qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

نفس و عبادات

سوال: برای این‌که نفس ما در مساله عبادات و مناسک شرعی بهتر همراهی کند چه راه‌هایی وجود دارد؟

جواب: به واجب و حرام اکتفا کنید؛ واجب را انجام بدهید، حرام را ترک کنید. من تازه می‌گویم از واجبات هم یک خرده بزنید.

در نماز واجب قنوتت را مختصر تمام کن، دستت را بردی بالا بگو «لا‌اله‌الا‌الله» تمام شد، این قنوت! «اللهم صل علی محمد و آل محمد»، تمام شد، این قنوت. قنوت را طولانی نکن. ذکر رکوعت را طولانی نکن، چون نفست اذیت است، به نفست نیرو بده. وقتی شما نمازهایت را مختصر کردی، نفست کیف می‌کند، می‌گوید این یک آدم عاقلی است، آرام آرام حرفت را گوش می‌دهد، بعد که دیدی توانت رفت بالا بله؛ نمازت را هم یک خرده طولانی کن، یک خرده تعقیبات بخوان. گفته شده نفست را بکش، اما با کارهایی که ما می‌کنیم، با سخت‌گیری‌هایی که ما می‌کنیم، نفسمان ما را می‌کشد!

گاهی من بعضی از آدم‌های مؤمن را می‌بینم افسرده‌اند، به خاطر چه؟ به خاطر عباداتشان! آقا در جلسه روضه امام حسین-علیه‌السلام- شما حق نداری این‌طور گریه کنی، چون اعصاب نداری شما! دلت سوخت کافی است. شما بگذار یک نفر دیگر دارد گریه می‌کند به جای شما می‌آید، یک جوری سینه می‌زند طاقت ندارد! بگذار یک کسی دیگر دارد سینه می‌زند! بعضی‌ها هم نه، می‌تواند سینه بزند، اما رفته آن ته نشسته، موقع سینه زنی جلو نمی‌آید!  حالا چیزی هم به تو نمی‌دهند.

 می‌بینید! ما هر دو را داریم! لذا شما اگر خواستی طاقتت زیاد شود با نفست راه بیا. چرا خدا نماز قضا گذاشته، مگر خدا حکیم نیست، نماز قضا برای چیست؟ نماز قضا برای کسی است که ایمانش ضعیف است، خوابش سنگین است، شروع بندگی‌اش است، نمازش هم قضا می‌شود، خب این فرد کم کم با نماز قضا، نماز‌خوان می‌شود. بعد هم اول وقت خوان می‌شود، بعد هم نماز‌شب‌خوان می‌شود، همه این‌ها درست می‌شود.