست و سوم ذی‌القعده که روز زیارتی امام رضا-علیه‌السلام- است با همسر و فرزند به زیارت بروید.
من اعتقاد دارم که هر وقت شما به قصد زیارت وارد حرم می‌شوید، ثواب روز زیارتی را می‌برید؛ این حرف مهم است که افراد به قصد زیارت به مشهد بروند، ولی متاسفانه افراد بیشتر به قصد سیاحت مشهد می‌روند تا زیارت! حواستان را جمع کنید و یک‌بار هم که شده است به عنوان زائر به مشهد بروید تا در پرونده‌ی شما بنویسند این فرد زائر است، وقتی نوشتند این فرد زائر است، دیگر کار تمام است.

و صلی الله علی محمد و آله

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

هیئت حجت‌بن‌الحسن-علیه‌السلام-؛ شب‌جمعه ۱۴۴۰؛ بیست و دوم ذی‌القعده؛ ۹۸/۵/۳