qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

تبلیغ و کارهای جهادی

سوال: با توجه به فرمایش شما که مردم در بعضی از مناطق که برای تبلیغ می‌رویم توقعاتی از جمله کارهای اردوی جهادی را از طلبه دارند و انصافاً هم می‌بینیم وقتی وارد این کارهای عمرانی می‌شویم همراهی مردم بیشتر است، آیا این کافی نیست؟

جواب: نه، لازم است، کافی نیست! کار ما این نیست، کار ما این نیست که طلبه‌ها بروند رفتگر بشوند! اثر خوبی هم دارد، مردم خوششان می‌آید، ولی من چه خلأی در طلبگی دارم که باید با رفتگر شدن پُرش کنم؟ الان آقای قرائتی احتیاج به چه دارد؟ احتیاج دارد کنارش یک موسیقی بگذارند، بعد بیاید درس‌هایی از قرآن بدهد؟ احتیاج دارد یک …. بگذارند بعد بیاید درس بدهد؟ وسطش یک کار تبلیغاتی؟ یک خانم کنارش باشد؟ نه، ایشان دارد درس قرآن می‌دهد، چند سال هم هست، ۴۰ سال است که در صدا و سیماست. صدا و سیما یک جوری نیست که شما بتوانید ادامه بدهید، اگر یه نفر را نپذیرفتند او را تعطیل می‌کنند. پس لزوما این‌جور نیست که شما هر کاری را که فکر کردی یک جاذبه ایجاد می‌کند همان را…، نه! حالا مثلاً یک گروه رفت یک کاری کرد به عنوان نماد طلبگی، خب کافی است دیگر.

یک گروه رفتند با لباس رفتگری…. خب تمام شد دیگر. ولی این‌که من بیایم این را شغلش کنم، بگویم طلبه‌ها بروند چنین کاری بکنند! یا رفتند کنار دریا گفتند بیایید مردم را کنار دریا با اون حالتی که اونجا هستند… ! من باید بفهمم مقتضای الان چیست. ببینید، مقتضای الان این است که طلبه، اگر آن طلبگی لازم را انجام بدهد، مردم به آن محتاجند. می‌آید یک کتاب ساده، کتاب بینوایان را می‌خواند، شما خیال می‌کنید در کتاب ویکتور بینوایان چه چیزی است می‌خواند؟ داستان یک فقر است، خب الان مگر کم از این داستان‌ها داریم؟ شما هم بنویس، مردم خلأ دارند. آقای رفیعی دارند سخنرانی می‌کنند، چقدر خوب دسته بندی می‌کنند، اغنا می‌کنند مخاطب را، خب مخاطب چیز دیگری نمی‌خواهد که! از این کارشناس، از این حوزه همین را می‌خواهد. از آقای فرحزاد مگر چی می‌خواهد؟ می‌خواهد بیاید نصیحت کند، ما را می‌بینند از ما این را می‌خواهند. ولی من نه، من فکر می‌کنم که مثلاً این کالای من مرغوب نیست، می‌آیم یک کالایی را که مال من نیست همراه خودم می‌برم، می‌گویم از این طریق شما بیایید. الان همین اردوهای جهادی، یک جمعی هستند دارند می‌روند منطقه، اردوی جهادی است، یک طلبه هم بینشان است کارهای فرهنگی‌اش را می‌کند. یا نه، یک گروهی از طلبه‌ها هستند، می‌روند آن‌جا یک سری کارهایی مثل حمام درست کردن انجام می‌دهند. ولی اصلش این است که اگر حمام درست می‌کند، بعد بیاید اذان مردم را هم درست کند، نماز مردم را هم درست کند، این خوب است. یعنی الان شما در یک منطقه بروید، اگر نروید حمام درست کنید، این فرد دیگر نمی‌آید، این خوب است. ولی اگر شما آن را مبنا قرار بدهید، بدان ضرر می‌کنیم و این را خداوند از ما نخواسته است.