qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

مزاج و شخصیت شناسی پیش از ازدواج

سوال: پرسیدند بعضی‌ها برای قبل از ازدواج تست شخصیت و مزاج شناسی را پیشنهاد می‌کنند، آیا این مسیر برای ثبات و دوام زندگی آینده انسان تاثیر گذار است یا نه؟

جواب: ببینید هر چیزی که فکر می‌کنید دخالت دارد در ازدواج بروید دنبالش، هر چیزی! ولی اصل قرار ندهید، ببینید اصل! مثلاً اگر رفتی موردی بود که شما مزاجت گرم است، او مزاجش سرد است، اما ده تا ویژگی دیگرتان به هم می‌خورد، نمی‌شود به این خاطر شما بگویید که نروید دنبالش، نه. بعدا باید بفهمی که شما که مزاجت گرم است، گرمی نخوری، سردی بخوری او گرمی بخورد، تعادل درست می‌شود. خودِ همین هم که شما گرم هستی، سردی او را حل می کنی. همین که او سرد است گرمی شما را، پس همه چیزی را بروید حتی روانشناسی را هم بروید، من به عزیزان خودم می‌گویم، این را از یکی از علما دارم من، مثلاً شما اگر یک مریضی در خانه تان بود، یک مریض حادّ! این مریض حادّ را پیش سه فوق تخصص ببرید، یک هزینه ویزیت می‌دهید، نسخه‌هایشان را نگیرید از داروخانه. شما وقتی پیش سه تا متخصص یا فوق تخصص رفتی خودت می‌شوی دکتر! حرف‌هایی که آن‌ها می‌زنند نوعا ضد و نقیض است، نوعا بالا پایین است، شما یک دید جدیدی نسبت به مریضی‌ات پیدا می‌کنی.

یک دکتر گیاهی را هم ببین، به دکتر گیاهی هم تکیه نکن، به دکتر گیاهی هم به عنوان اینکه شما را می‌خواهد نجات بدهد تکیه نکن، کنار یک دکتر شیمیایی از او هم استفاده کن. خب بعد حد وسط این داروها را هم بگیر.

 مثلا الان ده تا قرص گفتند، سه تای این‌ها در هر سه نسخه مشترکند، این سه تا را بگیر. یک مریضی آمد پیش من، دختر یکی از اطبای سرطان شناسی بود، پدرش فوق تخصص تشخیص سرطان و جراح خیلی مهم بود؛ ایشان آمد پیش من گفت که من سرطان گرفتم، می‌خواهم شما دارو بدهی، بگویید چه کار کنم اگر نذر و نیازی هم هست بگویید، گفتم: بابای شما چه می‌گوید، گفت: بابایم می‌گوید که به هیچ وجه پاتولوژی نرو، پایت را در تکه برداری نگذار که بروند تکه را بردارند و ببرند آزمایش، بعد به من گفت که بابایم گفت با یک دُز پایین از قرص این بیماری استفاده کن، مثلا الان قرص‌هایی هست درجه یک است، یعنی مال بیمار حادّ است، درجه دو متوسط است، درجه سه قرص معمولی، برای کسی است که در مظانّ سرطان است. بابایم گفت از این قرص ضعیف، آن هم باز هر روز استفاده نکن، هفته‌ای دو سه بار استفاده کن.

خب این‌ها را به ما که نمی‌گویند که! به دخترشان می‌گویند. گفتیم خب حالا پس حرف پدرت را گوش کن، یک گوسفند هم عقیقه کن یا فدا کن، فدا شصت قسمت است، یک دعا هم دارد «هذا فداء منک و لک فتقبله منی» بعد شب‌های جمعه هم صدقه بده، مشغول استغفار و صلوات هم باش. ببین یک چیز است، هم رفت پیش دکتر، هم قرص ملایم، هم با یک چیز گیاهی با دو سه تا چیز گیاهی کنارش، طی یک درمان ملایم قرار گرفت. خب لطف خدا هم شامل حال می‌شود و طرف ان شاءالله شفا هم پیدا می‌کند.