qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

داشتن محبت امام علی-علیه‌السلام-، جبران تمام کسری‌هاست

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

«أعوذُ بِاللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الْرَّجیم
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحيمِ»
«الحَمْدُ لله رَبِّ العالَمین الصَّلوةُ وَالسَّلامُ علیٰ سَیِّدِنا وَنَبِیِّنا وحَبیبِ قُلوبِنا وَطَبیبِ نُفوسِنَا وَشَفِیعِ ذَنوبِنا اباالقاسِمِ المُصْطَفیٰ مُحَمَّد و آلِهِ الطّاهَرین الْمِعْصومینَ المُکَرَّمین؛
اللّهُمَّ الْعَنْ أبَاالشُّرُورِ وَ أتْباعَهُ فِی کُلِّ لَحْظَهٍ مِنَ الأزَلِ إلَی الأبَدِ، بِعَدَدِ ما أحاطَ بِهِ عِلمُک؛
اَللّهُمَّ اِنّا نَرْغَبُ اِلَیْکَ فى دَوْلَةٍ کَریمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الاِْسْلامَ وَاَهْلَهُ وَتُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَاَهْلَهُ وَتَجْعَلُنا فیها مِنَ الدُّعاةِ اِلى طاعَتِکَ وَالْقادَةِ اِلى سَبیلِکَ وَتَرْزُقُنا بِها کَرامَةَ الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ»
صلواتی برای امام عصر-علیه‌السلام- مرحمت کنید.

کسی که ولایت امیرالمونین-علیه‌السلام- را دارد، نباید احساس کسری داشته باشد

خدا آقای اراکی را رحمت کند، ایشان می‌فرمودند: زمانی نگران بودم که عند‌الله دستم خالی است و توشه‌ای برای آخرت ندارم. همه‌ی ما دست‌مان خالی است و این‌که انسان چنین احساسی داشته باشد، خوب است ولی اگر فکر کنید که برای آخرت آماده هستید و به عبارتی دست‌تان پر هست، این خوب نیست.
بعد ایشان می‌گفت در همین فکر بودم که به من الهام شد «ولایت علی‌بن‌ابیطالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی» (عیون اخبارالرضا-علیه‌السلام-/ ج ۲/ص ۱۴۶)
وقتی ولایت علی-علیه‌السلام- را داریم، نباید غصه‌ی هیچ چیزی را بخوریم و نگران باشیم.
ما نباید احساس کسری داشته باشیم، رئیس ما علی-علیه‌السلام- و رئیس آن‌ها معاویه-لعنة‌الله‌علیه- هست و آن‌ها باید احساس کسری بکنند، نه ما!

ارزش داشتن ولایت

حضرت-علیه‌السلام- فرمود: خداوند متعال فرموده است هر کس ولایت علی-علیه‌السلام- را دارد، هیچ ضرری به او نمی‌رسد.
امام صادق-علیه‌السلام- فرمود: هیچ کس حتی انبیاء-علیهم‌السلام- حق ندارند بدون جواز علی-علیه‌السلام- از روی پل صراط رد بشود.

علی-علیه‌السلام- ؛ افتخار شیعه

من به بچه‌ها می‌گویم که علی-علیه‌السلام- شما را خیلی دوست دارد که حضرت-علیه‌السلام- فرمود: من پدر شما هستم و این برای شیعه افتخار است.

‌نور ولایت، پر نور تر از خورشید است

«وَاَللَّه لَنُورُ اَلْإِمَامِ فِی قُلُوبِ اَلْمُؤْمِنِينَ أَنْوَرُ مِنَ اَلشَّمْسِ اَلْمُضِيئَةِ بِالنَّهَارِ وَ هُمُ اَلَّذِينَ يُنَوِّرُونَ قُلُوبَ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ يَحْجُبُ اَللَّهُ نُورَهُمْ عَمَّنْ يَشَاءُ فَتُظْلِمُ قُلُوبُهُمْ وَ يَغْشَاهُمْ بِهَا»
«اى اباخالد! نور امام در دل مؤمنان از نور خورشيد تابان در روز روشن‌تر است و ايشانند كه دل‌هاى مؤمنين را منور كنند و خدا از هر كه خواهد نور ايشان را پنهان دارد پس دل آن‌ها تاريك گردد» (اصول‌کافی/ج۱/ص۱۹۵)

امام-علیه‌السلام- نور است. این نوری که در لامپ‌ها وجود دارد اصلا نور نیست. شما تابش نور خورشید را در وسط ظهر ببینید که چقدر هست، به والله نور امام-علیه‌السلام- در قلب شیعیان از تابش خورشید در وسط ظهر، پر نور‌ تر است و آن نور دارد ما را اداره می‌کند وگر‌نه ما چه دست‌آویز و عمل صالحی داریم که بخواهیم کاری انجام بدهیم.
نور امام-علیه‌السلام- دارد کار انجام می‌دهد و ما را به جلو می‌برد.

غبطه‌ی جبرئیل به شیعه

جبرئیل فرمود: کاش من آدم بودم؛ یکی به‌خاطر این‌که محبت علی-علیه‌السلام- در دلم باشد و یکی این‌که بر محمد و آل محمد صلوات بفرستم.
رسول‌خدا-صلی‌الله‌علیه‌واله‌وسلم- فرمود:

«وَلاَيَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَلاَيَةُ اَللَّهِ وَ حُبُّهُ عِبَادَةُ اَللَّهِ وَ اِتِّبَاعُهُ فَرِيضَةُ اَللَّهِ وَ أَوْلِيَاؤُهُ أَوْلِيَاءُ اَللَّهِ وَ أَعْدَاؤُهُ أَعْدَاءُ اَللَّهِ وَ حَرْبُهُ حَرْبُ اَللَّهِ وَ سِلْمُهُ سِلْمُ اَللَّهِ عَزَّوَجَلَّ»
«ولايت و دوستى على‌ابن‌ابیطالب-علیه‌السلام- ولايت خداست و محبت او عبادت خداست و متابعت او فريضه خداست و دوستان او دوستان خدايند و دشمنان او دشمنان خدايند و جنگ او جنگ خداست و صلح او صلح خداست»
(جامع‌الاخبار/ج ۱/ ص ۲۱)

محبت علی‌-علیه‌السلام- مانند کنتور ثواب است

می‌دانید علت انگشتر عقیقی که به دست می‌کنیم چیست؟ آقای میرزا‌جواد‌تبریزی می‌گوید: ما خالی از گناه نیستیم و چیزی لازم داریم که مدام مثل کنتور برای‌مان ثواب بنویسد، این انگشتر به اندازه‌ی خودش ثواب دارد. محبت علی-علیه‌السلام- در وجودمان مثل یک کنتور ثواب است. وقتی در قلب ما محبت علی-علیه‌السلام- هست یک‌سره کنتور ثواب کار خودش را انجام می‌دهد.

«واتباعه فریضة الله»، من می‌ترسم بعضی روایات را در مورد محبت علی-علیه‌السلام-بخوانم و شما از فردا صبح، نماز نخوانید! خدای متعال وقتی محبت علی-علیه‌السلام- را در قلب ما ریخت و همه‌ی بندگی را به ما داد، ما دیگر هیچ کسری نخواهیم داشت. حالا اگر دو رکعت نماز با ولایت علی-علیه‌السلام- می‌خوانیم علی-علیه‌السلام- را سرافراز می‌کنیم.

فهم اشتباه از روایات

امام صادق-علیه‌السلام- فرمود: من می‌ترسم در مورد کربلا صحبت کنم، پرسیدند چرا؟ حضرت-علیه‌السلام- فرمود: از این می‌ترسم اگر آن چیزی را که از کربلا می‌فهمم بگویم، از فردا هیچ کس به حج نرود و همه به کربلا بروند!
حضرت-علیه‌السلام- از این می‌ترسید که اگر از کربلا بگوید، آن‌ها اشتباه بفهمند.

شیعه مرتکب گناه نمی‌شود

حضرت-علیه‌السلام- فرمود: شیعه هیچ موقع گناه نمی‌کند، چون گناه یعنی مخالفت با خدا و شیعه هیچ موقع نمی‌خواهد با خدا مخالفت کند. اگر هم کاری انجام داده غریزه به او فشار آورده است، و الا کسی که علی-علیه‌السلام- را دوست دارد هیچ موقع حاضر نیست مخالفت خدا را انجام بدهد.

سنگینی گناه برای شیعه

حضرت-علیه‌السلام- در این رابطه دلیل آورده و می‌فرماید: وقتی بچه‌ شیعه‌ها گناه می‌کنند، بیچاره می‌شوند و اضطراب وجودشان را می‌گیرد و به هم می‌ریزند، انگار که می‌خواهد یک کوه روی سرشان خراب بشود و این اضطراب و نگرانی به‌خاطر محبت علی-علیه‌السلام- است، ولی کافر وقتی گناه بزرگی انجام می‌دهد، انگار یک مگس از جلوی او رد شده و نسبت به آن گناه بی‌اعتنا است.
ما اگر به یک حیوان آزار برسانیم اذیت می‌شویم و این به‌خاطر محبت علی-علیه‌السلام- هست. حالا فرد عصبانی بوده و جنون به او دست داده و یک اشتباهی را مرتکب شده و الا در حالت عادی این کار را نمی‌کرد.

خداوند متعال دوست‌دار علی‌-علیه‌السلام-

پیغمبر-صلی‌الله‌علیه‌واله‌وسلم- در سجده می‌گفتند بِعَلیٍّ، بِعَلیٍّ، بِعَلی»
و فرمود خدا این‌قدر علی-علیه‌السلام- را دوست دارد که سفارش او را به من کرده است.

مسیر درست، علی-علیه‌السلام- است

خوب دقت کنید و بگذارید قلب‌هایتان با شنیدن این حرف‌ها نورانی بشود، چون خدای متعال برای ما مقدر کرده که علی-علیه‌السلام- را دوست باشیم و راه ایشان را برویم.
اشتباه نکنیم و مسیر را درست برویم، آدرس را به ما درست دادند و مسیر علی-علیه‌السلام- است.

ذکر علی‌-علیه‌السلام؛ حلّال مشکلات

پیغمبر-صلی‌الله‌علیه‌واله‌وسلم- هر موقع کارش در جنگ‌ها گیر می‌کرد و به جلو پیش نمی‌رفت، از معرکه بیرون می‌آمد و دو رکعت نماز می‌خواند، بعد دستانش را بالا می‌آورد و می‌فرمود: «ناد علیا مظهر العجایب تجده عونا لک فی النوائب کل هم و غم سینجلی بعظمتک یا الله بولایتک یا علی، یا علی ، یاعلی، یا علی… » بعد پیغمبر-صلی‌الله‌علیه‌واله‌وسلم- همین‌طور که این ذکر را می‌گفت، می‌دید که امیر‌المومنین-علیه‌السلام- سوار بر اسب است و می‌گوید «لا فَتى اِلاّ عَلِىّ لاسَیفَ اِلاّ ذُو الفَقار» (بحارالانوار/ج۲۰/ص۵۴) و دشمنان مانند ملخ پراکنده می‌شدند.
زره‌ی علی‌-علیه‌السلام- پشت نداشت، چون هیچ موقع حضرت-علیه‌السلام- از جنگ فرار نمی‌کرد.

بالا بودن مقام علی-علیه‌السلام- از انبیاء-علیهم‌السلام-

صعصعه بن صحان از یاران خاص حضرت-علیه‌السلام- که مرقدش در مسجد سهله قرار دارد فرمود: به حضرت-علیه‌السلام- گفتم آقا، یک مقدار از خودتان برایمان بگویید، حضرت-علیه‌السلام- فرمود خوب نیست من از خودم بگویم، تو بپرس تا من جواب بدهم؛ پرسید مقام شما بالاتر هست یا حضرت آدم-علیه‌السلام؟ فرمود من، چون خدا به حضرت آدم-علیه‌السلام- گفت گندم نخور، ولی او خورد و از بهشت رانده شد.
سوال کرد مقام شما بالاتر هست یا نوح-علیه‌السلام- ؟ حضرت-علیه‌السلام- فرمود من، به‌خاطر این‌که خدا به پسر او گفت «لیس من اهلک»
دوباره سوال کرد مقام شما بالاتر هست یا عیسی-علیه‌السلام- ؟فرمود من،
گفت چطور مقام شما بالاتر است؟ حضرت-علیه‌السلام- فرمود: خدا نگذاشت مادر عیسی-علیه‌السلام- به کعبه برود، ولی به مادر من که فاطمه بنت اسد هست این اجازه را داد.
دوباره سوال کرد مقام شما بالاتر هست یا پیغمبر-صلی‌الله‌علیه‌واله‌وسلم- ؟ (دقت کنید) حضرت-علیه‌السلام- فرمود: من جان و نفس پیغمبر-صلی‌الله‌علیه‌واله‌وسلم- هستم.
خداوند دو یادگاری به پیغمبر-صلی‌الله‌علیه‌واله‌وسلم- داد و ایشان آن‌ها را به علی-علیه‌السلام- داد: یکی فاطمه-سلام‌الله‌علیها- و دیگری ذوالفقار و خدا همه‌ی امرش را با علی-علیه‌السلام- حل کرد.
صعصعه بن صحان پرسید مقام شما بالاتر هست یا موسی-علیه‌السلام- ؟
حضرت-علیه‌السلام- فرمود من، به دلیل این‌که موسی-علیه‌السلام- ترسید وارد مدائن بشود، چون یک نفر را کشته بود و قتل آن فرد به گردنش بود، ولی من در مکه، در هر خانه‌ای سه چهار نفر از مشرکین را کشته بودم و رفتم آن‌جا و نامه‌ی برائت از مشرکین را خواندم و از هیچ کس نترسیدم!

علی-علیه‌السلام-سرچشمه‌ی غیرت

شیعه در وجودش غیرتی از علی-علیه‌السلام- دارد. به خانوم‌ها عرض می‌کنم که به غیرت شوهرتان گیر ندهید، شوهر شما غیرتی هست و اگر چیزی می‌گوید چون غیرتش در اذیت است و این غیرت را از علی-علیه‌السلام- دارد.
بگذارید از غیرت علی-علیه‌السلام- چیزی بگویم که تعجب کنید؛ امیرالمومنین-علیه‌السلام- دید که زهرا-سلام‌الله‌علیها- دارد مسواک می‌زند، به غیرتش برخورد که یک مسواک در دهان زهرا-سلام‌الله‌علیها هست!
علی-علیه‌السلام- غیرت الله هست، این‌ها لطائف است، لطائف!
خانوم‌ها پا روی غیرت مردها نگذارید و یک مقدار تحمل کنید.
من به مردها هم می‌گویم که امام جواد-علیه‌السلام- فرمود: غیرت زیادی خوب نیست.

پذیرش علی-علیه‌السلام- ، معیار دوستی و دشمنی با خدا

ما علی-علیه‌السلام- را پذیرفتیم و هر کس علی-علیه‌السلام- را دوست دارد، جز اولیاالله است و «اعدائه اعداالله» دشمن علی-علیه‌السلام- دشمن خداست، «حربه حرب الله»، هر کس با علی-علیه‌السلام- بجنگد، با خدا جنگیده است، «و سلمه سلم الله».

عملی که هم ردیف ولایت است

می‌خواهم یک ضمیمه‌ای را بگویم که وجودتان را به ولایت تکمیل کند و آن صلوات بر محمد و آل محمد است.
«عَنِ النَّبِی صلی الله علیه و آله أَنَّهُ قَالَ مَنْ صَلَّی عَلَی صَلَاةً وَاحِدَةً صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ أَلْفَ صَلَاةٍ فِی أَلْفِ صَفٍّ مِنَ الْمَلَائِکةِ وَ لَمْ یبْقَ رَطْبٌ وَ لَا یابِسٌ إِلَّا وَ صَلَّی عَلَی ذَلِک الْعَبْدِ لِصَلَاةِ اللَّهِ عَلَی»
«هر کس بر من یک مرتبه صلوات بفرستد خداوند متعال هزار مرتبه در هزار صف از ملائکه بر او صلوات می‌فرستد و تر و خشکی باقی نمی‌ماند مگر این‌که بر او درود بفرستند به‌خاطر این‌که خداوند بر او درود فرستاده است» (بحار الأنوار/ ج 27/ ص 259).

صلوات؛ بالاترین عمل

به شما بگویم که هیچ عملی، هیچ کجا مانند صلوات نیست حتی خانه‌ی کعبه! یعنی شما وقتی خانه‌ی خدا رفتید، هیچ دعا و ذکری نخوانید و فقط صلوات بفرستید، بالاترین عمل را انجام داده‌اید و این را امام صادق-علیه‌السلام- فرموده است.
هر یک صلوات، معادل دو رکعت نماز مستحبی هست که وضو و قبله هم نمی‌خواهد.

کسی که خدا و اهل‌بیت-علیهم‌السلام- از او بیزار هستند

حالا این را گوش کنید؛ «إِذَا ذُكِرَ اَلنَّبِی-صلی‌الله‌‌علیه‌وآله- فَأَكْثِرُوا اَلصَّلاَةَ عَلَيْهِ فَإِنَّهُ مَنْ صَلَّى عَلَى اَلنَّبِيِّ-صلی‌الله‌‌علیه‌وآله- صَلاَةً وَاحِدَةً صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ فِي أَلْفِ صَفٍّ مِنَ اَلْمَلاَئِكَةِ وَ لَمْ يَبْقَ شَيْءٌ مِمَّا خَلَقَ اَللَّهُ عَزَّوَجَلَّ إِلاَّ صَلَّى عَلَى ذَلِكَ اَلْعَبْدِ لِصَلاَةِ اَللَّهِ عَلَيْهِ وَ صَلَوَاتِ مَلاَئِكَتِهِ فَمَنْ لاَ يَرْغَبُ فِي هَذَا فَهُوَ جَاهِلٌ مَغْرُورٌ قَدْ بَرِئَ اَللَّهُ مِنْهُ وَ رَسُولُهُ وَ أَهْلُ بَيْتِهِ»
«چون اسم پيغمبر برده شود بسيار بر وى صلوات بفرستيد، كه هر كه يك صلوات بر پيغمبر-صلی‌الله‌‌علیه‌وآله- بفرستد، هزار صف فرشته بر او درود مى‌فرستند، هيچ مخلوقى نماند مگر آنكه بروى درود می‌فرستند، زيرا كه خدا و فرشتگان بروى صلوات می‌فرستند و هر كه به اين ثواب عظيم ميل نشان ندهد جاهل و مغرور است و خداوند و پيغمبر-صلی‌الله‌‌علیه‌وآله- از وى برى و بيزار هستند» (مکارم‌الأخلاق/ج ۱/ ص ۳۱۲)

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

هیئت رزمندگان کرج(نورالشهدا)؛ شب بیست و سوم رمضان ۱۴۴۰؛ سه‌شنبه؛ ۱۳۹۸/۳/۷