qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

نگاه به نامحرم

سوال: با توجه به فضای مجازی و وضع حجاب جامعه، آیا راهی وجود دارد که انسان از نگاه کردن به نامحرم لذت نبرد یا به طور کامل چشم‌هایش را کنترل کند؟

جواب: اصلا ربطی به چشم ندارد. یک پیرمرد چشم دارد دیگر، اما با تقواست، یک جوان با تقواست. ببینید! پشتِ چشم شهوت است، پشت پرده‌ی گوش غیبت، من خوشم می‌آید شما راجع به کسی حرف بزنی، این از موسیقی خوشش می‌آید، پشت پرده گوش شهوت موسیقی است، ربطی به چشم ندارد که!

آنجا هم که گفته میش ود «غضوا ابصارکم» نمی‌خواهد بگوید چشم‌هایتان را ببندید، اگر چشم بسته راه برود که سرش می‌خورد به دیوار، نه! معنی‌ “غضوا” این نیست که شما چشم‌هایتان را ببندید راه بروید، نه؛ این نوع معناست یعنی پشت شهوت است. این شهوت را باید سیر بشوی، با «اللهم کن لولیک…» هم حل نمی‌شود. یک شهوتی ته مانده است، باید آخرین لذت را از حلال ببرید، این اگر شد، چشم سیر می‌شود.

من به شما بگویم زن‌ها به هیچ وجه اصلاً زیبا نیستند، آن کسی که شهوت سراغش می‌آید یک پیرزن ۸۰ ساله هم برایش ۱۴ ساله است، چون شهوت آمده! آن کسی که اصلا شهوت ندارد یک زن ۱۴ ساله هم که جلویش باشد، برایش چیزی نیست. خیلی‌ها نمی گویند ما نسبت به زنمان برادر و خواهریم؟ این است دیگر! پس پشت این شهوت است.

نه این‌که زن‌ها جلوه دارند، نه! زن‌ها معمولی‌اند، مثل مردها هستند، یعنی از خود زن‌ها بپرسید بین خودشان، می‌گویند بله ما همه معمولی هستیم.

اگر یک بَزَک، کسی را تغییر می‌دهد، آن بزک نیست، این زمینه تحریک دارد. پس یک شهوتی است که یک زنی آن‌طرف بدحجاب می‌شود، آن‌طرف آرایش می‌کند، تحریک می‌کند و زمینه حرام را فراهم می‌کند، لذا گفته شده ازدواج کنید تا نیاز به آن نداشته باشید. لذا گفته شده شما از حلالت استفاده کن تا نیاز به آن نشود. پس چشم تقصیر ندارد، زمینه نیست.

 حالا برای اینکه چشم در این مرحله یک مرحله دیگر را بگذراند، قرآن زیاد بخوانید. خود قرآن زیاد خواندن، وقتی چشم به آیات قرآن می‌افتد، از معنویات به یک اوج می‌رسد، دیگر به این امور مادی بیرونی توجه ندارد.

من سال ۵۴ خدمت آقای سید محسن میرباقری که مُکَلّا است رسیدم. در دانشگاهی که ایشان در رشته مهندسی فارغ التحصیل شد، دانشگاهش به لحاظ فساد اگر در رتبه اول نبود، در رتبه دوم، سوم بود.  ایشان آن زمان به من گفت من هنوز در دانشگاه چهره‌ی یک دختر را ندیده‌ام! ببینید، زمانِ قبل از انقلاب، نه این‌که نگاه نکردم، این مواظبت‌ها، تقوا، برنامه‌های معنوی کنترلش کرده، شهوت پشت چشم را از بین برده، و الا اگر این حل نشود پیرمرد ۷۰ ساله، ۹۰ ساله هم گرفتار است، چه برسد به جوان!