qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

حل اختلاف یا طلاق؟

سوال: زن و شوهری که اختلاف دارند، چه زمانی سراغ طلاق بروند خوب است؟ چون با هم بودن این‌ها موجب نزاع و درگیری است، از طرفی بعد از طلاق هم قرار نیست اتفاق خوبی بیفتد، بنابراین کی باید سراغ طلاق بروند؟

جواب: خب تمام شد، اقلّش این است که الان شما یک زندگی با اختلاف دارید، چرا فکر می‌کنیم زندگی بدون اختلاف است؟ چرا فکر می‌کنیم زندگی‌ها بدون تعارض است؟ چرا فکر می‌کنیم زندگی‌ها بدون دغدغه است؟

اصلا بخشی از شیرینی زندگی تا یک مدتی همین کل‌کل کردن‌ها و توی سر همدیگر زدن‌هاست. دو نفرند که قبلا با هم نبودند، این در یک خانه‌ای بیست سال، بیست و پنج سال زندگی کرده، آن هم در یک خانه‌ دیگر، با دو فرهنگ، حالا خدا این‌ها را به هم رسانده، تا بیاید سلیقه‌هایشان به هم برسد، مثل کنده‌ای است که ما از درخت کندیم و می‌خواهیم خراطی‌اش کنیم، می‌خواهیم یک مبل درست کنیم، این کنده را، این درخت را، چقدر خراطی می‌کنیم؟!

 حالا این‌جا مشکل چیست؟ مشکل این است که این کل‌کل را مدیریت کنیم. کجا؟ چه‌طور؟  مدتی خانم صبوری کند و حق بدهد به آقا و اجازه بدهد حرف‌هایش را بزند، مدتی هم آقا صبوری کند و یک مقداری حق بدهد به این خانم. دو مثقال این خانم گذشت کند، دو مثقال! دو مثقال هم این آقا گذشت کند.

در امور کوچک کل‌کل نکنیم، در امور درشت بزرگ، آن کاری که مربوط به آقاست بگذاریم به عهده آقا، آن کاری که به عهده خانم است بگذاریم به عهده خانم. بعد یک نفر عاقل کنار ما باشد و نظراتش را حَکَم قرار بدهیم.

همسر هر چه گفت شما زنگ بزن به یک نفر بگو آقا ما شما را  حکم قرار دادیم، خانم هم گفت شما را قبول دارد، من هم قبول دارم، اجازه بدهید اختلافاتمان را به شما بگوییم، شما هر چه گفتید…، حل می‌شود.

 توسل کنید!

در خانه نجاست پاکی را مواظبت کنید.

در خانه اذان بگویید، وقت و بی وقت.

در خانه لقمه درست کنید، سیب زمینی را بگذارید لای نان، چهار تا پنج تا لقمه درست کنید، به همین نیت که اختلافاتتان حل بشود، بیایید بیرون بدهید دست چهار نفر.

این حرف آخرم است، خیلی مهم است؛ هر روز در خانه همین طور که راه می‌روید دو تا دو رکعت نماز بخوانید به همین نیت، دو تا دو رکعت نماز، بگذارید این هدیه در خانه باشد. این دو نماز مثل دو فرشته مواظب شما هستند.

 فردا هم دوباره بخوانید، از خانه‌هایتان هم رفتید بیرون این دو تا دو رکعت را بخوانید، این دو نماز، شما که رفتید، در خانه کارهای شما را انجام می‌دهد. این‌ها اموری است که در روایات دستور داده شده.

 از در خانه آمدید داخل سلام کنید ولو هیچ کس نباشد. سلام علیکم؛ خانه یک اهلی دارد، فقط ما نیستیم که، خانه اهل دارد! ملائکه دارد، شیاطین دارد، شیاطین را بیرون کنید، بگذارید ملائکه در خانه باشند.

 بعد به خانمت عرض ارادت کن، بگو خانم من غذاهای شما را خیلی دوست دارم، این رفتار شما خوب بود، شما هم به آقا بگو.

یک چیز هم سربسته بگویم به خانم‌ها، انشاالله آقایان گوش نکنند، گوش‌هایشان را ببندند؛ حاج خانم‌ها! این کلید را از من قبول کنید! از شوهرانتان تعریف کنید! آنها عقده‌ی تعریف دارند! الکی بگو شما آیت‌الله هستی اصلا! شما بهترین آدم روی زمین هستی ولو به دروغ! آن قسمت گناهش گردن ما؛ این شوهرهای شما عقده تعریف دارند!