qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

مسائل حوزه

سوال: اشاره کردند، مبنای شما دفاع از حوزه است؛ اما آیا در این موضوع هم حق با حوزه است؟! چرا حوزه مانند دانشگاه ازدواج آسان و دسته جمعی برگزار نمی‌کند، با اینکه نهاد دینی است و باید در این موضوع جلودار باشد؟

جواب: آن مصنوعی است، طلاق‌هایش را هم بروید ببینید! وقتی شما فله‌ای آوردید ۲۰۰ نفر را کنار هم گذاشتید و گفتید ازدواج آسان، بعد طلاق‌ها را هم ببینید. اما حوزه ملاک به شما می‌دهد، اصلا ازدواج را آسان می‌کند، لذا طلبه چون ملاک دستش است، می‌بینی در هر شرایطی می‌تواند ازدواج آسان برقرار کند، لزومی ندارد که یک نفر بیاید هولش بدهد، لازم نیست یک همایش دسته جمعی بگیرید، طلاب روی این کار می‌کنند. حوزه متین عمل می‌کند، لذا آمار ازدواج در طلبه‌ها بیشتر از دانشگاه است، با این‌که در آن‌جا شما را هول دادند!

 آن وقت باید هم در دانشگاه این کار را بکنند، چون مبانی دینی دستشان نیست. آقا آمده مهندسی خوانده، نهاد هم زحمت کشیده. من امروز برنامه‌ای دیدم خیلی کیف کردم، دیدم در دانشگاه علم و صنعت به متاهلین دو سال خانه می‌دهند، بعد مصاحبه می‌کرد گفت: آقا خانه دارید؟ گفت: بله، با این خانم هم ازدواج کردیم، درس هم داریم می‌خوانیم، صاحب بچه هم هستیم، این خیلی عالی است؛ ولی وقتی ما ملاک داریم، احتیاج به همچین کاری نداریم که! بعد هم حوزه آن‌قدر معطل نمی‌کند که سی سالگی ازدواج کنی، برای دانشجو دیگر چاره‌ای نیست، سن دارد تمام می‌شود، طلبه نه، ۱۷ سالگی ازدواج می‌کند، بیست سالگی ازدواج می‌کند. لذا چون حوزه اصل قضیه دستش است، احتیاج به یک همچین کارهایی ندارد که بیاید یک امر این جوری را دامن بزند، ملاک دارد می‌دهد؛ لذا شما باید بگویید که آمار ازدواج دانشگاه بیشتر از حوزه است! این‌طور نیست! آمار طلاق حوزه بیشتر از دانشگاه است؟ این طور نیست. این نشان می‌دهد که یک حرکت ملاک‌دار و متین دارد و من هم تعصب روی حوزه دارم، همانطور که تعصب به اهل‌بیت-علیهم‌السلام- دارم. تعصب خیلی چیز خوبی است. در روایت دارد که نسبت به باورهایتان متعصب باشید، شما ببینید بندبند عقایدی که الان در جامعه است مال حوزه است، یک جا اذان می‌گویند مال مراجع است، کلی چادری می‌بینید مال مراجع است، یک نشست دینی می‌بینید مال مراجع است، جمهوری اسلامی مال مراجع است، ولی فقیه از مراجع است، کدام تشکیلات می‌تواند ولی فقیه درست کند، بیاید این‌طور مملکت را نگه دارد؟! آقای مطهری-رحمه‌الله‌علیه- مال حوزه است، علامه طباطبایی-رحمه‌الله‌علیه- مال حوزه است، آقای بروجردی-رحمه‌الله‌علیه- مال حوزه است، امام-رحمه‌الله‌علیه- مال حوزه است. منتهی اگر دارید اشکال می‌گیرید؛ حضرت موسی-علیه‌السلام- ناراحت شد، گفت خدایا خیلی پشت سر من حرف می‌زنند، خدا به موسی-علیه‌السلام- گفت پشت سر من هم خیلی حرف می‌زنند! اشکال در حوزه بر اساس یک اختلافی است که مربوط به آقایان علماست، بین خودشان حل می‌کنند؛ ولی وقتی من وارد می‌شوم، یک مُکلّا وارد می‌شود، قضیه یک چیز دیگر می‌شود. ببینید مثلا همین حرف‌هایی که آقای پورازغدی آمدند زدند! حوزه است دیگر، حوزه احترام دارد، یک معمّم می‌آوردیم همین حرفا را می‌زد، چه اشکالی دارد؟ الان یک معمم برود دانشگاه، در محیط مهندسی ایرادهای امور مهندسی را بگیرد، نمی‌پذیرند و درست هم هست که نپذیرند و الّا ما که در حرف اشکال نداریم که! شما باید بگویید حوزه باید بیشتر تلاش کند و این خیلی چیز خوبیست، بیشتر باید همراهی کند، خیلی چیز خوبیست، انگیزه‌اش بیشتر باشد، قطعاً درست است. این بالندگی حوزه است، رشد حوزه است ولی شما بیایید بزنید توی سر حوزه، اگر توی سر حوزه زدید، دین را از کجا می‌خواهید بگیرید؟ اگر حوزه را خواباندی، دین از کجا می‌خواهد در بیاید؟ ببینید لذا ما  آن مبنایی که داریم را محکم بگیریم، اگر با خود حوزوی‌ها، خود مراجع صحبت کنید واقعاً بیش از ما به اشکالات حوزه واقفند؛ یعنی اشکالات عمیق‌تری از حوزه را سراغ دارند. این هست، ولی این‌که من بیایم هو کنم، بیایم سر و صدا کنم، ما داریم می‌گوییم این نباشد.