qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

حکومت و انتخابات

سوال: سوال کردند که هر وقت نزدیک انتخابات می‌شویم این سوال برایمان پیش می‌آید که چرا بعضی از افرادی که (حالا به تعبیر ایشان) نباید تایید بشوند، توسط شورای نگهبان تایید می‌شوند و مردم هم به اعتبار آن تایید به این‌ها رای می‌دهند؟

جواب: ببینید من دو کلمه راجع به انتخابات می‌گویم، دو کلمه که ما در نظام به آن مبتلاییم. نظام ما دارد دو کار انجام می‌دهد:

1) باطل کردن یک مَرام، مرام کسانی که به آن طرف آبی‌ها اعتقاد دارند، به غرب اعتقاد دارند؛ آقای بازرگان را ببینید، آقای بنی‌صدر را ببینید، آقای هاشمی را ببینید، آقای خاتمی را ببینید، آقای روحانی را ببینید، این‌ها گرایش و نگاهشان به غرب است، خوب حالا شما می‌خواهید چه کاری انجام دهید؟ یعنی واقعاً در دنیا این‌طور است که غرب به عنوان یک موتور راه اندازِ موثر مطرح بوده. یک عقیده دیگر هم هست که گفته می‌شود نه، غرب دشمن است! خب ما می‌خواهیم ثابت کنیم دشمن است، این چطور باید اتفاق بیفتد؟ همین زمینه‌هاست. اگر این فضا ایجاد نمی‌شد، اگر مذاکره نمی‌شد، 5+1 نمی‌آمد، این تعهدات داده نمی‌شد، آقای روحانی این کارها را که عقیده‌اش است، انجام نمی‌داد، آمریکایی‌ها کِی شناخته می‌شدند؟! کِی مشت آن‌ها باز می‌شد؟!

 در بدترین شرایط، آن‌ها بد رفتار کردند. خب، یک مرام باطل شد. این را نمی‌شود شما بگویید دانه دانه کار بده! آن کار خوب است که! خب، حالا این فرد الان می‌آید در انتخابات، شورای نگهبان بخواهد همه‌ی آن‌ها را رد کند که نمی‌شود! آقا ما یک جنبه‌ی دیگری هم داریم، رأی می‌خواهیم، حتی از یک هنرپیشه استفاده می‌کنیم. در ۲۲ بهمن با یک زن بدحجاب هم مصاحبه می‌کنیم، با فلان آقا هم مصاحبه می‌کنیم، الان تکلیف آقای زیباکلام در جمهوری اسلامی معلوم نیست؟ تکلیفش معلوم است، ولی آقای زیباکلام در مدار رأی جمع کردن موثراست، ما رأی هم می‌خواهیم.

نظام غیر از این‌که آدم اصلح می‌خواهد، رای هم می‌خواهد، فعلا یک بخشی از رأی پیش آن‌هاست، حالا شورای نگهبان باید چه کار کند؟ بیاید بگوید این ۱۵ نفر، خب این ۱۵ نفر انتخاب می‌شوند، ولی فقظ ۳۵ درصد مردم می‌آیند مشارکت می‌کنند، بقیه نمی‌‌آیند و اگر نیامدند نظام زیر سوال می‌رود. اگر جامعه به یک بلوغی رسید که ۵۵ درصد مردم با همین ۱۵ نفر آمدند وسط، ما این کار را می‌کنیم. پس ما دنبال مشارکت هم هستیم چون در دنیا، این خودش یک زبان گفتمان است. پس یک کار شد باطل کردن یک مرام؛

۲) افراد باید درون خودشان را نشان بدهند، چه کسی فکر می‌کرد آقای خاتمی این‌جور شود؟ سید اولاد پیغمبر جامعه را این‌طور به فساد بکشد، آن حرف‌ها را بزند، چه کسی فکر می‌کرد؟! خب باید بیایند تا آنچه درونشان است مطرح شود. ما داریم تاوان این را می‌دهیم! اگر این اتفاق نیافتاد و مردم به رشد و بلوغ نرسیدند… همین اغتشاشات، این‌ها برای چه است؟ برای غربالگری است.

 الان در عراق دارد بهترین اتفاق می‌افتد، با آن عراقی که هفتاد و دو ملت است! شما نمی‌توانید بگویید حکومت اسلامی! عراق باید به هم بریزد، اتفاقاتی بیفتد، غربال شود، آن نیروی به دردبخور شیعه آن‌جا بیاید بالا! این خسارت دارد، هزینه دارد، تحمل دارد، مشقت دارد. چه کسی می‌دانست معاویه، معاویه می‌شود، عمروعاص، زبیر، طلحه، چه کسی فکر می‌کرد؟! کی فکر می‌کرد زهیر به طرف امام حسین-علیه‌السلام- بیاید؟!

 پس این اتفاقات باید بیفتد، این زمینه‌ها پیش بیاید، ما باید این خسارت‌ها را بدهیم تا یک زمینه‌ی عقل جمعی در همه پیدا شود، آن عقل جمعی که پیدا شد، زمینه‌‌ی یک حکومت اسلامی که انشاءالله در حال حرکت به سمت آن هستیم (دولت اسلامی، چون ما هنوز در دولت اسلامی وارد نشدیم، نظام اسلامی است) به وجود آید، به جایی برسد که همه وزرا مثل آقای رجایی شوند. خیلی کار دارد که همه وزرا مثل آقای رجایی شوند ، ما شاید الان در ده درصدیم، ده درصد توانستیم… این خودش پیشرفت است.