qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

کم و زیاد شدن روزی

سوال: امور و کارهایی که گفته شده روزی را کم می‌کند بعضی حرامند و بعضی مکروه، آیا این امور هر دو به یک اندازه در کم شدن روزی تاثیر دارند یا اینکه نه، ما بیشتر مواظب باشیم که محرمات را انجام ندهیم و به مکروهات خیلی توجه نکنیم؟

جواب: نه، ربطی به حرام هم ندارد! ببینید مثلاً به برادرش رسیدگی نمی‌کند، بی‌خیال برادرش است! برای همین هم پولش بهش مزه نمی‌ده، مثل قمارباز است، پولش را از این‌طرف و آن‌طرف می‌برند، حظ نمی‌برد. زن یا شوهر در را بستند، یواشکی خودشان، غذای خوب برای خودشان، زندگی خوب برای خودشان؛ خب خدا هم می‌گوید روزی شما دو نفر بیشتر از این نیست که، اگر چهار نفر می‌شدید، به برادرت هم رسیدگی می‌کردید، من روزی چهار نفر را می دادم، پدر و مادرت را هم شریک می‌کردید روزی ۸ نفر را می‌دادم، همسایه‌ات را هم شریک می‌کردید….

آدم دو سه ماه امتحان کند. خدا رحمت کند آقای خوشوقت را، می‌پرسیدند که آقا فلان ختم چطور است؟ ایشان فرمودند خب امتحان کنید، این ختومات را امتحان کنید ببینید کدامشان برای شما بهتر است. اینجا هم همین است، اینها را امتحان کن ببین کدامش جواب می‌دهد.

 ما داریم خارجاً می‌بینیم بعضی‌ها زندگی خوبی دارند، روزی خوبی دارند، منهای آن تلاش و مواظبت‌هایی که باید بشود. مثلا سطل زباله را شب نمی‌برند بیرون، نمیفهمد اگر سطل زباله را نبرد، ۳۰ درصد روزی‌اش کم شده. ناخن‌اش را نمی‌گیرد، نمی‌داند این ناخن چند درصد… ما نمی‌دانیم! واقع ما نمی‌دانیم! لذا همین که می‌فهمیم روزی کم است، داریم دست و پا می زنیم. این نشان دهنده این است که یک سری چیزها را می‌توانیم رعایت کنیم که رعایت نمی‌کنیم. شما در خانه‌تان جلسه سالیانه بینداز، ببینید من نمی‌گویم هفتگی، سالی یک بار! بگو روز شهادت حضرت زهرا-سلام‌الله‌علیها- خانه ما روضه است، روضه هم برای ۱۰ نفر، یک سال یک روز، آن یک روز را این‌ها یک سال حساب می‌کنند. می‌گویند این ندارد، موقعیت خانه‌اش است، بعد این اهل روضه است. ملائکه به هم می‌گویند خانه این‌ها روضه است. در روایت دارد که ملائکه وقتی می‌آیند جلسه روضه و برمی‌گردند، اینقدر خوش عطر و بو هستند که ملائکه‌ی دیگر می‌گویند کجا بودید؟ جواب می‌دهند مجلس روضه بودیم، می‌گویند می‌شود آدرسش را به ما بدهید؟ می‌گویند تمام شد، اگر جلسه تمام نمی‌شد که ما نمی‌آمدیم بالا! می‌گویند عیبی ندارد، شما بگویید کجاست ما برویم همان محله‌ای که آنها نشستند خودمان را تبرک کنیم.

آقا ملائکه وقتی وارد یک خانه‌ای می‌شوند به بهانه روضه، اهل‌بیت-علیهم‌السلام- وارد نمی‌شوند؟! اهل‌بیت هم با ملائکه‌اند، وقتی وارد شدند نعمت می‌آید، بوی بهشت می‌آید، خیر می‌آید. خوب وقتی من کوتاهی کردم، روضه نگرفتم، چه طلبی دارم از اهل‌بیت-علیهم‌السلام-، طلبی ندارم که! باید همین روزی گنجشکی را تحمل کنم!