qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

روند کلی تربیتی جامعه

سوال: به نظر حضرتعالی روند کلی تربیت در جامعه ما به سمت کمال هست یا برعکس، نزول؟

جواب: صد‌درصد کمال! ببینید مطالبات بالاست؛ مطالبات مردم جهت‌دار شده، می‌فهمند عمل صالح چیست، می‌فهمند خوبی چیست، می‌فهمند رشد چیست. همان‌طوری که می‌فهمند فساد چیست. ببینید گاهی فساد تعریف می‌شود به مشروب خوردن؛ این‌جور نیست! همین‌که مردم الان خوبی و بدی را می‌فهمند و انسان‌های با ارزش را می‌شناسند، این رشد جامعه است که جامعه دارد تشخیص می‌دهد. مثلاً شما حرم امام رضا-علیه‌السلام- را می‌بینید چقدر شلوغ است، این تشخیص مردم است؛ با این که گرفتارند، پول ندارند، خیلی مشغولیات دارند، باید خلوت‌ترین جا باشد ولی نه، شلوغ‌ترین جاست! عتبات این‌جور است، اربعین این‌جور است، همین مردم هستند دیگر!

 پس مردم تشخیص دادند، منتها ما باید یک مقداری صبوری کنیم. ببینید یک اتفاقی دارد می‌افتد، الان مقام معظم رهبری-حفظه‌الله- تاکیدش این است که من امیدوارم، هیچ کس نمی‌داند ایشان چه می‌گوید، نمی‌خواهد حرف بزند، نمی‌خواهد چیزی بگوید که بگویند ایشان دارد پیش‌بینی می‌کند، غیب می‌گوید. می‌گوید من امیدوارم، بی‌دلیل هم حرف نمی‌زنند.

صبوری کنیم می‌خواهد اتفاقی بیفتد، می‌خواهد مسئله‌‌ای حل شود که قبلش این است. شما قضیه فتح مکه را دنبال کنید، قبل از فتح مکه چه اتفاقاتی افتاد! اواخر رژیم شاه را ببینید چه اتفاقی افتاد! این آقای ترامپ از همه بهتر میداند که روی پوست موز است برای همین است که این‌قدر دست‌پاچه است، یعنی آن چیزی که در ذهنش ساخته بود نشد، ببینید تصمیم‌های الکی آنی می گیرد. خب اگر شما بخواهید از این عبور کنید، بله سخت است، اتفاقاتی می‌افتد، زمینه‌هایی هست.

پس آینده ما روشن است، آینده ما بسیار امیدوارکننده است، مردم نتیجه آن زحمت‌ها را خواهند دید و خدای متعال خون شهید صدوقی‌ها، همتی‌ها، مدنی‌ها را اصلا ضایع نمی‌کند! یک عده تا این حد دارند دین خدا را تائید می‌کنند، خدا این‌ها را رها کند برود کفار را تایید کند؟ چنین چیزی می‌شود ؟ نه! این‌جور نیست، آینده بسیار خوب است. آینده تربیتی هم خوبست، یک مقداری باید از بالا دید. انسان نباید گرفتار اتفاقات مقطعی باشد. مثلاً همین اینترنت، خدا می‌داند الان چه فضاهای خوبی برای اطلاع رسانی دین ایجاد کرده! ببینید ما اصلا در عربستان حرف برای گفتن نداشتیم، یک مفاتیح را نمی‌توانستیم ببریم! الان تمام کتب شیعه در عربستان است، با چه چیزی؟ با اینترنت. در دسترس آن‌هاست و مراجعه می‌کنند، دیگر لازم نیست یک آمریکایی یواشکی از کتابخانه یک کتابی راجع به اسلام پیدا کند؛ نه! سرچ می‌کند، همه مطالب می‌آید، وقتی یک مطالعه خوب کرد، وضع موجود آنجا را هم دارد می‌بیند، خب او هم که فکرش آماده است.

به همین دلیل شما دارید می‌بینید در ۱۳۰ کشور حوزه علمیه داریم. حوزه علمیه را که همین‌جور به پا نمی‌کنند! الان شما برو بگو ما می‌خواهیم برای یک شهرستانی حوزه بزنیم، مگر قبول می‌کنند؟ این‌قدر سخت‌گیری می‌کنند تا همه معیارها آماده شود. پس پذیرش ایجاد شده، آنچه که شما می‌بینید به عنوان فساد یا اتفاقاتی که می‌افتد برای ما هم یک فایده‌هایی دارد، خب بله فساد هم دارد. الان با همین اتفاقی که افتاد که روسری‌ها را بر می‌دارند؛ اصلاً انقدر حجاب در ذهن‌ها معلوم نشده بود، خیلی از خانم‌های ما عمیقا در مورد حجاب فکر نکرده بودند! این باعث شد خیلی از کارشناسان دارند در مورد حجاب صحبت می‌کنند، خیلی از مسائل دارد مطرح می‌شود، زمینه‌های تعمیق در فکر دارد ایجاد می‌شود، خب چه کسی باعث شد؟ دشمن!

اگر ما اینجور نگاه کنیم می‌بینیم خود اسلام هم همینطور بود. رسول خدا، محمد مصطفی-صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم- لحظه به لحظه درگیر دشمن بود، آن‌ها می‌آمدند یک شعار درست می‌کردند “هوهو” حضرت فرمودند: شما هم یک شعار درست کنید “اجدادم”.

شما الان می‌گویید فساد زیاد شده، ما اصلا نمی‌دانیم فساد چیست! زمان نوح پیغمبر ۷۰۰ زن فاحشه هر روز بعد از ظهر در منطقه‌ای که نوح زندگی می‌کرد راه می‌افتادند، بزن و برقص می‌کردند تا فساد ایجاد کنند، ۷۰۰ زن! آن موقع نه شبکه‌های مجازی بود، نه آمد نیوز بود، نه آقای زم بود. کمی تحملتان را بالا ببرید! شما اگر آن زمان بودید چه کار می‌کردید؟ شما اگر زمان شاه بودید چه کار می‌کردید؟

خیابان مطهری سابق از اول تا آخر، من یک خیابان را دارم می‌گویم، از اول مطهری تا آخر مطهری که می‌رفتیم، زن‌های زمان شاه، زن‌های مست لایعقل که تلوتلو خورده، نیمه ‌برهنه و برهنه بودند، از اول خیابان مطهری تا آخرش که به ولی عصر و پهلوی آن موقع می‌خورد؛ کف خیابان افتاده بودند. شما تحمل یکی از آن‌ها را ندارید، ظرفیت باید داشت! ما داریم کار بزرگی انجام می‌دهیم که پرچمی را بلند کردیم! حکومت‌داری کاری ندارد که، شما مشروب را آزاد کنید، یک بخش زیادی موافق حکومت می‌شوند، حجاب را آزاد کنید، یک بخش زیادی با شما هستند، قمار بازی را آزاد کنید، یک بخش زیادی با شما خواهند بود. شما ۱۰ تا چیز که الان در جمهوری اسلامی ممنوع کردید را بردارید، بهترین حکومت را خواهید داشت! ما ده منع، آن هم مهمترین ممنوعات را ایجاد کردیم، یک روز هم حکومت نظامی اعلام نکردیم تا حالا، یک روز!

آمریکا را ببینید، تظاهرات را ببینید، همین قضیه لندن را ببینید، آقای ترامپ دارد می‌رود، چقدر از او متنفر هستند؟ ما برای حق ایستادگی می‌کنیم، این را درک کنیم. می‌خواهند به همین هم به ما ثواب بدهند، برای همین ناراحتی‌هایی که ما می‌کشیم ثواب می‌دهند. چرا آن‌قدر با ما در افتادند؟ به خاطر این‌که ما دستمان را بردیم در لانه زنبور، یعنی همه‌ی هویت آن‌ها را به هم ریخته‌ایم. در نیجریه حدودا بیست هزار مقلد مقام معظم رهبری-حفظه‌الله- تربیت شدند، اسرائیل هفته پیش برای هر بچه نیجریه‌ای یک تبلت فرستاده، یعنی احساس خطر کرده، ما کجا نیجریه کجا؟ آن‌جا از ما ترسیده، خب تبلت بفرست، تبلت‌ها هم به نفع ما می‌شود، بعد هم این‌که حق پیروز است، بعد هم این‌که خدا پشت سر ماست. پس همه این قضایا گواه این است که آینده ما خیلی آینده روشنی است که به ظهور امام زمان-علیه‌السلام- متصل خواهد شد، ان‌شاالله.