qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

افزایش مهر و محبت در خانواده

سوال: گاهی در خانواده، گرفتاری‌ها، بداخلاقی‌ها، مشکلات مالی و امثال این، روابط زن و شوهر را خراب می‌کند، چطور می‌شود مهر و محبت در خانواده را زیاد کرد؟

جواب: عقل، عقل، عقل! ببین این آقا الان فقیر است، سیگاری هم هست، حالا فقرت را تحمل کنیم یا سیگارت را؟ حالا سیگارش هم هیچ چی، بد اخلاق هم هست! حالا این خانم فقرت را تحمل کند، سیگاری بودنت را تحمل کند، خب تحمل می‌کند، بد اخلاقی‌ات را کجا بگذارد؟! فقیر است، سیگاری هم هست! بداخلاق است، کثیف هم هست! بدنش هم بو می‌دهد! یک حمام که در خانه است نمی‌رود، پاهایش هم بو می‌دهد، این مربوط به چیست؟

ببینید یک پدر منبع محبت است، اگر این محبت را  به بچه‌ها بدهد و آنها را سیر کند، اصلا این‌ها از خیلی از درخواست‌ها فاصله می‌گیرند، یک محبت کامل به دخترش بگوید، بگوید: فاطمه عزیزم، فاطمه خوبم، گلم! یک چایی برای بابا بیار. این اصلا یک هفته شارژ است، یک کلمه درست به خانمش بگوید، خانمی که صبح تا شب دارد کلفتی می‌کند، می‌سابد! می‌روبد! خب خانه را جهنم می‌کنم من یک نفر! کافی است در خانه با محبت باشد، همه را با محبت می‌کند. کافی است یک دانه بد‌اخلاق و تند باشد، عصبیت داشته باشد، همه خانه را جهنم می‌کند! شما به اندازه خودت خانه‌ات را بهشت کن، به اندازه خودت آزار نده، تنش ایجاد نکن، کوتاه بیا، گذشت کن، محبت کن، پا‌شو به خانمت کمک کن، همراهی کن. بابا زندگی همین است! شما فکر می‌کنی با پول حل می‌شود؟! برو ببین در این دادگستری‌ها اکثر طلاق‌ها متعلق به پولدارهاست! این‌قدری که در پولدارها اختلاف است در فقرا اصلا اختلاف نیست! کنار آمدند! این است که ما خیلی از جنبه‌ها را می‌توانیم خودمان حل کنیم، حل نمی‌کنیم، می‌گوییم قاضی بیاید حل کند، قاضی کجا می‌تواند حل کند؟ قاضی می‌آید حکم می‌دهد، شما زندگی را مفت از دست نده، رفیق را مفت از دست نده، بعض از ماها یک رفیق را یک هفته نمی‌توانیم نگه داریم، یک هفته! این چه اخلاقی است؟ لذا محبت، ارتباط! تندی هم باشد، یک جایی شما باید تند باشی؛ بله یک جا منکری است باید تند باشی، یک جا باید صریح جواب بدهی، درست است ولی خوش اخلاقی، مهربانی و لطف شما باید معلوم باشد.