qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

سن ازدواج دختران

سوال: با توجه به شرایط فعلی از چه سنی باید دختران را برای ازدواج آماده کرد، آیا شما سن ازدواج دختران را سن خاصی می‌دانید؟

جواب: می‌گویند که دختر رشیده باشد، من می‌گویم رشیده الان این است که موبایل می‌خواهد، مواظب خودش است، مواظب قیافه‌اش است، خوابش یک خرده پریشان است، صورتش گاهی جوش می‌زند و هیجاناتش بالاست، بی قرار است، دارد دوران بلوغ و بعد از بلوغ را طی می‌کند، نوعا هم یک دغدغه‌ای را خدا در دخترها قرار داده که می‌خواهند عروس شوند، مادرها باید خیلی مواظب باشند این دغدغه را جواب بدهند، دختر احساس نکند که همه دخترها دارند می‌روند، او جا می‌ماند! یک نم نمکی؛ مثلاً رفتند خرید، یک چیزی از جهیزیه که بعداً هم شکلش تغییر نمی‌کند و مثلا از مد نمی‌افتد بخرند (مثلاً قاشق چنگال)  بگویند این جهیزیه شماست. بعضی از شهرها این‌طورند، مثلاً کاشان زود در تدارک جهیزیه‌اند، بعد افراد دیگر هم می‌فهمند که این خانواده آماده هستند. گاهی می‌شود سه سال دختر را در عقد نگه می‌دارند، چه اشکالی دارد؟ سه سال نگه دارند، حالا این دختر الان دوازده سالش است می‌شود پانزده سالش، سیزده سالش است می‌شود شانزده سال.

 این  فضا در خانه باشد، گاهی پدر و مادر یک تکه بیندازند مثل این‌که دیگر وقتش است، مادر آمد دید دختر ظرف‌ها را خوب شسته، بگوید دخترم مثل این‌که دیگر وقتش است، وقتش است یعنی دیگر کم‌کم باید به خانه‌ی بخت بروی، ذهنش را آماده کنند، خیلی مهم است! جنبه روانی ذهنش را آماده کنند.

 من هشدار می‌دهم به خانواده‌هایی که به این قضایا بی‌اهمیت می‌شوند، بچه‌هایشان بروند دانشگاه، دیگر حریفشان نیستند، در دانشگاه یک آدم دست و پا چلفتی و خلاصه بدقواره را می‌گوید عاشقش شدم! آنجا هم هستند دیگر، دام است دیگر! این مثلا برای قم، او هم برای چاپالاق تپه!که هیچ نه زبانشان به هم می‌خورد نه بقیه‌ی مواردشان! مشکل پیدا می‌کنند!