qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

*تاریخ صوت ۱۳۹۴ / ۸/ ۲۶شاگرد: در یه روایتی که درباره فواید و محبت اهل‌بیت-علیهم‌السلام- صحبت می‌کردند، این‌طور گفتند که امام سجاد-عليه‌السلام- فرمودند: «مَن أحَبَّنا للّهِِ نَفَعَهُ حُبُّنا و لَو كانَ في جَبَلِ الدَّيلَمِ، و مَن أحَبَّنا لِغَيرِ ذلِكَ فَإِنَّ اللّهَ يَفعَلُ ما يَشاءُ إنَّ حُبَّنا أهلَ البَيتِ يُساقِطُ عَنِ العِبادِ الذُّنوبَ كَما يُساقِطُ الرّيحُ الوَرَقَ مِنَ الشَّجَرِ»«هر كه ما را به خاطر خدا دوست بدارد، اين محبّت او نسبت به ما، وى را سود بخشد حتى اگر در كوه ديلم باشد و هر كه ما را به خاطر چيزى غير از خدا دوست بدارد، خداوند هر گونه كه بخواهد عمل خواهد كرد. همانا دوست داشتن ما اهل‌بيت-علیهم‌السلام- گناهان را از بندگان فرو مى‌ريزاند همان گونه كه باد، برگ‌هاى درخت را مى‌ريزد.» (بحارالأنوار/ جلد۶۸/ صفحه۱۱۶/ حدیث۳۷)حاج‌آقا: ببینید، این‌ که ما گفتیم خود امر ولایت در وجود فرد، همه‌ی امور رو به دست داره یکیش همین هست؛ یعنی محبت اهل‌بیت-علیهم‌السلام- بدون ایمان هم که باشه کار می‌کنه، یکی از کارهاش اینه که طرف گناه‌ کرده و استغفرالله هم نگفته، ولی به واسطه‌ی محبت اهل‌بیت-علیهم‌السلام- بالاتر از استغفار رو داره انجام می‌ده، ذنوب ریخته می‌شه. خدا این محبت اهل‌بیت- علیهم‌السلام- رو قرار داده که گناهان ما ریخته بشه مثل برگ درخت که از درخت می‌ریزه، مثل کسی که یه جایی شراکت داره و خبر نداره که به اعتبار شراکت اون، کنتور به حسابش پول می‌ریزه. محبت اهل‌بیت-علیهم‌السلام- یه همچین کاری ازش بر می‌یاد، منتهی ما نسبت به محبت اهل‌بیت-علیهم‌السلام- یه مقدار بی‌محبت هستیم اون هم به این معنا که یه چیزی رو حاشیه‌ای می‌دونیم و می‌گیم اون محبتِ هست، مثلاً اگر ما این‌قدر می‌فهمیدیم و محبت داشتیم به این محبت خیلی بهتر بهره‌مند می‌شدیم، مثلاً این‌ که می‌گن فلانی به این بچه زیاد محبت داره، یا یه چیزی تو خونه‌ات هست که بهش زیاد محبت داری، هی می‌ری بهش سر می‌زنی این باید معلوم بشه دیگه؛ الان مردمی که شما می‌بینید محبت به اهل‌بیت-علیهم‌السلام- دارن، محبت رو دارن، ولی یه نواقصی هم دارن. اون نواقص دیده می‌شه، ولی محبت دیده نمی‌شه…ص۱یا صاحب الزمان ادرکنی: مثلاً کسی که معتاد هست، هر چی خوبی هم داشته با معتاد بودنش از بین می‌ره. می‌گیم بابا این معتاده! ولی خیلی خوبی‌ها هم داره، الان ما خودمون هم این‌جوری هستیم، ایمان رو نمی‌بینیم، قیمت ایمان رو نمی‌دونیم که کجا باشه؛ مثلا توی فاکتورهایی که قوه‌ی قضاییه می‌ده یکیش ایمان باشه، بگن این فرد مومنه، محبت به اهل‌بیت-علیهم‌‌السلام- داره، یه فرقی بذارن، یه دونه تازیانه کمتر بخوره، این‌جوری نیست! مثلاً من یه جایی از کسی طلب دارم گذشت کنم، به اون فرصت بدم، بگم چون محبت اهل‌بیت-علیهم‌‌السلام- داری بهت فرصت می‌دم. ما تا حالا نشنیدیم که بگویند آقا چون شما امام حسین-علیه‌السلام- رو دوست داری ما این‌ مقدار از گناهانت رو به خاطر امام حسین-علیه‌السلام- و محبتش می‌گذریم.شاگرد: توی همین باب، امام صادق-علیه‌السلام- فرمودند «لَوْ أَنَّ کَافِراً وَصَفَ مَا تَصِفُونَ عِنْدَ خُرُوجِ نَفْسِهِ مَا طَعِمَتِ اَلنَّارُ مِنْ جَسَدِهِ شَیئا»«حضرت صادق-عليه‌السّلام- فرمودند: اگر كافرى به هنگام جان كندن آن‌چه را در نزدش مى‌گويند، بگويد آتش دوزخ چيزى از جسم او را نمى‌خورد.» (بحارالانوار/جلد۵۶/صحفه‌ی۱۱۶)یه کافر وقتی که می‌خواد جان بده اگه به این چیزی که شما معتقدید معتقد باشد آتش هیچ بهره‌ای بر جسد او نداره.حاج‌آقا: ببینید کافر نداره، اصلاً کافر تا آخر زندگی کرده، این یعنی همه‌ی عمرش رو پوشش می‌ده! عمر رو با چی می‌گیم پوشش می‌ده؟ می‌گیم فلانی نماز خونده، روزه گرفته، همه‌ی اون‌ کارها رو داره می‌کنه، درجاتش به چیه؟! به همین ایمان هست. چه‌قدر ایمان داره؟ محبتش به اهل‌بیت-علیهم‌السلام- چه‌قدره؟ پس با محبت اهل‌بیت-علیهم‌السلام- اعمال رو می‌سنجن، نه به اعمال اون! نمی‌شه که طرف با نماز بره بالا، یا بره بهشت در حالی که ایمانش به اهل‌بیت-علیهم‌السلام- کم باشه! اون بالا می‌خواد چی‌کار کنه؟ ص۲یا صاحب الزمان ادرکنی: ایمان «فتنافسوا» یعنی اخلاص در عمل. قبول شدن عمل هم مختص عملی هست که با ولایت انجام بشه. اصل عمل هم همینه.شاگرد:به اندازه‌ی تعظیم و بزرگداشت شما نسبت به حضرت رسول-صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم- و حضرت امیر-علیه‌السلام- به نمازتون اجر می‌دن. این‌که ما مثلاً یه خرده تو این حرف گیر کردیم و می‌گیم امیرالمومنین-علیه‌السلام- و امام حسن-علیه‌السلام- و امام حسین-علیه‌السلام- این اسم‌هایی که شما دارید می‌بینید، پروردگار عالم وراء این اسم‌ها رو می‌بینه، مثلاً حضرت علی-علیه‌السلام- با همین ولایت، امیرالمومنین شد؛ یعنی اون ولایت اومد و عظمت بخشید، خُب اگه من هم این ولایت رو داشته باشم و هم اون‌ رو، دیگه چه فرقی می‌کنه که همون محبت رو من قبول کرده باشم! برای من هم همینه، چه‌طور وجود امام حسن مجتبی-علیه‌السلام- اون شد؛ حالا اگه من هم قلباََ از دور به اون محبتی داشته باشم آثار و برکاتش برای من هم هست. این عبارت‌ها خیلی تکان دهنده است که می‌گه به اندازه‌ی تعظیم رسول خدا-صلی‌الله‌علبه‌و‌آله‌و‌سلم- و امیرالمومنین-علیه‌السلام- روی نمازت قیمت می‌ذارن! حالا این‌جا داره نماز رو اسم می‌بره، اما روی حجّ‌ات هم قیمت می‌زارن، صدقاتت رو هم قیمت می‌زارن،ص۳یا صاحب الزمان ادرکنی: شاگرد:حضرت فرمودند: یه ملکی اعمال شخصی رو می‌بینه، این اعمال خیلی براش بزرگِ، اجازه می‌گیره که اعمال رو به آسمان ببره، تا آسمون اول می‌یاره، آسمون براش باز نمی‌شه! هر چی اصرار می‌کنه باز نمی‌شه، می‌گن این اعمال مرکبی می‌خواد که بالا بیاد و اون مرکب، ولایت امیرالمؤمنین-علیه‌السلام- است و این شخص چون ولایت امیرالمؤمنین-علیه‌السلام- رو نداشته، این اعمال نمی‌تونه بالا بیاد چون مرکبی براش فراهم نیست. استاد: مثل این‌که زمان شاه اوضاع طوری شد که یه دفعه اعلام کردند پول اون زمان دیگه اعتبار نداره، خیلی‌ها تو خونه‌شون بسته‌ی پول بود، ولی دیگه پول‌ها معتبر نبود، مثل کاغذ شده بود که باید همه رو یه جا وزن کنی و بفروشی. رفقا همین روایات ایمان رو بالا می‌بره! نه این‌که ما ایمان داریم، این‌ها رو می‌شنویم و حض می‌بریم نه! این‌ها ایمان رو بالا می‌بره؛ یعنی وقتی یه اعتقادی در فرد پیدا می‌شه که تعظیم رسول‌خدا-صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم- و امیرالمؤمنین-علیهم‌السلام- کنه، این باعث می‌شه که یه شناختی و قوه‌ای در وجود این فرد بشه که در دیگری پیدا نشه، لذا به رفقا توصیه می‌کنم، هر عملی که انجام می‌دهید، ثوابش رو به پیامبر اکرم-صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم- و بعد یکی‌ یکی به بقیه‌ی معصومین-علیهم‌السلام- هدیه کنید، تا بهره‌تون از ایشان کامل بشه. ص۴