qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

قم حرم اهل‌بیت-علیهم‌السلام- است

اهل‌بیت-علیهم‌السلام- قم را حرم خودشان قرار دادند. لحظاتی را که انسان در قم می‌گذراند، برای او رشد و علم است و به نوعی اتمام حجت است.
خداوند ما را امت وسط معرفی کرده و بر دوشمان بار نهاده و من در صورتی می‌توانم برای اسلام کاری انجام دهم که وظیفه‌ی خودم را بشناسم.
الطاعة بعد الطاعة علامة قبول الطاعة؛ دلیل قبول عمل، آمادگی برای عمل بعدی است و خداوند خریدار عمل خالصانه است.
در دستگاه اهل‌بیت-علیهم‌السلام- نباید هیچ کاری را کوچک شمرد و باید تلاش کرد سنت اهل‌بیت-علیهم‌السلام- را در جامعه نهادینه کرد.

«أعوذُ بِاللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الْرَّجیم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ»
«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَى سَيِّدِنَا وَ نَبِيِّنَا وَ حَبِيبُ قُلُوبِنَا أبوألقاسِمِ مُصْطَفیٰ مُحَمَّد وَ عَلی آلِهِ الطَیِّبینَ الطَّاهِرِين ألمَعصومین وَ لَعنةُ اللهِ عَلَی أعدائِهِم أجمَعینِ مِنَ الان إلی قیامِ یَومِ الدّین»
«اَللّهُمَّ اِنّا نَرْغَبُ اِلَیْکَ فى دَوْلَةٍ کَریمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الاِْسْلامَ وَاَهْلَهُ وَتُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَاَهْلَهُ وَتَجْعَلُنا فیها مِنَ الدُّعاةِ اِلى طاعَتِکَ وَالْقادَةِ اِلى سَبیلِکَ وَتَرْزُقُنا بِها کَرامَةَ الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ»
صلواتی برای امام عصر-علیه‌السلام- مرحمت کنید.

ولادت پر خیر و برکت امام رضا-علیه‌السلام- و فاطمه‌ی معصومه-سلام‌الله‌علیها- مبارک باد. برای ما باعث افتخار است در قم که حرم اهل‌بیت-علیهم‌السلام- نامیده شده، زندگی می‌کنیم. تمام کوچه‌ها و خیابان‌ها، حرم است، رواق و صحن است. حواستان باشد این‌طور فکر نکنید که در خیابان و کوچه راه می‌روید، همه‌ی قم حرم است و ما در حرم راه می‌رویم و اهل‌بیت-علیهم‌السلام- قم را حرم خودشان قرار دادند و یک نگینی را به زینت این حرم اضافه کردند که برای مومنین چشم روشنی باشد و باب جدیدی از علم در قم باز شد که به همه جا نور می‌بخشد.

قم محل رشد و علم است

انسان لحظاتی را که در قم می‌گذراند، برای او رشد و علم است و به نوعی می‌توان گفت یک اتمام حجت است؛ خیلی باید مواظب باشیم که وقت‌مان در قم به هدر نرود، اگر در محله یا کوچه یک عالِم عمامه به سر می‌بینید با او رفیق بشوید و سوال کنید، این عالم هم باید فرصت را غنیمت بشمارد که می‌تواند به تعدادی رسیدگی کند و محل فهم و محل تقوای آن‌ها بشود. بنده به آقایان علما عرض می‌کنم؛ درِ خانه‌هایتان را نبندید و بگذارید یک ساعتی از روز باز باشد تا مردم بیایند و از شما سوال بپرسند و بدانند که شما پاسخ‌گو هستید، یا بیایند با شما درد دل کنند و یک مقدار بارغم از دلشان برداشته شود و احساس راحتی به آن‌ها دست بدهد. بنده به یکی از آقایان علما گفتم شما کرج چکار داشتید؟ گفت من با چهار نفر از پا منبری‌ها رفاقت دارم، با آن‌ها تماس گرفتم و گفتم می‌خواهم شما را ببینم، این عالِم از قم بدون این‌که ماشین داشته باشد با وسیله‌ی نقلیه‌ی عمومی خودش را به کرج رسانده تا آن چهار نفر را ببیند! بعد گفت همین‌که آن‌ها را خوشحال کردم برایم کافی است!
من به آقای اعرافی پیغام دادم گفتم که شصت هفتاد نفر از آقایان را شناسایی کنید که به درِ خانه‌هایشان یک تابلو بزنند با عنوان آموزش نماز یا پاسخ به سوالات شرعی. چطور یک نفر تابلوی گالری یا آتلیه یا آموزش گیتار می‌زند، این‌ها هم تابلوی آموزش نماز و… بزنند و این کار فقط منوط به قم است و خدا این سرمایه را در قم قرار داده است.

نگاه انسان به مسائل، اراده‌ی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد

ببینید رفقا! در نگاه ما یک خلأ هست؛ یعنی گاهی می‌بینید اراده‌ی شما خوب است ولی چون نگاه‌تان ضعیف است اراده‌ی شما هم ضعیف می‌شود، مثلا شما فرزندتان را دست کم می‌گیرید اما او را در المپیاد معرفی می‌کنند و می‌گویند این بچه خیلی باهوش و خوش‌فهم است، ولی شمای پدر او را قبول ندارید و به او آن چیزهایی که باید یاد بدهید را یاد نمی‌دهید و وقتی نگاهتان به بچه این بود، اراده‌ی شما هم ضعیف می‌شود و دیگر خرج این بچه نمی‌کنید. یا مثلا خانمِ شما طلبه و اهل علم است و فضای علمی در خانه حاکم است، اما شما این را دست کم می‌گیرید و می‌آیید او را به یک امور ساده مشغول می‌کنید، در حالی که باید لذت ببرید از این‌که خانمِ شما دارد یک کار قرآنی یا دینی انجام می‌دهد و این باعث می‌شود اراده‌ی شما بالا برود به این‌که حمایت بیشتری از او داشته باشید و زمینه را برای رشدش فراهم کنید. پس این نگاه که ما به آن منظر می‌گوییم مهم است.

باید نگاه‌مان را نسبت به مسائل درست کنیم

الان اگر سوال بشود که منظر و نگاه شما نسبت به جمهوری اسلامی چیست، می‌گویند جمهوری اسلامی منظری ندارد و به مشکل اقتصادی خورده است! خب اگر شما در زمان امیرالمومنین-علیه‌السلام- بودید چه می‌گفتید؟ لابد می‌گفتید دیدید به خانه‌ی امیرالمومنین-علیه‌السلام- حمله کردند! یا اگر امیرالمومنین-علیه‌السلام- با آن‌ها درگیر نمی‌شد دیگر نمی‌آمدند زهرا-سلام‌الله‌علیها- را بزنند! خب این چه نگاهی هست؟! یا مثلا در فلان جا چهار نفر شهید شدند، می‌گویند دیدید چقدر کشته شدند! شما بروید آمار کشته‌های تصادف را ببینید که در سال چقدر کشته می‌شوند، حالا چهار نفر شهید شدند چه غوغایی به‌پا می‌کنید! چه سر و صدایی می‌شود! پس باید نگاه و منظرتان را درست کنید و تا منظر درست نشود نگاه شما همین است.

خدا ما را امت وسط معرفی کرده و بار روی دوش‌مان گذاشته است

ببینید از منظر قرآنی و روایی، ما را امت نگاه کردند. خدا همان‌طوری که می‌گوید حبل‌الله، همان‌طور هم می‌گوید حبل‌المومنین، حبل‌الناس، ریسمان خدا ریسمان مردم است. خدا ما را امت وسط معرفی کرده و ما را پذیرفته و بار روی دوش‌مان گذاشته؛
«كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَر» «شما بهترین امتی هستید كه [برای اصلاح جوامع انسانی‌] پدیدار شده‌اید، به كار شایسته فرمان می‌دهید و از كار ناپسند بازمی‌دارید» (آل‌عمران/۱۱۰)
ببینید چقدر مهم است! فقط پیغمبر و امام نیست، بلکه پیغمبر و امام و امت است و ما هم جزء امت هستیم و روی دوش‌مان وظیفه هست. شما وقتی به یک وظیفه خوب نگاه نکردید و ضعیف برخورد کردید، می‌بینید نتوانستید برای اسلام کاری انجام بدهید.

پشتکار و جدیّت دشمن برای مقابله با اسلام

من یک روز سلمان رشدی ملعون را در تلویزیون دیدم که یک لب‌تاپ جلویش هست و دارد تند تند تایپ می‌کند و از آن طرف هم یک دستگاه پرینت هست و دارد کتاب آیات شیطانی تدوین می‌شود.

باید از هر طریقی برای اسلام کار انجام داد

ما چقدر فضلا داریم که می‌توانند از آموزه‌هایشان استفاده کنند و آن‌ها را به صورت جزوه دربیاورند و یا یک خط در شبکه‌های اجتماعی بگذارند تا ده‌ها نفر استفاده کنند، چقدر خدا این امکانات را برای ما فراهم کرده است.
ما یک امت و صاحب مکتب هستیم و بار روی دوش‌مان هست.

حدیثی از امام رضا-علیه‌السلام- که تکلیف همه‌ی ما را معلوم می‌کند

نکته‌ی دیگر این‌که وقتی خدا عمل قبلی ما را قبول کرد، برای عمل بعدی ما را آماده می‌کند. امام رضا-علیه‌السلام- می‌فرماید:
«الطاعه بعد الطاعه قبول العمل»
ببینید شما بعد از این‌که نماز مغرب را خواندید، تسبیحات حضرت زهرا-سلام‌الله‌علیها- را به جا می‌آورید و این تسبیحات باعث قبولی نماز شما می‌شود.
«الطاعه بعد المعصیه غفران العبد»؛
انسان خرابکاری کرده ولی الان طاعتی را انجام داده است، حضرت-علیه‌السلام- فرمود: من بعد از هر معصیت اگر یک طاعتی انجام بدهم خوف ندارم، خیلی این مهم است.
«المعصیه بعد الطاعه رد العمل»؛ چی شد؟ نماز مغرب را خواند ولی بعدِ آن یک گناهی را مرتکب شد که ثواب نماز مغرب را پاک کرد، «المعصیه بعد الطاعه».
شما فکر نکنید با مطالعه کسی به جایی رسیده و شیخ مفید شده، نه! بلکه طاعت انجام داده، یک دردی از دین داشته، یک نگاه و منظری داشته، نگران یک مسئله‌ای بوده لذا خدا روز به روز به او قدرت داد.
در همین زمان ما، در سی سال یک نفر شده آقای بروجردی! در سی سال کسی علامه طباطبایی نمی‌شود، در سی سال کسی امام خمینی-رحمة‌الله‌علیه- نمی‌تواند بشود و زمان می‌برد، اما وقتی خدا در قالب «الطاعه بعد الطاعه» نگاه کرد، این برای فرد یعنی رشد.

باید طاعت خدا را انجام داد و خالصانه کار کرد تا خدا خریدار ما بشود

شما یک منبر خالصانه بروید، خدا آن را قبول می‌کند و بعد می‌شوید فلسفی، مگر ما چند نفر مثل آقای فلسفی داریم؟!
این‌قدر افراد بودند که روی منبر مطالب را خوب گفتند و چقدر کتاب نوشتند اما خدا نخرید! کدام کتاب مثل مفاتیح شیخ عباس قمی شد؟ خدا شیخ عباس را خرید، شیخ عباس احساس تعهد می‌کرد، می‌گفتند او نردبان می‌گذاشت و به بالا می‌رفت و بعد نردبان را می‌انداخت که نتواند پایین بیاید و مشغول کارش می‌شد تا آن را تمام کند، ببینید مسئولیت‌پذیری را !!!
اما ما فقط به فکر خانواده‌ی خودمان هستیم؛ فریزر خودمان، ماشین خودمان، غم و غصه‌ی خودمان! آقا لباس‌هایش را ست کرده و فلان ادکلن را زده که مثلا می‌خواهد به تبلیغ برود و مردم را جذب کند، چه خبر است؟! این تذهبون!
خدا مال چه کسی را قبول می‌کند؟ خدا اگر خریدار بود، از شما می‌خرد.
پس ما امت هستیم و روی ما حساب شده، همان‌طور که برای پیغمبر-صلی‌الله‌علیه‌واله‌وسلم- و برای امام-علیه‌السلام- حساب شده، برای ما هم حساب شده و این حساب خیلی مهم است.

شیعه چه حقی به گردن اهل‌بیت-علیهم‌السلام- دارد؟

حضرت-علیه‌السلام- فرمود: حقوقی که از دوستان و شیعیان به گردن ما هست، واجب‌تر از حقوقی هست که ما به گردن شیعه داریم؛ حضرت-علیه‌السلام-فرمود که از ما به گردن شیعه حقوقی نیست، ولی شیعیان به گردن ما حق دارند. چرا ما؟ ما چه حقی داریم؟ حضرت-علیه‌السلام- فرمود: برای این‌که شما به‌خاطر ما اذیت می‌شوید؛ وقتی شما علی-علیه‌السلام- می‌گویید اذیت‌تان می‌کنند، وقتی شما مکتب جعفری دارید اذیت‌تان می‌کنند، ولی کسی به خاطر شما، ما را اذیت نمی‌کند. امام صادق-علیه‌السلام- فرمودند: که محمد ابن مسلم باشد، زراره باشد، آیا کسی حضرت را اذیت می‌کند؟ نه،
ولی محمد ابن مسلم را اذیت می‌کنند.
لذت ببرید از این‌که ما را این‌جوری دارند می‌خرند. حضرت-علیه‌السلام- فرمود: شیعیان ما اصبر هستند، بعضی‌ها فکر کردند که ائمه-علیهم‌السلام- شوخی می‌کنند یا تواضع نشان می‌دهند، مگر ائمه-علیهم‌السلام- در این حرف‌ها با کسی تواضع دارند؟
حضرت می‌داند که ما چنین توجیحاتی داریم، دلیل هم می‌آورد که توجیح نکنیم، لذا می‌فرماید: به خاطر این‌که ما می‌دانیم چکار داریم انجام می‌دهیم و پاداش اعمال‌مان چیست و چه خبر است، ولی شیعیان هیچ چیز نمی‌دانند، پس جایگاه خودتان را بدانید.

جلسات اهل‌بیت-علیهم‌السلام- اثرگذار است و بساط باطل را جمع می‌کند

الان همین که یک جمعی برای اهل‌بیت-علیهم‌السلام- نشستند، چقدر برای آن شهر اثر دارد، همین‌طور که اگر خدایی ناکرده یک جمعیتی در قم، قمار‌باز و مشروب‌خوار باشند، اگر این خبر منتشر بشود چقدر شراب‌خواری را در کشور توسعه می‌دهد! همه به هم وصل هستند، جلسات اهل‌بیت-علیهم‌السلام- هم همین‌طور است، لذا این جلسات را کوچک نشمارید.
آقایی در کرج خوش سلیقه‌ای کرده بود و با دوستانش نوشته‌هایی را در قالب پرچم‌های سبز و مشکی طراحی کرده بودند و به هر خانه‌ای می‌دادند و به آن‌ها می‌گفتند شما، روزهای ولادت، پرچم سبز رنگ و روزهای شهادت پرچم سیاه رنگ را به سر در خانه‌هایتان بزنید. فقط خدا می‌داند که این یعنی چه، فقط خدا می‌داند که این پرچم در کرج چه بساط باطلی را جمع می‌کند و گناه کم می‌شود! بعد می‌آیند نگاه می‌کنند و می‌بینند در محله‌ی کرج این‌قدر مومن هست.

ایده‌ی امام-علیه‌السلام- برای مقابله با دشمن

به حضرت-علیه‌السلام- خبر می‌رسد که دشمن می‌خواهد حمله کند و این در حالی است که نیروهای حضرت-علیه‌السلام- هم به جاهای دیگر رفته بودند و کسی نبود با آن‌ها مقابله کند. حضرت-علیه‌السلام- می‌فرماید: هر چه جنبنده هست از بچه گرفته تا گاو گوسفند و مرغ را بیاورید و بعد با همین حیوانات و آدم‌ها وبرده‌ها کیلومتری یک ستون درست می‌کند و می‌فرماید پاهایتان را به زمین بکوبید که خاک بلند بشود، بعد حضرت-علیه‌السلام- فرمود: دشمن رصد کرده بود که ما نیرو نداریم، اما از این پا کوبیدن و سر و صدا فکر کرد که ما در شهر نیرو داریم!

در دستگاه اهل‌بیت-علیهم‌السلام- هیچ کاری را کوچک نشمارید

یک جلسه را کوچک نشمارید، یک ایستگاه صلواتی را کوچک ندانید؛ جلوی خانه‌هایتان با یک کتری یا یک پارچ شربت، با چند تا لیوان از مردم پذیرایی کنید، این کارها را کوچک حساب نکنید!

باید سلام کردن را در جامعه نهادینه کرد

یک جلسه‌ای در مورد امر به معروف و نهی از منکر بود، بنده گفتم نمی‌خواهد به این طرف و آن طرف برویم، عکس بگیریم و آمار بدهیم، بلکه سعی کنیم سلام را در جامعه نهادینه کنیم، یعنی امر به معروف و نهی از منکر فقط کارش این باشد که همه به هم سلام کنند، می‌دانید با این کار جامعه چطور خواهد شد؟

وقتی خدا با ماست، دشمن هیچ قدرتی نخواهد داشت

خودتان را دست کم نگیرید، از شما کار بر می‌آید. دشمن هم به این صورت جلو آمده است، شما فکر کردید که آن‌ها قدرت دارند؟ نه! هر چقدر هم قدرت داشته باشند از ما قدرت گرفتند، ما هوشمندتر از آن‌ها عمل می‌کنیم، خدا با ماست نه با آن‌ها و تدبیرهای دشمن را پنبه می‌کند. خدا ما را تقویت می‌کند تا زمینه‌ساز ظهور باشیم.

و‌صلی‌الله‌علی‌محمدوآله.
ـــــــــــــــــــــــــــ
شام ولادت حضرت معصومه-سلام‌الله‌علیها-؛ هیئت حجت‌بن‌الحسن-علیه‌السلام-؛ شب‌جمعه؛ اول ذی‌القعده ۱۴۴۰؛ ۹۸/۴/۱۳